Bukh DV10 Gear problem

Vores Bukh DV 10 kører som den skal, men har lidt problemer med at komme i frigear når den først kører endten frem eller tilbage (problemet er periodisk). Eneste måde at få den i frigear på er, ved at slukke motoren - rokke drivakslen lidt frem og tilbage med fingrene - hvorefter den så kan sættes i frigear.... Nogle ideer til hvad der kan være galt? Båden ligger i København så hvis der er nogle der har forstand på Bukh gear, så hører jeg gerne (og betaler gerne)

Wikingboat 21
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du olie på gearkassen ??

Er det et problem der er kommet pludseligt ?

Har gearet virket som det skal ? Eller har det altid lavet lidt knuder ?

Hvad er der sket siden gearet virkede sidst ?

MVH Njord
Hej Njord. Det er en båd vi lige har købt og den har hele tiden haft problemet. Vi fik den billigt, da den har stået stille i 2 år. Der er masser af olie på gearkassen, men måske burde jeg prøve at skifte det, da jeg ikke ved hvor mange timer det har kørt. Kan gammel olie alene bære skylden for problemerne mon?

Wikingboat 21
HEJ IGEN

Jeg er bestemt ikke ekspert på Bukh og deres gear.

Men prøv at snakke med folkene på www.motorsamling.dk eller Rødvig skibsmotormuseeum. Måske kan de give dig et hint, eller måske finde en manual der kan kopieres.

Har du spurgt hos en marineekspert ? De kan måske give nogle råd om lige din model osv.

Noget tyder på at der er noget i geasret der er groet fast og skal enten renses eller løsnes ved at der arbejdes med tingene.

Har du selv mod på at pille gearet ud for reperation ??
Hvis du har vil det sikkert ikke koste alverden at få en proffer til at kigge og reparere.

MVH Njord
Hej igen. Jeg har bestemt selv mod på at pille gearet ud af båden. Problemet er bare at finde en mekaniker i KBH's området, som er rimelig i pris.

Wikingboat 21
Det er ikke lige mit lokal område, så jeg kender ingen.

Jeg vi ltro at enstor del af prisen er at det koster fult timeløn plus kørsel for at få en ud for at skrue gearet af og på samt transport osv. Det tager mange timer i sig selv og her vil man ikke rigtg føle man får noget for pengene. Hvis du derimod selv skruer gearet ud og monterer det igen, så kan du principielt pakke gearet i en lille kasse og sende det med fragtmanden til den montør det skulle ære i hele landet. Eller du kan putte gearet bag i bilen og køre en tur med gearet selv.

Bare en mulighed..... :lol:

MVH Njord
Annonce
Hej
har lige set at du har lidt problemer med at få den ud af gear -
hvis det er det sædvanlige ZF gear er der mulighed for at justere hvor "hårdt" den skal nappe sig fast i hhv. frem og bak - når du sidder bag motor og gear så er der på venstre side 2 stilleskruer - der kan du justere "koblingsgraden" eller hvor hårdt den sidder fast - der skal bruges en 10mm stjernegaffel nøgle og en alm. skruetrækker til justeringen.

held og lykke med projektet

marinemekker
michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej
har lige set at du har lidt problemer med at få den ud af gear -
hvis det er det sædvanlige ZF gear er der mulighed for at justere hvor "hårdt" den skal nappe sig fast i hhv. frem og bak - når du sidder bag motor og gear så er der på venstre side 2 stilleskruer - der kan du justere "koblingsgraden" eller hvor hårdt den sidder fast - der skal bruges en 10mm stjernegaffel nøgle og en alm. skruetrækker til justeringen.

held og lykke med projektet

marinemekker
michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hej Miwi

Tak for svar. Det vil jeg prøve imorgen. Jeg har skiftet olien på gearkassen og det har hjulpet lidt, men mon ikke jeg med denne justering kan få klaret problemet helt. Igår begyndte ladelampen at lyse svagt mens jeg sejlede. Når motoren stoppes lyser den fuld kraft. Lyder det ikke lidt som en dårlig stelforbindelse - eller hvad synes du?

Wikingboat 21
Hej Wiking.

Jeg har lige haft samme problem med en ladelampe der lyste svagt,
prøv at tjekke om der er en løs forbindelse ved stikket eller på ledningen.

Jeg havde en løs forbindelse ved stikket på ( Lukas generator )
så snart jeg fik ordnet det, kunne jeg med det samme se både på ladelamper og voltmeteret at der kom fuld knald på igen.

Venlig hilsen.

Torben.
Hej Wiking

Jo jeg er helt enig med torben - det er lige det med "løse" forbindelser det er noget værre noget - apropo gearet - drej stilleskruerne forsigtigt højst et par mm ad gangen

mvh

Michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis