Hvad hedder mit ukrudt?

jeg har ikke mange blomster i haven som jeg selv har sat, men der er tilgængæld en masse "ukrudt" som egentlig er ganske smukt, men jeg har funderet over hvad de mon hedder ?
begge blanter vokser ude i min"rundkørsel" den første er ca 1-1½ m høj og har lille blomster (ukrudt 2)
den anden vokser bedst hvor der er knastørt og hård stenet jord, jeg har forsøgt at flytte den til bedre leve vilkår men det ka den ikke lide og dør cry men en smuk lille plante (ukrudt1)

men mon der er nogen der kan sætte navn på dem for mig? biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gert...

Vedr. billede 1 så kapslens navn coca cola :lol:

Blomsten ligner meget det jeg som barn har lært er en løvetand. Den har vist også et flot latinsk navn...

Den lilla blomst på billede 2 kender jeg udemærket men kan ikke helt huske om den i folke munde bliver kaldt rævehale :?: - men det tror jeg nok. Den er pænest ude i haven. Mener at kunne huske at den lugter meget stærkt :shock:

hejho
Citat fra hejho

Hej Gert...

Vedr. billede 1 så kapslens navn coca cola :lol:

Blomsten ligner meget det jeg som barn har lært er en løvetand. Den har vist også et flot latinsk navn...

Den lilla blomst på billede 2 kender jeg udemærket men kan ikke helt huske om den i folke munde bliver kaldt rævehale :?: - men det tror jeg nok. Den er pænest ude i haven. Mener at kunne huske at den lugter meget stærkt :shock:

hejho


Hej Hejho biggrin

he he ja kapslen kendte jeg nu godt navnet på :lol: og den ligger der mest for størrelsesforholdets skyld smile

er en løvetand ikke også en mælkebøtte ?

rævehale ka nu godt passe, har ihvertfald hørt det før smile
mht. lugten var jeg lige ude og stikke snuden i den :lol: den er meget neutral, men tilgændgæld er der meget blomsterstøv i den " aaahtjuuuuha" :roll:

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej igen gert...

Jeg er godt nok kommet noget i tvivl om den der løvetand... Synes også at jeg har hørt at mælkebøtte også kaldes løvetand her for nyeligt...

Der er noget inde i mit hoved :shock: som siger torskemund... Udover at være et øgenavn på en jeg gik i skole med ved jeg ikke helt om det kan være navnet på planten... Måske andre her på siden kan af/bekræfte eller komme med det rette navn

hejho
Hej Gert.

Jeg er næsten 100 på, at nr. 2 er en Gederams.
Gederams.

nr.2
Gederams - Chamaenerion.
Bornholms: Dâuert.
Gederams er en meterhøj plante med lancetformede blade. I juli-august springer den ud med mange store violetrøde blomster i en lang pyramideformet klase. Den er meget almindelig i øens skove og plantager og især på steder, hvor der er foretaget rydninger de seneste år. Planten har tidligere været anvendt til flere formål. De unge friske rodskud kan med fordel koges og spises som asparges, og tørrede blade kan, hvis man ikke har andet, udmærket anvendes som erstatning for te. Der er nok til alle.

-Er det mon ikke dem vi sår til rådyrene her i jylland-
Lucernefrø :?

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Gederams.

nr.2
Gederams - Chamaenerion.
Bornholmsk: Dâuert.
Gederams er en meterhøj plante med lancetformede blade. I juli-august springer den ud med mange store violetrøde blomster i en lang pyramideformet klase. Den er meget almindelig i øens skove og plantager og især på steder, hvor der er foretaget rydninger de seneste år. Planten har tidligere været anvendt til flere formål. De unge friske rodskud kan med fordel koges og spises som asparges, og tørrede blade kan, hvis man ikke har andet, udmærket anvendes som erstatning for te. Der er nok til alle.

-Er det mon ikke dem vi sår til rådyrene her i jylland-
Lucernefrø :?

Mvh retro


fornem beskrivelse tak for den biggrin og tilmed med den Bornholmske betegnelse biggrin
og det passer meget godt med den vokser på steder der er blevet rydet, for neop i foråret blev stedet hvor de står rydet for gran rafter og andet gammel affaldstræ ved afbrændig. de er iøvrigt det eneste der vokser der pt. smile

men tak til alle for hjælpen, det er rart at få sat navn på "ukrudtet"

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Ja det var en beskrivelse at blive lidt klog på, som jeg ikke kendte.

Jeg vil lige tilføje, at hvis du er glad for Gederams (den er jo køn), så kan du nok glæde dig over flere til næste år. Hvis ikke, så skal du nok skaffe dig af med den.

Jeg troede først, at det var en form for staude, da vi flyttede ind her. Siden har jeg så haft glæde af den adskillige steder i haven, da den er flittig til at sprede sine frø. Planterne er dog ret nemme at hive op, hvor de er uønskede. Men de er vedholdende med at komme igen :lol:
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis