The af hyld?

Vi er ved at nedlægge en masse hyld :twisted: Og samtidig laver jeg en masse hyldeblomstdrik.

Kan man også lave the af skærmene? Hvordan?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja,sagtens---læg skærmene til tørre. Fjern de groveste stilke efter tørring og gem i tæt dåse (altså ikke stilkene :lol: ) Jeg har drukket meget hyldeblomstte i mit barndomshjem.
hilsen
sniffer

Sniffer  
Hej Zephirine
Tørretiden afhænger af vind og vejr.......Du ved det med dig selv, når de er tørre. Ikke for tykt lag på bakkerne, de skal jo ha luft..
hilsen
sniffer

Sniffer  
Hej Zephirine:Ja 2-3 dage i skyggen hvor det lufter lidt, den færdige te, kan du spæde med lidt honning efter smag og behag, du kan også lave hyldeblomstvin, det smager ikke helt dumt afkølet en varm sommerdag, men det er et større arbejde, det er nemmere at købe en hvidvin, og komme noget koncentreret hyldeblomstdrik i. mvh Benny.

Benny N.
Jeg fik et af mine indfald her til morgen. Jeg kom i tanke om løgnettet, jeg hæklede sidste sommer og hev det frem. Løgene er jo ikke færdige endnu, så det rummer nu mine hyldeblomster. Vejret er jo ideelt her for tiden - varmt og luftigt.

Håber det viser sig at være en god ide, så jeg kan nyde en kop hyldebryg, når regnvejret (?) når hertil senere på ugen biggrin

Hyldeblosmtvin har jeg aldrig smagt - men det er da hændt, at jeg er stødt på kombinationen med hvidvin.

Forleden opløste jeg (ialt) 8½ kg. sukker i 8½ ltr. opvarmet vand, tilsatte 8 breve citronsyre, 17 citroner i skiver og 8 tskf. atamon. Heri kom ca. 350 hyldeskærme af varierende størrelse. Hele herligheden står nu i gryder på køl og trækker nogle dage endnu med omrøringer undervejs - og ender forhåbentlig (som sidste år) med at blive en dejlig omgang kraftig hyldeblomstdrik til saftevand, isterninger og foræringer biggrin
Annonce
Hej Zep!
Har du prøvet friturestegte hyldeblomster? De smager afsindig godt, enten
med sukker på eller oven på en skive vanillieis:
Ryst skærmene godt for at fjerne løse blomster og smådyr.
Dyp hver enkelt i en lidt tyk pandekagedej(husk at komme øl i, så bliver de sprødere).
Ryst forsigt overskydende dej af og steg dem i olie, til de er brune-hellere lidt for mørke end for lyse.
Smager skønt - men man skal ikke ha' mere end 2 stk!

mvh
Henrik
Den var ny - lyder spændende!

Hvad sker der, hvis man tager 3 :lol:
Ikke andet end at man bli'r rigtig dejlig overmæt! Og jeg syn's osse, at een gang om året er nok! Det er kraftig kost.
mvh
Henrik
Her til morgen var der en dejlig kollega som kom med lune hyldeblomster boller.

Hun er gået på ferie nu, men vil give os opskriften efter ferien, så skal jeg nok ligge den ind her på siden... Men det er noget med at man bruger den bolleopskrift :shock: som man plejer at bruge. I væsken tilsætter man så et par hyldeblomster fra et par hyldeblomsterskærme og lader trække en ½ times tid. Ellers følger man den "almindelige" opskrift på boller

Hejho
Hej igen

Nå ja - det gik lidt hurtigt med de der hyldeblomster boller...

Jeg skrev at man tog et par hyldeblomster..... Det bliver nok et pillearbejde :lol:

Jeg mente at man tager blomsterne fra et par hyldeblomster skærme :!:

Godt det snart er Weekend...


Arbejde tager egentlig meget af ens fritid

hejho
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis