Spørgsmål omkring en FF stationær motor

Hej med jer

Så er jeg blevet ejer af en 3,5 Hk. Stationær FF motor fra 1939.
Den kører, men de ryger lidt under gang, og det kan tyde på slidte stempelringe, eller skrabering. Men det kan vel også være fordi oliestanden er for høj i bundkaret. Er der nogen der kan fortælle hvilken oliestand en motor som denne skal have ?

De roterende dele er fra enten en Ford T eller en Ford A Det skifter i årgangene 1939/1940 det samme gør tændingssystemet. Fra en Vico afrivningsmagnet til en roterende magnet. Skifter stempel osv til Ford A samtidig med at magnettypen sifter ? eller er det ikke noget der kan regnes med ?

Min motor er rimelig gangbar, starter pænt, men den har ikke den rigtige mørkegrønne farve. Men er der nogen der kender den rigtige farves navn ? eller evt en RAL kode ?
Hvad med staferingerne, de skal være i rød og gul, men hvor og hvor mange, hvordan ser de ud originalt ?
Havd med svinghjulene ? hvilken farve er de originalt ?, jeg har set motorer med røde sorte og grønne svinghjul.
Stødstæmger og vippearmene hvad skal de have at farve ?

Der er et kar ( svømmerhus vil det vel normal være ) hvor man fylder en sjat benzin til at starte op på. I samme side sidder stilleskruen til strålespidsen, der kun skal åbnes lidt for at motoren går fint. På den anden side af karburatoren sidder en stilleskrue mere. det er formodentligt en hane til tanken der ligger under motoren, og den er for modentligt til petroleum. Men kan du fortælle lidt mer eom driften af denne motor vil jeg naturligvis gerne høre nærmere.

Kan du hjælpe med et svar bliver jeg rigtig glad.

MVH Njord
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen

Jeg vil fortsat gerne have svar på spørgsmålene.

Jeg har dog været heldig at finde en instruktionsbog på FF motoren.
Jeg fandt den hos Peters Traktorbøger i Brande. http://www.traktorbogen.dk/
Pris kun 72,- Køster ville sælge den samme for 150,- plus porto.
Bogen er en kopi af en efterkrigsmodel og fortæller lidt om 1,5hk, 3,5hk og 5hk modellerne. Så den glæder jeg mig til at fordybe mig lidt i, desværre er der ikke angivet hvilke farver motoren har, og bogen er i sort/hvid så lidt øv.....

Håber stadig på svar :wink:

MVH Njord
Hej gert

Jeg har fat i Motorsamlingen og de har faktisk også et spørge forum. Hvor samme spørgsmål er stillet og jeg har også fået svar på noget, men jeg vil jo også gerne vide endnu mere.....

Kik evt her. http://www.motorsamling.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=9

Men tak for tanken 8)

MVH Njord
Citat fra njord

Hej gert

Jeg har fat i Motorsamlingen og de har faktisk også et spørge forum. Hvor samme spørgsmål er stillet og jeg har også fået svar på noget, men jeg vil jo også gerne vide endnu mere.....

Kik evt her. http://www.motorsamling.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=9

Men tak for tanken 8)



oki, ja man vil jo gerne vide så meget som dt nu er muligt om de ting man går og hygger sig med smile

håber du finder de sidste oplysninger om den, det ser ud som en sjov gammel maskine biggrin

skal du bruge den til noget specielt eller er det for hyggens skyld ? smile

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Gert

Det er jo et stykkekultur hstorie der snart ikke er mere hvis ikke "tossede" folk som mig passer på dem og holder dem kørende.
De fleste der kommer de kredse hvor der er gamle motorer, dampmaskiner osv er lidt ældre mennesker og oftest folk der har anvendt maskinerne som yngre.

En 3½ hk maskine som min er typisk en der er brugt på et mindre landbrug til at trække kværn, tærskeværk og anden der krævede maskinkraft. Da el forsyningen i mange egne ikke var specielt kraftig langt op i 50'erne brugtes disse små motorer. De er enkle og enhver vil kunne bruge den og vedligeholde maskinen uden de største problemer.

Faktisk har der i Asaa været produceret maskiner af samme enkle type helt frem til 1998. Disse har dog ikke gjort gavn i det danske landbrug, men derimod i ulande. Her er de eminente til at trække fx en pumpe eller kværn osv. De er enkle at vedligeholde og kræver ikke megen pleje det daglige. Og hele teknikken er ret enkel og en mekaniker kan ret let trænes lokalt.

Principielt kunne jeg jo bruge motoren som trækkraft til hele værkstedet, med remme i loftet og fladremme der slåes til og fra alt efter hvilken maskine trækkraften skal bruges på. Det er der nok lidt mere "HjerlHede" over end praktisk anvendelighed.

Så motoren skal bare renoveres å den står mest muligt originalt og så skal den sikkert med på diverse udstillinger. se fx på www.dvtk.dk og www.jtmk.dk og i deres link samlinger er der mange andre sjove liks til andre der arbejder med gamle motorer og traktorer.
Jeg er også blevet inviteret til en udstilling her i efteråret på teglværksmuseet i et samarbejde med sønderborg museeum. Gludmuseeum holde rogså høstdag engang her i august så der skal jeg sikkert ud med motoren, sammen med Magnus ( knægten på 4 år, der gerne sidder på sin lille stol og kigge på motoren når den er startet op )Så det kan være spændende at komme lidt d og snakkemed andre motorfolk, og ældre der kender dem fra da de selv var unge og brugte dem aktivt.

Og nej fruen deler ikke min interesse, og mener det er noget de fylder og ikke er værd at samle på....

MVH Njord
Annonce
Citat fra njord

Hej Gert

Det er jo et stykkekultur hstorie der snart ikke er mere hvis ikke "tossede" folk som mig passer på dem og holder dem kørende.

Og nej fruen deler ikke min interesse, og mener det er noget de fylder og ikke er værd at samle på....


det lyder som en herlig hobby smile
og jeg kan følge dig 100% i hvorfor du gør det.

jeg har selv samme tendenser dog med maskiner der er knap så gamle :wink:

jeg har min egen lille samling af S.C.O knalllerter på hele 5 stk, hvor den ældste er fra 63 mener jeg og den nyeste er fra midten af 70'erne.

og der gemmer sig jo også en ældre bil i samlingen, nemli en Ford P7 fra 71. og min tanke er at der med tiden også kommer en P5 til, har en på hånden, mangler bare den finansielle del :wink:

så jeg ved helt hvordan du har det med maskineri biggrin og har os stiftet bekendskab med kvinders indstilling til sådan mekanik, min daværende kunne heller ikke helt forstå hvad jeg skulle med 5 knallerter og en gammel bil tongue

men held og lykke med projektet, ser da gerne lidt billeder efterhånden som renoveringen skrider frem biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej igen

På Bornholm tror jeg også det er lidt lettere med disse halvgamle biler...

Mange biler har ikke været udenfor øen og derfor kun kørt få kilometer.
Ikke at det betyder der ikke er rust at kæmpe med... men derimod at resten af teknikken vel er rimelig nem at komme over!

På den anden side er det jo lidt sværrere at komme til de store stumpemarkeder i Herning og fredericia cry

Men til gengæld er det jo let at smutte en tur rundt i det svenske, hvor der jo også er en betydelig bilkultur..

Held med projekterne :wink:

MVH Njord
Hej Njord

Min kære far har lige købt sig en FF 3,5 Hk, og leder efter andre der også hygger sig med sådan noget, hvis du er interesseret i at dele ud af din erfaringer og viden må du meget gerne kontakte mig på [email protected]

mvh Steffen
Hej
Har også hygget mig med gamle petroleumsmotorer, som er samlet over 25 år, men nu er det slut - har fået andre interesser. derfor er der ca 15 stk, der skal have ny ejer. Et par stykker kan findes i DBA.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis