Blandnings forhold til pudsning af facade

8) Hej jeg skal igang med at renoverer min facade,nogle revner og små huller ,men er lidt usikker på blandnings forhold.Da jeg pudsede nye lysninger brugte jeg 1-8 skal lige nævne at jeg blandede lidt alm mørtel i sandmørtelen .Men pudset på facaden er mere groft altså mange små sten.Så hvor meget mørtel i forhold til sandmørtel?.og skal det stadig være 1-8 .
M.V.H Michael Lauridsen

gyb
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej!
Cementmørtel, kalkmørtel sammenblandet = Bastardmørtel
Det må være det du søger. :!:
Grundsubstansen må være cement/sand 1:4
Heri kan du så blande 4 dele kalkmørtel.
Sådan får du en holdbar blanding som jo gerne skulle ligne den eksisterende.
Håber det er svar nok........
Ellers spørg igen.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

:lol: Tak for svaret men jeg har ikke så meget styr på mørtel typer.
cementmørtel og kalkmørtel? Jeg troede blandning 1-4 var til nye huse glemte at skrive at huset er fra 1950 så derfor brugte jeg en ikke for stærk blanding? 1-8

gyb
Hejsa!

-Og undskyld at jeg tog tingene for givet- :lol:
Med det lød præcis som om du vidste alt om mørtler. biggrin biggrin
Det du skitserede er ihvertfald rigtigt.
Cement 1 del. sand/grus 4 dele og kalkmørtel 7% 4 dele.
Alt i alt 1:8 -Det kaldes en bastardmørtel-

Cement og sand/grus kaldes Cementmørtel
Cement og kalkmørtel kaldes slet og ret Kalkmørtel
Blandes disse to kaldes det Bastardmørtel
-Bare lige for at opsummere.-

Held og lykke med opgaven.
retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

biggrin Så blev jeg det klogere skulle lige have styr på benævnelserne.Så er det bare igang .Tak endnu en gang
M.V.H. Michael

gyb
Citat fra Knaldperle

Her er en guide fra Aalborg Portland. Der står der faktisk ret mange gode ting...læs den smile
http://www.aalborg-portland.dk/pdf/GDS2002.pdf
Der står også hvilken mørteltype, der skal bruges hvor.

-Rigtig godt link- biggrin biggrin
-Rart at se du er på banen- biggrin
Nu ligger landet jo sådan, at jeg ikke partout skal svare på alle murerspørgsmål.
Men er ofte online, og kan ikke lade være med "lige at kigge på LDS."
Her dukker jo mange murerspørgsmål op, Hvordan er de nu lige.... osv.
Kan du forklare på alm. sprog, hvordan man tolker portlands side vedrørende blandingsforhold. :?:
Eks: kc 60:40:850 Vægt 1:26 eller fylde 1:19 -Jeg har svært ved det.-
Vi som kender baggrunden kan tolke tallene, men hvad med LDS'erne som ikke er uddannede i faget.
Det kunne være rigtig spændende og godt, om vi sammen, alle med murerrelationer, kunne lave en LDS formel.
-Så det hele ikke lyder som ren videnskab.-
Det er jo "kun" lidt smat i en spand.
Men det er absolut ikke ligemeget hvordan det blandes til de forskellige opgaver.

Med venlig LDS' hilsen.
retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Jeg kan da prøve.
Man taler ofte om 4 typer mørtler: K-mørtel, KC-mørtel, C-mørtel og Kkh-mørtel.
Det står for (respektivt):
1: Kalkmørtel: blanding af sand og kalk. Dette er også det man køber som våd mørtel i plastsække, som man blander med cement. Dvs. der er faktisk bindemiddel i (kalk). Derfor KAN det godt bruges direkte fra posen, men det er ikke særlig stærkt, og det sker derfor aldrig.

2: Kalk/cementmørtel: Her er der blandet et nyt bindemiddel (cement) i kalkmørtlen. Der gør mørtlen meget stærkere. Blandingsforhold bliver beskrevet senere. Dette kan kun købes tørt, da cement begynder at afhærde så snart det kommer i kontakt med vand.

3: Cementmørtel: Her er det sand/grus blandet med cement...der er altså ingen kalk i. Dette benævnes ofte som beton.

4: Kalkhydraulisk mørtel: Her er sandet blandet med hydraulisk kalk. Dvs kalk, der begynder afhærdning når det bliver vådt. Ligesom cement. Et eksempel er Jurakalk.

Når man taler mørtler har man nogle forudbestemte formler for de forskellige blandingsfrhold. Ved KC-mørtler har man 4
KC 60/40/850, KC 50/50/700, 35/65/650 og 20/80/550.
De skal læses således: "KC" er mørteltypen. De næste tal ingredienserne i forhold til hindanden i vægt, altså: 60kg kalk, 40kg cement til 850 kg sand, ved en KC60/40/850. Bindemidlerne (kalk/cement) giver altid 100.

Formlerne siger intet om kornstørrelse, kun blandingforhold.

Nu kommer vi til skemaet fra linket. Når man har besluttet sig for en mørteltype fortæller skemaet hvad der skal bruges for at få typen.
Eks. KC50/50/700: De fleste bruger nok rumfang, når der blandes. Derfor tager man blot 1 del cement til 13 dele 6,6% kalkmørtel. Benytter man f.eks en 9% kalkmørtel til at blande med, så får man ikke den rette mørtel, da forholdet mellem kalk og cement nu er et andet.
Derfor skal der benyttes den rigtige kalkmørtel til blandingen.

Jeg håber det giver lidt mening smile Jeg vil tro, at mange er overraskede over hvor lidt cement der egentlig behøves. Den der 1:8 med en 9% kalkmørtel er alt alt alt for stærk til langt de fleste opgaver....

Om man vil gå op i det nøjagtige blandingsforhold må være op til den enkelte, men jeg tror ikke huset styrter sammen fordi, der mangler en skovl cement i en blanding wink
Ang. en "formel", så tror jeg ikke man kommer nærmere end den folder der er linket til. Hvis man kan tyde skemaet finder man jo let sin mørtel.

Det blev vist en lang smøre, men det er også et stort område. Jeg giver med glæde uddybende svar biggrin
:lol: Jeg har tit set formeler som på den nævte side,men det er som kode sprog i mine ører,Så en rigtig god beskrivelse hvad formelen indholder som Knaldperle har uddybet.Men det vil sige at blanding 1-8 er for stærk til de fleste opgaver,skal man så bruge 1-10 eller 1-12 Da jeg mest bruger cementmørtel til nye sålbænke og indvendig vindues karme.
Da jeg har puset nye lysninger har jeg andvendt 1-8 cementmørtel +kalkmørtel, i fagsproget bastardmørtel som jeg lærte igår af Retro04.
Nu kan jeg godt forstå Som nævnte at formelen starter med hvilken mørtel type og ingredienserne i forhold til hinandens vægt.
Men har ikke fattet omregningen som det eks. kc 50/50/700 =1-13 :shock: ?

gyb
Ja...hvis du bruger 6,6% mørtel til blandingen. Så får du den nævnte mørtel. Bruger du 9% er foholdet mellem kalk og cement ikke 50/50.

Jeg vil lige sige, at jeg ikke selv går særlig meget op i om det er det ene, eller det andet, men jeg prøver blot at forklare hvordan det skal gøres hvis det er "efter bogen".

Nu lød jeg måske nok lidt "bidsk" i min udtalelse om for stærk mørtel...om det hedder 1:8 eller 1:12 er i langt de fleste tilfælde FLØJTENDE ligegyldigt. Mine blandinger er tit på øjemål, og derfor kan de være alt fra 1:7 til 1:12 :wink:
Læg mærke til, at der er blandingsforhold helt ned til 1:6 i skemaet. Det afhænger jo også meget af kalkindholdet i mørtlen der benyttes til blandingen.

Blot er en stærkere mørtel dyrere at blande, da der skal mere cement i til den samme mængde mørtel. Cement bidrager nemlig ikke til mængden da den lægger sig mellem kornene og holder dem sammen.
Nogle gange vil man heller ikke have en for stærk mørtel. F.eks ved understrygning og omkring vinduer/døre.
Citat fra Knaldperle

Jeg giver med glæde uddybende svar biggrin


Ja- Det skal jeg lige love for. biggrin biggrin
-Rigtig god forklaring- Fornemmede klart, med din henvisning til Ålborg portland at et eller andet ikke var helt "efter bogen"
Jeg må give dig ret i at cementforbruget kan reduceres væsentligt, om det så altid er godt og tilsigtet, kan være en helt anden historie.
Jeg synes også at dit svar omkring blandingforhold i praksis kontra teori, har den rette vinkel.
Nu synes jeg, at det kan være rimelig svært at medvirke til vejledning om reperationsopgaver, når man ikke selv, rent fysisk, har vurderet opgavens karakter og omfang. ( Derfor tages ingen chancer) Svarer ud fra erfaringer fra lignende situationer/opgaver, og udfra hvad jeg i situationen mener er den bedste for spørgeren.
Men det korte af det lange- Jeg må nok til at spare lidt på cementen i mine mørtelsvar- :lol: Eller rettere forklare hvad bogen siger, og hvorfor at noget andet kan være tilfældet i praksis.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis