Cykelkæden hopper over....

Hej med jer

Så er HPV'eren ( liggecyklen ) på vejen, eller rettere den halvfærdige model er til den første testkørsel. Gennerelt ser det godt ud, den ruller fint, der sal dog justeres lidt og st endeligt styr skal fremstilles så der kan komme gearskiftere og bremsere på HPV'eren.

MEN desværre hopper kæden tilsyneladende over på forkransen. Kæden er slap men ikke vildt. Mellem baghjulet og forklingen er der indsat en enkelt rulle der bærer kæden lidt op, den kan ikke komme til at løbe ret igennem, men løftet er kun ca 50mm. Der er en ogenlunde linie fra midter klingen på baghjulet til midterklinge forest, jeg kører dog på den store klinge forrest.
Der er brugt ca 2½ kæde så kæden er relativt lang.
Der er ingen skifter på forenden endnu. Den skal først bygges om, trækket er op ad og på en HPV'er skal det ned ad, så der skal lige laves en vende station til dette.

Bag i er der en skifter til en 8 krans, men endnu er skifet blot fixeret på et af midtergearene.

Har du en god forklaring på hvorfor der sker dette kædehop på forklingen ??

MVH Njord
23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Er der ingen cykelfolk på denne del af nettet ??

Men hvor skal jeg så spørge ???? Har du et godt cykel link ??

MVH Njord
Hej Njord

Jeg ved ikke lige saa meget om cykler, men kan du ikke proeve at saette et billed ind. Det kunne jo vaere at der var en der kunne komme med en god ide, man behoever jo ikke noedvendigvis at have forstand paa cykler, for det er jo et rent mekanisk problem.


Soeren
Hej med jer der træffer beslutningerne...

Hva' med et link der kunne hedde "LAV CYKEL" ???

For hvor skal man lede? - under MOTORCYKLER? næææ, det er lige som ikke dér, ja men hva' så med under "HOPPY", øhhh, ja måske, eller der kunne jo også være noget "OVER HÆKKEN", men det er ikke helt let at finde noget, eller også er det bare mig, der ikke rigtig kan finde noget...

Og NU har jeg sat mig for at det skal være min cykel's tur til at "få lidt opmærksomhed" - jeg trækker jo bare "jernhesten" ud af stalden og forventer at den virker uden egentlig at have brugt meget mere krudt på den end at tørre sadlen af, hvis den var våd...

Så den trænger til det de i ejendomsmæglerkredse kalder en "kærlig hånd"...

Hvis man nu ikke lige har noget voks, og heller ikke har lyst til at købe en beholder til over 100,- kr..., som ville være nok til de næste 20 år, hva' kan man så shine stel og skærme op med???

Man har garanteret noget i sine gemmer som kan bruges, men har ikke tænkt over hvad...

Og min kæde er slem, hvordan renser man mon den???
Jeg er igang med tandbørste og terpentin, men det er altså en "sej omgang", mon ikke der er noget mere effektivt???

Gode råd og tip's modtages med glæde...

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Hej Siff

Njord har skam tidligere foreslået egen gruppe til cykler, men ærlig talt er der så få indlæg om dette emne, så det ville blive "en død gruppe".

Brug søge-funktionen, der vil du finde alle indlæg, hvis du f.eks. skriver cykler og så lade den søge i alle grupper.

Mvh. JørgenE
Siff....du tager kæden af og lægger den i petrolium, så bliver den ren igen. Smør den når du har den bixet på igen. Voks?? Kan du ikke bare vaske den eller ?? Hvis den bliver FOR pæn, bliver den bare stjålet fra dig - så behold hellere lidt rustpletter :lol: :lol:
sniffer

Sniffer  
Annonce
njah siff - og dupper en klud i petroleummet, så bliver cyklen som ny.... - eller brug vaselinolie, som du måske har til symaskinen......

Mvh.

Jan R.
Tak for jeres svar og gode råd.....

mht. et specielt link til cykler, det er nok rigtigt, at der vil være forlidt "guf" i det..., så jeg må igang med søgefunktionen, men den driller mig lidt, men øvelse gør vel mester...

Jeg har nu ikke det store mod på at pille kæden af, med alle de "underlige tandhjul" er er til gearet...

Nu spørger jeg nok helt vildt dumt, men kan en blanding af lampeolie og terpentin, udgøre samme effekt som petrolium?

Nu må jeg bare have noget tørvejr, så jeg kan fortsætte mit "cykel-projekt", og få afprøvet jeres gode råd...

Tak for hjælpen!!! biggrin

kreative have-ideer, er altid interessante.
mv-have hilsen
Siff
Hej Siff: Du nævner jo selv den bedste løsning terpentin med en sjat olie i ikke benzin eller petroleum, det affedter formeget, er der ikke et samleled på kæden, det ville lette arbejdet lidt at pille kæden af biggrin , hvis kæden er gennemrusten så ud med den, vaselineolie er godt til en cykelkæde mvh Benny.

Benny N.
Når der er mange tandhjul lyder det som om det er med udvendige gear, og så er der ikke noget samleled.

Du må ud at have fat i en kædeskiller. Det er en lille dims med en stift, som sættes på et tilfældigt led af kæden og skubber stiften ud når man drejer på "håndsvinget", så kæden kan pilles lige så fint fra hinanden. Når kæden så skal samles igen vender man bare kædeskilleren om og så skubber den stiften på plads igen. Det kræver lige en lille smule øvelse i starten, for det er nemt at få skubbet stiften helt igennem, så den falder ud, men det er ikke den store katastrofe, det er blot lidt mere besværligt at få den samlet igen. Hvis den bliver skubbet for langt ind når man samler, så er det bare at vende kødeskilleren om og skubbe lidt den anden vej igen.

En kædeskiller kan købes hos enhver ordentlig cykkelhandler og koster ikke mange basseører.

Og hvorfor vente på solskinnet, det er da noget som nemt kan ordnes indendørs, så du er køreklar igen når solskinnet kommer. God fornøjelse.

MVH
Kim

MVH
Kim
Det bedste og nemmeste er at købe en kæderenser og noget kæderens
hos cykelhandleren. Så skal kæden ikke pilles af og det meste kæderens der bruges er miljørigtigt.

Hvis du skiller kæden ad skal du være opmærksom på at hvis, det er en nyrere shimanokæde kan stiften ikke genbruges, men skal udskiftes.
Hvis der er en sram(sachs)kæde kan den samles med et "powerlink", et samleled hvor skiller kæden uden brug af værktøj, det skulle også kunne bruges på shimanokæder.
Og så skal du være opmærksom på om det er en 7-8-9-10 krans du har der høre forskellige samleled til og kæder..
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis