et nysgerrigt spørgsmål

hvor ofte blomstre en agave (mener jeg de hedder) er på et Nordsjællandsk vandværk og ude foran står der 9-10 agaver i forskellige størrelser med det flotteste blomster ranker jeg længe har set.

overvejer at napse een med hjem hvis ellers vandværks have passeren vil gå med til det :wink:

jeg har selvfølgelig taget billeder af dem, som jeg lover at sætte ind til beskuelse når jeg igen er tilbage ved egen computer biggrin


fik fumlet dem ind på min webside så her er et par billeder biggrin

http://lynghoy.dk/agave/agave1.jpg
http://lynghoy.dk/agave/agave2.jpg

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.
Det er IKKE en agave men en yucca palme. De skal helst stå et par år inden de blomster og blomsten kan blive ca. 1½m høj.
Har en der blomster i min have nu. Er min datters og den har ikke blomstret i de to år hun har haft den. Det er en meget smuk plante når den blomster.
hilsen
sniffer

Sniffer  
Citat fra Sniffer

Hejsa.
Det er IKKE en agave men en yucca palme. De skal helst stå et par år inden de blomster og blomsten kan blive ca. 1½m høj.
Har en der blomster i min have nu. Er min datters og den har ikke blomstret i de to år hun har haft den. Det er en meget smuk plante når den blomster.
hilsen
sniffer


oki jamen så blev jeg det klogere biggrin
men kunne godt fristes til at få en til min egen have ihvertfald, for den er helt bestemt flot smile

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hejsa.
Planten sætter gerne mange sideskud så du snupper da bare et par stk. (efter at have fået lov)
hilsen
sniffer

Sniffer  
Citat fra Sniffer

Hejsa.
Planten sætter gerne mange sideskud så du snupper da bare et par stk. (efter at have fået lov)
hilsen
sniffer


ja det kan jeg se på dem, der er massere af små smile
spørgsmålet er bare om den kan overleve i en bil indtil fredag aften, hvor jeg først er tilbage på øen. skal nemli trille herfra og ud på andre opgaver om få timer så det er over et døgn uden vand og større mængder jord

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Gert. Det ligner en Yucca flacciida, en Yuccapalme kan kun trives på vores breddegrader indendørs, skal du stjæle skud skal det være de nye, da moderplanten visner ned efter blomstring, lidt ala bananen,yuccaen blomster hvert år nogen gange med pauser, jeg ved ikke hvorfor, blev du lidt klogere :lol: :lol: :lol: :lol: mvh Benny.

Benny N.
Annonce
PS: Gert du er jo nabo til Zephirine. Pedersker/Bodilsker, hun har sikkert en masse aflæggere du må få.

Benny N.
Hejsa
Korrektion...........planten trives udendørs her i DK og visner ikke ned - måske i strenge vintre, men kommer som regel igen.

Gert---hvis du pakker dem i plastikposer, med våd køkkenrulle eller lignende, skulle de nok kunne klare det.
hilsen
sniffer

Sniffer  
Hej Sniffer: Den eneste palme vi 2 kan have mener jeg er viftepalme i vores have hele året efter lang tids tilvænning, den kan tåle ned til rigtigt mange frostgrader, når den først har fået fat, hvis det vedsendte billede ikke er yucca palme, så send mig navnet på den :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: mvh Benny.

Benny N.
Hej..
Benny Nielsen...Palmen på dit billede er jo en yucca elephantipes.
Dem på Gert.m`s billeder er yucca filamentosa - på dansk-palmelilje - og de lever fint ude.
Der er mindst 8 arter af dem og de er af agavefamilien.

hilsen
sniffer

Sniffer  
Citat fra Benny Nielsen

Hej Gert. Det ligner en Yucca flacciida, en Yuccapalme kan kun trives på vores breddegrader indendørs, skal du stjæle skud skal det være de nye, da moderplanten visner ned efter blomstring, lidt ala bananen,yuccaen blomster hvert år nogen gange med pauser, jeg ved ikke hvorfor, blev du lidt klogere :lol: :lol: :lol: :lol: mvh Benny.


jeg har set den blomstre tidligere år (er kommet på det vandværk gennem flere år ) så den dør ikke efter endt blomstring.

men jeg har fået lov til at napse et par sideskud, så de står pakket ind i fugtigt papir og en plastbøtte, så nu håber jeg de overlever biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis