farve på mamelukærmer

Hej

Sidste år såede jeg mamelukærmer i et bed. Der kom desværre kun to planter, men disse planter har selv sat frø, så i år har jeg 50-60 planter - og de er bare flotte :lol:

Da den blomstrede sidste år var det med sarte lyserødeblomster. Men sådan skal det åbenbart ikke være i år... I år er kronbladene stærkt pinke med en hvid "stripe" i... og ikke nok med det, men i går så jeg at indimellem de få svag rose og de pinke er der nogle helt hvide....

Hvordan er det lige det kan lade sige gøre :?: Alle planterne komme jo fra den svagt lyserøde plante....

Er der andre der kender til dette og evt. hved hvorfor det sker.... - ikke at det betyder så meget, de er jo alle sammen flotte - MEN jeg undres :roll:

Hejho
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Hejho

Uden at have set frøposen, vil jeg gætte på, at du har sået F1 frø sidste år?

I nedenstående link er der et afsnit om F1 planter, som måske kan give dig forklaringen:

Vælg de bedste frø
Hej Zephirine

1000 tak for svaret...

Hvad gjorde jeg egentlig inden jeg fandt dette fantastiske forum.... biggrin biggrin biggrin biggrin

Her kan man få hjælp til alt og jeg bliver så klog - så klog.

Nu har jeg én ting mindre at undres over...

Super link - har gemt det under fortrukne... Endnu en gang tak...

Hejho
Hejsa.
For at sætte frø skal planten bestøves og mange af de forskellige "bestøvere" (insekter og bier m.m.) kan flyve langt omkring, så dine planter er nok blevet "blandet" med genboens, i en anden farve.
Denne krydsbestøvning findes i alle de frø, som vi selv samler eller som sår sig selv direkte. Jeg har i år en "okseblods"farvet tallerkensmækker/blomsterkarse - utrolig smuk, men det hjælper jo ikke at tro frøene af den får samme farve næste år - desværre.
hilsen
sniffer

Sniffer  
hejho:Fantastiske forum,du bliver klogere af indlæg fra Zephirine, du bor garanteret også på Bornholm :lol: :lol: jeg tror dine m. ærmer er udsat for indavl, de er normalt lyserøde ( rosa ) med svagt hvide striber, akeleje gør det samme, mit drivhus var et år fyld tmed ca 20 forskellige chili, jeg tog frø til næste år, og der kom der op 20 planter jeg ikke kunne genkende fra året før. mvh Benny.

Benny N.
Benny nielsen----blomsten fås også i blå og hvid f.eks. måske tænker du på busken af samme navn??
hilsen
sniffer

Sniffer  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis