Er det lovligt uden stillads.

På vej til arbejde ser jeg en del byggeri (kan ikke undre nogen at dette fenomen kun iagttages på landet).
Jeg undres dog nogen gange. Flere gange har jeg set folk der har 1 1/2 plans huse lægge (ligge) nyt tegltag, bare med en stige til tagfod. Ingen stillads eller andet beskyttelse.
Må man det ?.

Det irriterer mig at mine skattekroner skal gå til sådan nogle idioter, hvis de skvatter ned.
Ville i melde det ?. Det er da ærgelige penge til bøder, men det irriterer mig.

Jeg ville da selv ikke undvære mit HAKI (solgt igen da jeg var færdig) da jeg selv lagde nyt tag.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej PeterR.

Nej det er ikke lovligt, men hvis arbejdstilsynet skulle rende rundt og tjekke private husejeres gøren og laden, skulle der være mindst en hær på 5000 mand M/K.hos arbejdstilsynet. Og med en borgelig regering er det et af de steder der bliver skruet ned.
Men arbejds tilsynets regler gælder også for den private hjemme fusker.

V.h Håndværkeren. smile
Det er godt nok nogle år siden, hvor jeg var administator for en ejendom med 4 etager + tagrum. Duerne havde ødelagt en masse på taget, så jeg hyrede et firma til at udbedre taget.

Prisen kan jeg ikke huske og er også ligegyldig, men stilladslejen var mere en 3 x prisen på arbejdet. Men det viste sig dengang - og ikke for at tale politik, men det var nu under S-regering, så måtte mester gerne gå på taget uden stillads, men ikke hans ansatte, så derved blev det.

Jeg undrede mig såre, og blev ærligt talt forarget, men sikkerhedsreglerne var kun gældende for ansatte.

Om det forsat er sådan ved ved jeg ikke, men hvor er logikken.

Mere logik:

De der transporterer fragt o. lign. i lastbiler skal overholde køre/hviletidsbestemmelserne.

En taxi må køre vilkårligt antal timer i døgnet med samme fører uden samme regler. Men de kører jo også bare med 1-3,4 personer ad gangen så det er vel også ok :?:

Har prøvet at køre med en nytårsaften, og vi var glade for det, men manden havde kørt i vel 18 timer og var tæt på grænsen. Hvorfor må han fortsat??

Der er s'gu da noget galt med vores lovgivning. Sovebusser, busser, varetransporter, men ikke taxier og måske også andre jeg ikke kender til. Det har da ikke noget med politik at gøre, men med sund fornuft.

Ja, og det er rigtigt det jeg skriver! Tro det eller ej. :roll:

Mvh. JørgenE
Er der ikke noget med at reglerne for stilladserne og liggende ikke gaelder, hvis man er privat?
Hvis regler ogsaa gaelder for private, kan det vaere ligemeget om man koeber/lejer et stillads selv, som privat, for det skal vaere uddanede stilladsfolk der saetter stillads op der er mere end 5 meter.

Soeren
Hej

Reglerne for stillads og øvrige sikkerhedsforskrifter gælder for alle, både
mestre, svende og private.
Det er både dyrt at blive taget i at omgå reglerne, og det kan være endnu dyrere at undlade at anvende det nødvendige sikkerhedsudstyr.

I nær fremtid, hvis det ikke er trådt i kraft, skal man igennem en 3 ugers uddannelse for at bygge stillads over 3 meter, så vidt jeg husker.

Taxachaufføren kender jeg ikke noget til reglerne om, men i færdelsloven står der noget om at han skal være i stand til at føre vognen på betryggende måde, så allerede der har han et problem efter 18 timer.

Lastbilchauffører m.m. der kører med fødevarer, selvdøde dyr m.m. skal forøvrigt heller ikke overholde køre-hviletidsbestemmelser.
Citat fra PeterR


Det irriterer mig at mine skattekroner skal gå til sådan nogle idioter, hvis de skvatter ned.
Ville i melde det ?. Det er da ærgelige penge til bøder, men det irriterer mig.


Nej, jeg ville ikke melde det! Jeg synes, det er overformynderi af rang, at staten skal bestemme, hvor og hvordan jeg klatrer på mit eget hus i min egen fritid!

Og vores skattepenge går i forvejen til alle mulige andre idioter, der kommer til skade:
Hvis jeg har lyst til at udsætte mig for risiko ved at bestige bjerge, kaste mig ud i en faldskærm, bokse så jeg brækker næsen, brække benene på ski, skade mig selv ved at spille fodbold, så står det mig frit for, og staten lapper mig sammen for skattepenge.

Det skulle ikke undre mig, hvis det også er fuldt lovligt at montere "klatredimser" på gavlen og lege klatrevæg, mens jeg ikke må rette en tagsten uden et stillads.

Jeg synes som JørgenE der er mange regler, der ikke rigtig hænger sammen. Nogle gange virker lovgivningen helt tilfældigt, andre gange får man mistanke om, at der er nogen, der gennem lobbyarbejde har været gode til at "forsvare" deres økonomiske interesser.

Noget helt andet er så, at hvis/når jeg selv skal lægge nyt tag om et par år, så har jeg bestemt ikke lyst til at kravle rundt på taget 8,5 meter oppe uden sikkerhedsforanstaltninger, så jeg køber/lejer nok et stillads smile
Ok, men ville i melde den manglende brug af stillads. Er der kun mig det irriterer at se denne skødesløse mangel på sikkerhed ?.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nej!
Når jeg ser det, tænker jeg (nu - efter jeg har fået kone og børn) damn, tænk at de vil udsætte deres familie for den risiko... For 10 år siden syntes jeg bare det var skægt at kravle rundt på et tag.......

Jeg synes det er ganske fornuftigt, at staten udsætter retningslinier for at beskytte ansatte i arbejdssituationer. Men hvorfor skal den bestemme, hvad jeg må på min egen grund???

Der er jo heller ikke forbud mod ekstremsport, rygning (som flere dør af end "uansvarlige gør det selv stunts", etc.

Men jeg er jo stadig også pi.... over, at jeg skal køre med sikkerhedssele (når rygere ikke skal have tape for munden) ;-)
Ikke at jeg ikke synes sikkerhedsselen er fornuftig - men jeg savner ofte lidt rimelighed i samfundet.

Så hvem der skal betale? Who cares.... Det bliver alligevel aldrig rimeligt for den enkelte. Vi kan bare glæde os over, at sikkerhedsnettet er der for os alle.

Mvh.

Jan R.
Jeg ville ikke melde det, for hvad tror du der ville blive gjort?

Jeg har ingen kone og børn, men tænker meget over min sikkerhed når jeg arbejder her hjemme. Det skyldes nok at jeg har prøvet at komme til skade under noget træfældning, jeg var nød til at blive hjemme fra arbejde i 2 dage. Jeg prøvede på at bare at regne på økonomien i ulykken. I de 2 dage jeg var hjemme tabte jeg flere penge en proff. skovarbejder med forsikring skulle have for at fælde nogle andre træer.

Søren
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis