Støbning af cementgulv

Hejsa ! :?
Jeg har prøvet at støbe et cementgulv i min kælder men det er ikke blevet særligt lige ! Jeg prøvede at trække det med et brædt men var ikke så nemt endda. Hvad gør jeg lige for at rette op på de folder der er kommet ? Det er blevet lagt for 12 timer siden...

vay
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser det er der 3 muligheder:
1: Op med "lortet" og forfra.
2: Slibe lunkerne væk.
3: Sparte gulvet med en gulvspartel.

Jeg ville nok vælge 3, men det afhænger lidt af, om du kan tåle de ekstra mm i højden. Desuden kræver det måske også lidt erfaring at få det helt lige.
Men hvis jeg vælger nr. 3 er der så nogle gode råd ! Altså det med at trække et brædt kan jo være svært ! Og hvor meget cement skal jeg bruge ??

vay
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Måske har jeg ikke skrevet det klart nok biggrin
Jeg ville spartle gulvet med en spartelmasse beregnet til gulv. Det købes i poser af 25kg i alle trælaster/byggemarkeder.
Det har den evne, at det flyder sammen af sig selv, men det skal hjælpes på vej.
Det er ikke beton, men det lægger sig i et tyndt lag ovenpå, og giver en plan overflade.
Det kan blive rigtig pænt, men det kan også ende med at blive noget juks. Har man aldrig prøvet det før KAN det give lidt problemer, og du risikerer at ende med et gulv, der er lige så skævt som før.
Måske du kender en, der kan hjælpe dig med at spartle??
Hvordan gør man - hvis man skal gøre det rigtigt første gang.

/Jan

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Det kommer an på om du skal støbe et dæk (selvbærende), eller om du blot skal lave et afretningslag. Altså et lag beton på 2-10 cm tykkelse evt, med fald, eller til senere belægning direkte ovenpå.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er et stuegulv med varmeslanger og armering. Mit spørgsmål er egentlig hvordan får man det helt plan så det er lige til at lægge gulv på. Jeg køber færdig beton (så jeg har jo ikke hele dagen til at gøre det jævnt). Og man kan jo heller ikke gå rundt i det. det er ca 50 m2.

/Jan

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Hejsa!
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvor let eller svært det i praksis er at støbe og afrette et gulv, men jeg overværede dog en murer støbe et gulv hos de gamle for nylig. :lol:

Muren opbyggede først en rem af mørtel rundt omkring væggen. Remmen blev vatteret af så han havde noget at styre efter. Efterfølgende blev der hældt cement på gulvet som han så gik rundt i for at sikre at luften kommer ud af betonen. Så kom turen til afretningen og opbygningen af fald. Et bræt med et vatterpas ovenpå og så tog han ellers udgangspunkt i den allerede opbyggede rem. Han arbejdede sig stille og roligt frem og pudsede løbende det færdige gulv af med et pudsebræt.

Det som nok overraskede mig mest var hvor tør hans blanding egentlig var. Der var ikke meget vand i overhovedet.

Nu skal det siges at der skulle klinker på gulvet efterfølgende så det var ikke helt fint pudset, men det så nu meget godt ud.

Det tog ikke frygtelig lang tid, men okay han havde nok også prøvet det et par gange før.... smile smile

God arbejdslyst biggrin biggrin biggrin
"Remmen" kaldes i fagsprog for en "leder". Så er det på plads biggrin

Det som boso beskriver er fremgangsmåden hvis der skal laves et afretningslag. Her skal betonen nemlig være "jordfugtig" for at man kan pudse den. Man kan godt lave selvbærende lag af denne type beton, men de opnår slet ikke samme styrke, som en "våd" beton.
Hvis du (jr75) har forestillet dig, at man hælder noget "pladder" ud over det hele som så lige bliver rettet af, så er det næsten umuligt at få pænt nok til at lægge gulv direkte ovenpå.
Så skal der enten spartles eller lægges et afretningslag. Der er nogen der kan lave det pænt nok i første omgang, men de har prøvet det mange gange før.
Skal gulvet lægges på strøer er det ikke nødvendigt med det sidste lag.
Det kan være nogen herinde har nogen tips omkring udlægning af råbeton, så det bliver helt plant og lige??
Et godt højt sætmål på færdig betonen - så det er til at arbejde med lidt lettere og længere.
Til selve afretningen bruger jeg selv et stykke tagrenderør på et kosteskaft.
Sådan at man bruger rundingen til at "svabe" med, så - bevægelser frem og tilbage 4-5 cm i små bevægelser, mens man langsomt bevæger sig bagud.
Og så en makker med et lodbræt eller en roterlaser.
Så kan det blive forbløffende plant...

Peter
Ok...det lyder ret smart, men jeg har lige et par opklarende spørgsmål.

Dvs. En der retter af inden man "svaber". Har man så rettet det til færdig højde og i vatter, inden man svaber?

Tagrenden...den sidder på, som på en alm. kost...dvs. vinkelret på skaftet helt ude for enden?

Når man har kørt med "instrumentet" er det så nødvendigt med en glitning...eller står det helt færdigt?

Kan man lave fald (f.eks kældergulv) på den måde?

Er det noget der lykkes første gang man prøver eller kræver det lidt erfaring?

Og til sidst: Hvor lang er tagrenden...en meter eller måske hele dækkets bredde??

Jeg kan godt se det for mig...det virker smart smile
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også