Gulvvarme - læggeanvisning

Jeg skal lægge gulvvarme og vil gerne vide hvordan pex rørene lægges og om termostatet skal monteres på frem eller retur. Mener at have hørt, at fremløbet først føres rundt langs væggen og derefter på midten! Henvisning til en web side, hvor det er illustreret hvordan rørene skal lægge, modtages gerne.

Mvh. Lars
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej,
prøv den her; http://www.wirsbo.dk/ og kig under produkter!
Der findes en læggeanvisning for gulvvarme til hhv betongulv og trægulv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Hvis det er under trægulv, skal du sørge for at overfladetemperaturen på trægulvet (under gulvet ved Moland) ikke overstiger 27 gr. og det skal efter min mening etableres via en blandesløjfe.

Din opfattelse indenfor lægning af rør er korrekt.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej Orla.

Det du kalder en blandesløjfe, er det det samme som en "shunt-ventil"?

Det med at gulvet ikke må have en temperatur på over 27 grader, er vist kun for massive trægulve.
Mange laminerede gulve kan godt tåle temperaturer over 27 grader.

Mvh
ThomasB
Hej ThomasB

Temperaturen gælder alle typer trægulve.

Det kan vistnok godt være en shuntventil der etablerer den korrekte varme til gulvvarmen. Det drejer sig om at få så lav en temperatur ind i gulvvarmestrengen med så høj hastighed som muligt (eksempelvis 32 gr. som hjemme ved mig selv)så temperaturen er ensartet over hele gulvet.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Annonce
Hej igen Orla.

Jeg har en ide om at det ville være bedre at have PEX slangerne ovenpå 100 mm rockwool, som ligger ovenpå betonen.
På den måde kan man vel bedre styre varmen.
På den traditionelle måde skal man jo opvarme 10 cm beton, og gulvvarmen er lidt svær at regulere, da det tager et par timer at opvarme 10 cm beton. Er jeg helt galt på den?

Jeg mener at have læst et eller andet sted, at laminatgulve godt kan tåle mere varme end massive gulve.

Mvh
ThomasB
Tak for de gode henvisninger til web sider. Jeg er faktisk blevet lidt varm på ideen om at lægge gulvvarme under trægulv, men hvordan. Mit hus er fra 1950 med fuld kælder. I stueetagen er der massiv askegulv, som jeg nødig vil rive op. Er der mulighed for at "lægge" gulvvarme op nede fra, når jeg alligevel skal have isoleret mellem kælder og stueetagen.

Mvh. Lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis