Dårlig varmecirkulation

Hej alle.

Jeg gennemså lige en tråd fra 2004 der mindede om mit problem; derfor starter jeg en ny om emnet. Det er vel iorden ;o)

Købte 2-planshus bygget i 1955 for 1½ år siden. Der er ½ kælder og ½ krybekælder. Stue-etagen + 1ste-salen er ca. 150m2. Der er fuld kælder under badeværelse, entré og 2/3 af stuen. Resten er krybekælder.

Jeg udskiftede straks det gamle oliefyr (åben ekspansion på loftet) med et spritnyt KL-Stoker, og det nye system kører sådan nogenlunde, men jeg er ikke helt tilfreds.

Lidt info om systemet: Skorstensfejeren har godkendt en lukket ekspansion nede i kælderen, hvor fyr og en 140L varmtvandsbeholder er koblet på. Jeg kører med et tryk på 2bar der ifølge smeden er tilpas.

Der er termostater på alle radiatorer. Hvis der er en utæthed i systemet (det tvivler jeg påwink, så er den meget lille, for trykket er konstant, så længe der ikke kommer vand fra overtryksventilen - det gør der sommetider når jeg bruger varmt vand, men det er vist ok. Det er vel netop det ventilen er til.

- Nå, men det første jeg har undret mig over er, at det gamle fyr var på 24kW og mit nye fyr skulle "sagtens" (ifølge vvs-sælgeren) kunne trække systemet med sine 18kW. Det er som om jeg mangler de 6kW, for radiatorerne kan ikke alle stå på 5, blive varme nok og samtidigt levere varmt returvand ?? Det er specielt 2 radiatorer i stue-etagen, for de øvrige 5 virker ok.

1. Nogen der har et bud på, hvad der kan være galt ??

- Så er der det med gulvvarmen i badeværelset: Gulvet kan sagtens blive varmt, men kun pletvis, og den kan ikke luftes ud overhovedet. Det ligner noget "hjemmefusk". Den er selvfølgelig koblet på resten af systemet med sin egen termostat.

2. Kan jeg gøre noget ved det uden at brække hele gulvet op, for det vil jeg helst ikke ??

Jeg kan sommetider høre luft i radiator-rørene (rislen), men der kommer ikke mere luft ud af ventilerne - kun vand. Smeden og jeg gennemgik det hele med udluftning osv. sidst der blev fyldt vand på, og det var i sidste måned.

- Håber folk har nogle gode idéer wink

Mvh. PP
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Palle

Har varmeinstallationen altid været i kælderen ?
Der skulle være en stor sansynlighed for at det gamle varmesystem har været med naturlig cirkulation !!
Hvis stadig du har de store varmerør fra kedlen, så prøv at få regnet på hvor meget vand du har i anlægget. Ved at reducere vandmængden i anlægget, vil kedeltemperaturen være hurtigere oppe på max.
Hvis du opvarmer 150 m² så skulle en 18 kwh være mere end godt.
Beboelsen bruger ca 120 Watt/m² hvor en normal isoleret beboelse har et forbrug på omk 40-50 watt/m²
Hvis adskillelsen mellem kælderen og beboelsen ikke er isoleret, så kan du ca hente en besparelse på omk. 40% i varmeforbruget ved at isolere.
Det vil være godt at få udført en varmetabsberegning på din bolig, det vil svare sig i længden.

PE

Hvor meget kører dit fyr?
Hvis det kan stoppe og gå i pause, når du i øvrigt kører på rimelig høj eller max ydelse, er det ikke fyret, der er for lille.
Som Anders er inde på, vil jeg tro du skal have en større eller bedre cirkulationspumpe, altså i fald fyret går i pause, som jeg spørger til oven for.

Jeg går i disse måneder og regner på, hvor stort et fyr jeg skal kaste mig ud i, hvor jeg skal fyre, noget der ligner det dobbelte af dit op inkl. mit værksted, og jeg kigger på 18-25 Kwh!!!!!! Derfor vægrer jeg mig ved at tro at dit fyr skulle være for lille.
Jeg er meget spændt på at høre om dit resultat!!
Alt taler for at man skal have så lille et anlæg som muligt, ihvert fald ifm stoker, aht. at kunne køre kontinuerligt uden pausefyring. Hellere lidt for lille og så støtte med en brændeovn, når orkanen i 30 graders fimbulkulde raser.

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra pev

Hej Palle

Har varmeinstallationen altid været i kælderen ?
Der skulle være en stor sansynlighed for at det gamle varmesystem har været med naturlig cirkulation !!
Hvis stadig du har de store varmerør fra kedlen, så prøv at få regnet på hvor meget vand du har i anlægget. Ved at reducere vandmængden i anlægget, vil kedeltemperaturen være hurtigere oppe på max.
Hvis du opvarmer 150 m² så skulle en 18 kwh være mere end godt.
Beboelsen bruger ca 120 Watt/m² hvor en normal isoleret beboelse har et forbrug på omk 40-50 watt/m²
Hvis adskillelsen mellem kælderen og beboelsen ikke er isoleret, så kan du ca hente en besparelse på omk. 40% i varmeforbruget ved at isolere.
Det vil være godt at få udført en varmetabsberegning på din bolig, det vil svare sig i længden.

Hej Poul Erik.

Jeg mener at det gamle oliefyr var fra 1976, og der sad en Grundfos UP-pumpe på systemet ved overtagelsen. Om der før den tid har været naturlig cirkulation, tja, det ved man jo ikke . . .

Kan man reducere vandmængden uden at der kommer luft i rørene ??

Det lader til, at etageadskillelsen i skunkerne (begge sider) har ringe eller ingen isolering, og det skal naturligvis ordnes snart, men det er jo en helt anden historie ;o)

- for koldt vand i 2 af radiatorerne er det største problem.

Jeg vil helt sikkert få lavet en varmetabsberegning. Supergo' idé !! Tak for den.
Citat fra AndersKruse

Hej

18kW burde være rigeligt. Hvor gammel er din cirkulationspumpe?

vh Anders

Hej Anders.

Jeg aner ikke hvor gammel cirkulationspumpen er, men jeg overvejer at købe den nyeste Alpha Pro fra Grundfos, og jeg vælger nok den med det højeste tryk på vandsøjlen.

- umiddelbart tror jeg, at den gamle pumpe er yngre end det gamle oliefyr fra '76.
Annonce
Citat fra ktm

Hvor meget kører dit fyr?
Hvis det kan stoppe og gå i pause, når du i øvrigt kører på rimelig høj eller max ydelse, er det ikke fyret, der er for lille.
Som Anders er inde på, vil jeg tro du skal have en større eller bedre cirkulationspumpe, altså i fald fyret går i pause, som jeg spørger til oven for.

Jeg går i disse måneder og regner på, hvor stort et fyr jeg skal kaste mig ud i, hvor jeg skal fyre, noget der ligner det dobbelte af dit op inkl. mit værksted, og jeg kigger på 18-25 Kwh!!!!!! Derfor vægrer jeg mig ved at tro at dit fyr skulle være for lille.
Jeg er meget spændt på at høre om dit resultat!!
Alt taler for at man skal have så lille et anlæg som muligt, ihvert fald ifm stoker, aht. at kunne køre kontinuerligt uden pausefyring. Hellere lidt for lille og så støtte med en brændeovn, når orkanen i 30 graders fimbulkulde raser.

Hej Ktm.

Det er sat til 80 grader C og det holder pause som det skal.

- og så er du inde på det der med kW. Hvorfor er det bedre, at fyret kører lidt hele tiden frem for pausefyring ?? I min logik, så sparer jeg træpiller hver gang den holder pause, gør jeg ikke ??

- måske har jeg misforstået noget, men jeg ved heller ikke nok om det ;o)

Og så har jeg også brændeovn og en god, høj skorsten af Isokern, som sagtens kan trække det hele. (fyr og brændeovn er på samme skorsten)

Tak for dit svar.
Citat fra PallePophår

Hej Ktm.

Det er sat til 80 grader C og det holder pause som det skal.

- og så er du inde på det der med kW. Hvorfor er det bedre, at fyret kører lidt hele tiden frem for pausefyring ?? I min logik, så sparer jeg træpiller hver gang den holder pause, gør jeg ikke ??

- måske har jeg misforstået noget, men jeg ved heller ikke nok om det ;o)

Og så har jeg også brændeovn og en god, høj skorsten af Isokern, som sagtens kan trække det hele. (fyr og brændeovn er på samme skorsten)

Tak for dit svar.


Det kan godt være, at det er sat til 80 grader, men får det nok at leve af?Prøv at øge den indfyrede mængde og se om det skulle give noget.

Jeg tror nu ikke på at det er årsagen, men det kunne da forsøges.

Ved at fyre kontinuerligt undgår man at fyret spilder varme ud i skorstenen i den tid det bare står uvirksomt hen og opstartproceduren er slet ikke optimal mht forbrændigen.

Jeg er selv begyndt at fyre kontinuerligt, hvilket har givet mig en klar forbedring af fyringsøkonomi.

Du kan få langt flere oplysninger og svar på evt. spørgsmål omkring lige netop dit anlæg på www.stokerforum.dk . Hav lidt tålmodighed, idet det er ved at skifte platform/server/eller hvad det nu hedder!smile

Jeg må da også medgive, at det tog mig meget lang tid, før jeg fik mit centralvarmeanlæg til at virke optimalt, efter det blev installeret. Det er nu også meget omfattende og kringlet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen.

Du reducerer vandmængden ved at få udskiftet de gamle store rør..
Det kunne godt tyde på luft, eller for lille en cirkulationspumpe.
Jeg tror at fuglene er glade for din tagryg, synes du skulle investere i at nedsætte dit varmetab, elleres forrenter du ikke dit nye fyringsanlæg særlig godt.
Jeg har selv erfaringen med ca det samme som du, men sparrer minimum 60% af hvad vi brugte da vi flyttede ind.

PE

Igen igen..

Tør man spørge hvor/af hvem du har købt dit nye stokeranlæg?

PE

Citat fra ktm

Det kan godt være, at det er sat til 80 grader, men får det nok at leve af?Prøv at øge den indfyrede mængde og se om det skulle give noget.

Jeg tror nu ikke på at det er årsagen, men det kunne da forsøges.

Ved at fyre kontinuerligt undgår man at fyret spilder varme ud i skorstenen i den tid det bare står uvirksomt hen og opstartproceduren er slet ikke optimal mht forbrændigen.

Jeg er selv begyndt at fyre kontinuerligt, hvilket har givet mig en klar forbedring af fyringsøkonomi.

Du kan få langt flere oplysninger og svar på evt. spørgsmål omkring lige netop dit anlæg på www.stokerforum.dk . Hav lidt tålmodighed, idet det er ved at skifte platform/server/eller hvad det nu hedder!smile

Jeg må da også medgive, at det tog mig meget lang tid, før jeg fik mit centralvarmeanlæg til at virke optimalt, efter det blev installeret. Det er nu også meget omfattende og kringlet.

Hej Ktm.

Ok, jeg er ret sikker på, at fyret er iorden.

- skal det køre kontinuerligt, så skal det have mindre brændstof, så det aldrig når op på de 80 grader.

Jeg er allerede medlem inde på Stokerforum, men jeg bruger det ikke så tit. Det var mest for at få billige træpiller at jeg oprettede mig derinde, men min lokale bonde laver bedre piller til billigere penge ;o)

Igen, bortset fra de 18kW som nok er nok, så fejler fyret ingenting. Det kører som forventet, men man kan selvfølgelig altid justere lidt.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis