Utæt ved dysser

Jeg har en Perking 4.270 med ketner dysser, men jeg kan ikke få dem til at slutte tæt i sædet, sidste år kom der nye skiver mellem bryst på motor og dysser, senere udgløede jeg ringene, og nu i foråret kom der igen nye ringe i. dysserne er påspændt med 2 stk pindebolte på hver dysse, jeg tør ikke spænde dem mere hvis pindeboltene knækker pga træthed, jeg ved ikke om det er strækbolte og har ikke nogen bog på motoren hvor jeg kan se noget om momentspændning, jeg syntes selv de er trukket godt til med en fastnøgle, i hvertfald det jeg tør spænde dem.
Jeg har været meget omhyggelig med rengøring på sæderne hvor de skal sidde, så der ikke var snavs eller små korn af nogen art, de er skrabet forsigtig rene blæst med trykluft tøret med fnugfri klud, sat i og spændt skiftevis over 2 bolte. Det er mest de 2 foreste dysser fra remhjulene af der er prolemer med, de 2 andre er faktist tætte nok. ( HVORDAN POKKER FÅR JEG DEM TÆTTE OG KOMMER DET OLIESPILD TIL LIVS ) ????

Er det muligt at tro på, at ved ikke at ta dem ud mere, så kan slagger tætne dem efter mange drifttimer. ???? Jeg har sejler de ca 60 timer allerede i år, men der er ingen tegn på forbedringer hvad oliespild angår.

Vh. Torben.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv evt. med to ringe i hver. de skal spændes 12 Ibf ft (1,7 kgf m )
Venlig hilsen
Benny
hejsa...tror bestemt ikke du skal prøve med to ringe da du løfter dyser...og så sprøjter den nok ikke rigtig ind i cylinderet....og det vil give en meget dårlig forbræding.......men det er jo heller ikke sikkert det er ved flammeringene den er er uttæt,,,,,måske selv dysen????har set det før.......

mvh tobak
Dysserne blev renoveret sidste år med nye nåle samt div og trykprøvet, men som du skriver det kunne måske nok være der de kunne være utæt.

Jeg har arbejdet meget med de dysser netop fordi det ærger mig meget at de bliver ved med at være utæt på de 2 af dem, og den mindste smugle brændstofolie i bundvandet ses tydelig når man lænser for regnvand.

Der er den mulighed at pille dem af igen og give dem nye ringe samt trykprøvning igen.

Vh. Torben.
Der er nok ikke meget andet at gøre end at finde en profi der har forstand på dyser, jeg kender kun alt for godt problemet da jeg i mit arbejde har lavet utrolig mange dyser - perkins - yanmar - volvo - mercedes m.m. problemet kan være en tætning inde i dysen der er en lille smule "skæv" her snakker vi om tusinddele milimeter - men er man en lille smule fingernem kan det lade sig gøre at "polere" anlægsfladen i dysen så den er tæt, men det kræver adgang til en dysetester - poleringen foregår ved at bruge lidt meget fint slibepasta på en plan glasplade. det sker også ved montage af nye dysespidser og af og til bliver man "snydt" ved afprøvningen da trykprøvningen ikke helt giver de samme vilkår som under drift.

vh
Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Det lyder som em mere omkostelig affærer.

Hvor meget skal jer regne med det koster ca for 4 stk ketner dysser ?

Prolemet er at jeg ikke med sikkerhed ved om det er der fejlen ligger eller det er mellem brystet på blok eller dysse ?

Men laves det skal det, uanset hved det næsten koster.
men det er ikke til at se nøjagtig hvor det kommer, kun at det kommer op fra hullet omkring dyssen.

Jeg ligger i Fjellebroen V / Åby. Hvem ligger nærmest der med hensyn til montør ?

Vh Torben.
Annonce
Hej Torben

Uha det med prisen det er svært - også fordi som du selv skriver - det kan være alt muligt galt det med anlægsfladen er kun en mulighed - den kan også "svede" fra returkoblingen - eller selve dyserøret - men jeg tror ikke at det er fra anlægsfladen i toppen og ligge to kobberskiver i er slet ikke godt og når du har spændt som du beskriver kan det kun være tæt - der kan være en revne i dysen - eller tusind andre ting - jeg vil tro at en erfaren marine mekaniker kan fikse problembarnet på ca. 2 - 3 timer med adskillelse og samling m.m. time prisen er nok omkring 400,-kr. incl moms plus prisen for reservedele det afhænger af hvilken type dyse det er og om der evt. skal skiftes noget - det næste problem bliver at få fat i sådan en fyr indenfor rimelig tid - det er ligefør at du skal stå parat ved værkstedet om morgenen når dagen starter og så VRIDE armen om på en mekker og trække afsted med ham :-) ligefor tiden har vi alle sammen rigeligt at se til, det nærmeste for dig er nok i svendborg, der er såvidt jeg husker 2 marineværksteder.

mvh Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej igen
Når jeg nu hører de andre tale om det med to kobber skiver, kan jeg godt se at det måske var en lidt dårlig løsning, beklager cry , men så vidt jeg husker sidder der vist en løs foring nede i dyse hullet, den kunne måske være revnet.
Venlig hilsen
Benny
Idag da jeg var nede for at monter min starter igen efter rep, lod jeg maskinen gå i en god ½ times tid, og med en lommelygte syntes jeg at kunne skimte efter jeg hande tøret godt af med papir, at der kommer ganske lidt ud der hvor dyssen er samlet med toppen af dyssen eller hvad man skal sige, der ligger nogle ringe som også er nye fra sidste år da dysserne blev renoveret, men jeg skal nok ikke skrue på den forskrugning som sidder øverst, ! er det ikke der man normalt juster dyssetrykket ???.

Jeg har snakket med ham som har passet båden i nogle år inden den blev solgt til mig, og han har naturligvis sejlet mange lange turer i den tidliger, og der har aldrig været problemer med dysserne føren nu, kun med returløbet, men det har jeg selv fået buk med, der kommer ikke noget der fra længer. Nu er det kun fra selve tryksiden.

Men jeg må nok bide i det sure æble og tyde til en prof på det område..

Men ellers mange tak for hjælpen, til alle som følger dette indlæg

Med venlig hilsen. Torben.
Hej Torben
Nogle gamle typer dyser blev justeret med en skrue inde i dysen --- de normale typer idag bliver justeret ved at ændre på tykkelsen af en "skive" der ligger inde i dysen og dermed ændrer på fjedrens tryk på dysespidsen - kræver adgang til en tester og en kasse skiver -

Når du har set at det tilsyneladende kommer ud ved dysens samling er det sansynligvis som jeg tidligere beskrev for dig at samlingen inde i dysen skal "poleres" Held og lykke med projektet.

Mvh

Michael
-----------------
marinemekaniker i kerteminde.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis