Rep. af udendørstrappe

Hej

Så er turen kommet til min aldeles intetsigende udendørstrappe.

Som I kan se på billedet så puds og noget af murstenene skallet af og fremstår frostsprængte.

Jeg havde tænkt mig at gøre følgende:

Slå alt løst puds og mursten væk
Trække et lag multiklæb på med en tandspartel
Pudse trappen op igen
Male pudsen hvid med cempexo

Lyder dette rigtigt og har i nogle erfaringer/tip til at gøre dette.


Stykket mellem trappen og fliserne er også meget grimt. Har i nogle ideer til hvordan jeg gør det pænt her??


PS: Resten af planen er at beklæde trinene med hårdtræ (teak??) og selve rammen beklædes med plexiglas.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når trappen ikke er større, ville jeg fjerne den helt og begynde forfra. Der er flere steder på nettet (og såvidt jeg husker også i forumet her) gode anvisninger på støbning af trappe.

God fornøjelse.
Citat fra alfleha

Når trappen ikke er større, ville jeg fjerne den helt og begynde forfra. Der er flere steder på nettet (og såvidt jeg husker også i forumet her) gode anvisninger på støbning af trappe.

God fornøjelse.


Trappen er nu fin nok, den skal bare shines op.
Citat fra boso

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=136&a=4179

check linket - de har da fået lavet en rigtig pæn trappe.

Teaktræ som beklædning.....er det ikke en temmelig dyr løsning?

god arbejdslyst



Det er præcis der jeg har fundet inspiration.......en lækker trappe !
Min bliver bare i mini format.

Det behøver ikke være teak, det kan også være Ipe eller lign.
Citat fra vatos

Citat fra alfleha

Når trappen ikke er større, ville jeg fjerne den helt og begynde forfra. Der er flere steder på nettet (og såvidt jeg husker også i forumet her) gode anvisninger på støbning af trappe.

God fornøjelse.


Trappen er nu fin nok, den skal bare shines op.


-Ja trappen er sikkert fin, og kan sagtens restaureres.-
Men jeg må nok give alfleha ret. Når operationen ikke er større end den på fotografiet viste, vil den bedste løsning være at starte forfra.
Rigtig mange har forsøgt sig med reperationer,
og jeg må sige, at du ud fra dit indlæg, lyder som om du har styr på tingene. Men alt for ofte viser reperationer sig som en kortvarig fornøjelse. Måske mange år, -men nyt er nyt- og hvad med den lidt skæve overgang mellem fliser og stødtrin.
Frostsprængte og fugtige mursten har set sine bedste dage, og intet kan endnu og desværre eliminere nedbrydningsprocessen, -kun stoppe den i en periode-
Vil det ikke være en let sag at støbe to nye vanger i eks. fundablokke, og så herpå montere træ-trinene.
Det må da kunne gøres rigtig flot og samtidig til en overkommelig pris.

Med venlig hilsen
retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Jo, det ville nok ikke være så besværligt at lave den nye trappe, men problemet ligger i at fjerne den gamle.

Nu er jeg gået i gang med at slå det løse væk, og der er noget meget hårdt ind i mellem (hvilket jo er godt hvis jeg vil restaurere).

Desuden har jeg fundet ud af at stykket mellem belægningsstenene og trappen blot er en ca 2 cm tyk støbning, så den er til at slå væk. Bagefter passer det lige med en række belægningssten mere, så det skal nok blive godt !!

Tak for kommentarene.

Er der andre erfaringer med et sådan projekt??
Jeg kom frem til at for mange mursten og fuger var i al for dårlig stand så nu er begge vanger væk. biggrin

Mit spørgsmål er nu:

Når jeg skal støbe vangerne op igen skal der så lægges murpap på den betonstøbning der står tilbage???

Jeg vil bygge dem op igen af gasbeton blokke, som skal pudses og males hvide.
Hej!

-Hvis du vil bruge gasbeton, er svaret - ja-
Men løsningen med gasbeton, er en løsningsmodel som jeg personlig ikke vil anbefale.
Jeg er bange for at løsningen er for vedligeholdelseskrævende. Det er jo porebeton. Så--Afdækning er påkrævet-- samtidig skal du male og tætne overfladen min. hvert år.
Beton udført korrekt holder mange,mange år.- uden vedligehold.
blot tilsyn.
Hvad med evt. leca. eller betonblokke. :?:
Du kan jo samtidig indstøbe bæringer til trappetrinene. Eks. i betonsten eller varmegalvaniserede vinkeljern.

-Bare lige nogle tanker-
Held og lykke

retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Hej!

-Hvis du vil bruge gasbeton, er svaret - ja-
Men løsningen med gasbeton, er en løsningsmodel som jeg personlig ikke vil anbefale.
Jeg er bange for at løsningen er for vedligeholdelseskrævende. Det er jo porebeton. Så--Afdækning er påkrævet-- samtidig skal du male og tætne overfladen min. hvert år.
Beton udført korrekt holder mange,mange år.- uden vedligehold.
blot tilsyn.
Hvad med evt. leca. eller betonblokke. :?:
Du kan jo samtidig indstøbe bæringer til trappetrinene. Eks. i betonsten eller varmegalvaniserede vinkeljern.

-Bare lige nogle tanker-
Held og lykke

retro


Hvordan er leca at skære til? Målene er skæve.

Selve trappen står der stadig, det er blot vangerne der er væk.

Hvis jeg nu mure op i gasbeton, trækker multiklæb over og pudser dem op. Herefter maler dem med cempexo. Er det så ikke OK ?
Hej!

-Lecablokke er meget lette at tildanne-
Nok ikke helt i stil med gasbeton, men alligevel.
Brug evt. en vinkelsliber m. stenskive.
Af mangel på en sådan, bruger du hammer mejsel eller økse. bank en rille hele vejen rundt. Herefter giver du den et ordentlig klap på den ene side med mejslen. Så skulle der gerne være det/de ønskede stykker.
I modsat fald er de jo lette at mure sammen med beton/ sand og cement.
Puds efterfølgende med sand og cement på udkast/ cement & sand 1:3
Så får du en "næsten" vedligeholdelsesfri overflade.
-Kan selvfølgelig behandles m. cempexo efter ønske-
Jeg kan ikke helt forstå, at trinene ikke er væk. biggrin
Så jo den fine trappe på billedet,-af hårdttræ-, som du ønskede dig.
-Den er da vist besværet værd.- :wink:
Løsningen med gasbeton, ville jeg personligt holde mig fra,
men -OK- trappen er jo din. biggrin biggrin

Så held og lykke
retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også