Variant af en klassiker - dampspær mellem isolering.....

Hej

Jeg er ved at renovere min overetage og kommer i denne anledning hyppigt på siden.

Spørgsmål A: Må man ved placering af dampspær mellem isoleringslag montere dampspærren på skunkstolene og dernæst lægte op med 50*50 mm lægter vandret mhp. 50 mm isolering i skunkvæggen, når skunkrummet i øvrigt bliver et "varmt skunkrum"? Det muliggør, at jeg kan montere nye skunkstolper på gulvet og i spærrene og dernæst trække dampspærrene i et helt ubrudt stykke.

PÅ flere tråde har der været diskuteret placeringen af dampspær - og blandt andre har Orla N. flere gange rost modellen med isolering, dampspær og isolering mellem vandretter lægter (50*50mm). Dette letter elarbejdet. Jeg vil følge denne metode til kip på min første sal, men altså med ovenstående variant - hvis altså OK.

Spørgsmål B: Jeg har strippet overetagen og den eksisterende skunkvæg var monteret på 1" forskallingsbrædder, der var slået i siden af spærret og ved gulv monteret på enden af et ca. 25 cm forskallingsbræt, der lå/ligger på et parketgulv fastgjort med søm ført igennem til en strøer. En meget let kontruktion, der næppe har nogen som helst betydning for konstruktionen, der er hanebåndsspær i ca. 70*150 mm med et spænd på 7,5 meter? Jeg behøver jo nok ikke at etablere en ny skunkvæg. Vi drøfter lidt muligheden for at undlade skunk - men er dette noget bevendt og giver det ikke en række praktiske vanskeligheder mht. indrette og rengøring ect. ? Der skal være børneværelser. Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres erfaring med dette.

Håber nogen - trods det gode vejr - er på nettet....

mvh

Faktor
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk blot at dampspærren, af hensyn til dugpunktet, maksimalt må ligge 1/3 inde i isoleringen. Du skal altså minimum have 100 mm isolering bag dampspærren, hvis du har 50 mm foran.

Jeg mener helt klart det er mest praktisk med en skunkvæg. Det kan dog se rigtig flot ud med fritlagte skunkstolper. Det giver en flot dybde i rummet.

Mvh. Thomas

Mvh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis