Valg af Varmekilde

Jeg har et udhus, som jeg ønsker at gøre beboeligt, et ret stort et på 50 kvm i grundplan og 80 kvm i gulv. Altså en etage. Det er muret op i mursten (3 sten mur), og har støbte gulve. Bygningen ligger 2m fra mit hus.

Det er min plan at der skal i sættes nye lav energi vinduer, og væggene og loft skal naturligvis isoleres.

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle uforbeholdne meninger om hvorledes det kunne være hensigtsmæssigt at varme denne bygning op.
Jeg havde i første omgang tænkt at jeg ville bygge en skorsten, og opvarme vha. en pille brændeovn, men den idé er jeg gået lidt væk fra da jeg synes, at det optager lidt for meget plads. En anden mulighed er derfor at lægge el-gulvvarme, men er det ikke frygteligt dyrt.

NB: Det bør nævnes at der er højt til loftet i stue etagen 3m og på første salen 7m. Det er ikke planen at indlægge nyt loft, men derimod at beholde loft til kip pga. de spændende rum det vil medfører.

Kom gerne med forslag.

Hilsen
Kenned

Jeg har et udhus, som jeg ønsker at gøre beboeligt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.

Det er dejligt at fornuften er vigtigt.

Byggetidspunktet er teknisk forvaltning udvedkommende, de skal bare kontrollere, at bygningen er lovlig efter bygningsreglementet, heri ligger også brand/ulykkesmuligheder, samt bbr. passer med det oplyste.
Husk på at det første bygningsreglement kom først i 1963, før det var, da var det kommunernes egne regler/meninger der blev bedømt efter. "det var vist tider dengang".
At isolere og opføre varmeanlæg er kun ejerens interesse, hertil en påmindelse, "skorstenen" skal vist have en vis afstand til skel?.
jeg tro du kan få lov at benytte udhuset til lager, spiserum, samt toilet med bad. Der jeg tror faren ligger i at benytte bygningen så tæt på skel er, hvis nabohus brænder, eller vildfarende køretøjer.
Når du spørger teknisk forvaltning, så spørg om tingene, om de tror det kan lade sig gøre, Ikke sig hvordan du vil have det, husk på det er dem der bestemmer.
Afsigelsen fra teknisk forvaltning vil jeg gerne høre om, når sagen er afsluttet.
God tur.

------------------
Poul Erik

PE

Det er åbenbart en eller anden der hænger sig mere i regler end at svarer dig på dit spørgsmål. mht. skel og afstande og den slags er der forskel på om det er landzone eller by, naboen er mark, eller vej om mange andre faktorer, så det kan man ikke entydigt sige noget om.
For at vende tilbage til dit varme problem, så ville jeg gøre mig den ulejlighed at benytte den eksisterende varmekilde fra hovedhuset, jeg tror på sigt at det vil blive den billigeste løsning. Problemet med brændeovn er jo som bekendt at de skal "fodres" med jævne mellemrum og at der er en strålevarme i 2-3 m omkreds som kan være meget generende i små rum.

Med venlig Hilsen

Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Til Peter Madsen.

Som daglig leder og ejer af projekterings og byggevirksomhed gemmen nu en hel del år, mener jeg ikke, at skulle villede uerfarne til det dårlige resultat, tværtimod erfarer jeg det modsatte, "der er og vil altid være utilfredshed personer, uanset hvad man gør".

Organisationen i en byggeproces ligger i at udføre tingene i rigtig rækkefølge, eller vil det koste både tid, penge og ærgelser bagefter.

Som afslutning herpå, vil jeg sige, at "ingen" er 100% perfekt heller ikke mig og hvis de personer i ledelsen og andre brugere her i Lav-det-selv ikke ønsker mit bekendtskab, trækker jeg mig selvfølgelig tilbage.
frown

PE

Hej alle.
Jeg vil gerne takke for de svar der har været på mit indlæg smile.

Til pev:
Du har gjort mig opmærksom på at jeg bør undersøge forholdet, vedrørende bygningen, med teknisk forvaltning meget grundigt, det er bestemt noget jeg kan (og vil) bruge. Det er rigtigt som PeMa siger, at du måske ikke har svaret på mit egentlige spm., men noget jeg tog for givet er ikke helt som jeg troede, og det er jeg meget glad for at du gør opmærksom på!

Til PeMa:
Mht. udbygning af eksisterende radiatorsystem (eller hvad sådan noget nu hedder) så har du fat i noget af det rigtige. Problemet med brændeovnsløsningen er netop at den skal fodres, og afgiver meget varme til det rum den er placeret, som i mit tilfælde vil være et lille rum.

Hilsen
Kenned
Du kan godt anvende en eller to pillebrændeovne - Jeg har set brocure, hvor der er magasin for oven med plads til ca 3 dages forbrug. Ovnen er termostatstyret, så du har mulighed for at tilpasse den temperatur der passer. Så vidt jeg husker, er røggassen ført til det fri v.h.a. en metalslange og miniskorsten.
Ovnene er bare dyre... ca 16-22.000 kr, men de er flotte emaljerede.
www.handelskontoret.dk www.titanheating.dk

Dette bare for at give en anden mulighed !

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 26-10-2002).]
Annonce
Kære Kenned.
Du har ramt lige netop vores styrke.

Det gør ikke spor, at nogle mener noget andet end andre eller løfter en pegefinger, eller stiller tvivl om et svar selv fra en prof..

Problemet er hvordan man svarer eller tiltaler hinanden.

Hidtil er det sket ved et svar i stil med: du skrev xx men er du sikker på det er rigtigt? for jeg mener...

Det kan alle acceptere, men når nogle bruger den voldsomme måde, avler det præcist det samme tilsvarende modsatte, og det giver den kedelige debat, som vi har været forskånet for, og som jeg vil vogte inden for rimelighedens grænser.

Men tak for dit gode svar! - det er også lige mig.

Mvh. Jørgen


Med venlig hilsen

Jørgen
En bygning betegnes først som beboelse når der installeres køkken og spiseplads, derfor kan man gøre hvad man vil med en sådan bygning, sålænge man ikke inst. køk. mv.
Hvis du udvider dit eksisterende centralvarme anlæg, kan du gøre det uden indblanding fra andre - Hvis du bygger skorsten og sætter brændeovn/ovne op skal "fejeren" godkender det og indberette det til BBR.

citat:
Oprindeligt indsendt af pev:
Hejsa.

Det er dejligt at fornuften er vigtigt.

Byggetidspunktet er teknisk forvaltning udvedkommende, de skal bare kontrollere, at bygningen er lovlig efter bygningsreglementet, heri ligger også brand/ulykkesmuligheder, samt bbr. passer med det oplyste.
Husk på at det første bygningsreglement kom først i 1963, før det var, da var det kommunernes egne regler/meninger der blev bedømt efter. "det var vist tider dengang".
At isolere og opføre varmeanlæg er kun ejerens interesse, hertil en påmindelse, "skorstenen" skal vist have en vis afstand til skel?.
jeg tro du kan få lov at benytte udhuset til lager, spiserum, samt toilet med bad. Der jeg tror faren ligger i at benytte bygningen så tæt på skel er, hvis nabohus brænder, eller vildfarende køretøjer.
Når du spørger teknisk forvaltning, så spørg om tingene, om de tror det kan lade sig gøre, Ikke sig hvordan du vil have det, husk på det er dem der bestemmer.
Afsigelsen fra teknisk forvaltning vil jeg gerne høre om, når sagen er afsluttet.
God tur.




Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis