Fryse ribs

Netop nu er en stor del af ribsene perfekte til gele - og netop nu kniber det med tiden til den store syltning...

Vil ribsene bevare deres evne til at gelere, hvis jeg putter dem i fryseren?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har to poser ribs liggene fra sidste år, som jeg ikke har nået/fået taget mig sammen til at lave gele af. Jeg har dog for længst fået instruktioner fra familiens sylteeksperter om, at geleringsevnen går tabt ved frysning, så der skal bruges geleringsmiddel/pektin...
Ja jeg har nu lavet masser af gele af både frosne ribs og stikkelsbær uden problemer :!:

I øvrigt har jeg altid syntes, at stikkelsbærgele smager lidt bedre og af lidt mere end ribsgele. Og så kan jeg ikke lade være med at blive facineret over at de grønne stikkelsbær bliver til nydelig rød gele uden nogen brug af farve.

MVH
Kim

MVH
Kim
aj man kan da vel ikke spise forloren hare med stikkelsbærgele istedet for ribsgele :lol:

Jeg må tilstå, at jeg aldrig har prøvet at lave stikkelsbærgele. Men nu er jeg da fristet (om ikke andet så for at se farveskiftet).

Hvad gør du ved ribs og stikkelsbær, før de kommes i fryseren Kim?
Stikkelsbærgele til den forlorne har er absolut guf! Det er en smule mere syrligt end af ribs og smager af lidt mere (synes jeg).

Og inden jeg putter dem i fryseren, jamen så putter jeg dem da i en pose :wink: - altså efter at jeg har skyllet dem. Når det er til gele er det ikke nødvendigt at nippe blomsten af stikkelsbærene eller at ribbe ribsene, det koges bare med, det sies jo fra inden det puttes i glas. Det er heller ikke nødvendigt at fryse dem med sukker eller lignende, bare i fryseren med dem.

I øvrigt bruger jeg opskriften fra "Den Grønne Syltebog".

MVH
Kim

MVH
Kim
Annonce
Jamen det må jo komme an på en prøve med den forlorne (hvis ellers der er brugbare bær tilbage). Frysningen er jo overkommelig, ser det ud til, selvom vi er i en travl tid.

Jep Den Grønne styrer også her :wink:

Takker.
Jeg glemte i øvrigt lige, det er vigtigt med stikkelsbærene at de ikke er for modne, så vil geleen ikke stivne. Hvis det sker er det nu ikke noget større problem, jeg kan ikke lige huske fremgangsmåden, det er vist noget med at man kan bruge enten lidt citronsyre eller pectin fra en pose. Det står i øvrigt også i den grønne så vidt jeg husker.

MVH
Kim

MVH
Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis