Svedende Kældergulv

Hej igen

Jeg havde ellers planer om at skulle lægge gulvtæppe på mit kældergulv, men efter at vi har haft alle disse gode varme sommerdage så er kældergulvet (støbt beton) begyndt at få "svedpletter", som om at der trækker fugt op fra gulvet.
Det har jeg indtil videre kunnet holde stangen med daglig udluftning.

Er der en måde at slippe af med det på?
Jeg vil meget gerne ha lagt gulvtæppe på dernede, er der ting jeg kan gøre for at undgå fugt sive op i tæppet?

Sand

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Sand


Er der en måde at slippe af med det på?
Jeg vil meget gerne ha lagt gulvtæppe på dernede, er der ting jeg kan gøre for at undgå fugt sive op i tæppet?

Sand


-Ja det er her-
Men jeg tror ikke det er interessant at vide, når formålet udelukkende er at udlægge et gulvtæppe.
Hvis ønsket udelukkende er at slippe for betonoverfladen, kunne du istedet prøve med klinker eller plastlaminat gulvbelægning.
Ved gulvtæppeløsninger er vi ude i noget i retning af omfangsdræn,
opbrydning af gulve, kapilarbrydene lag m.v.
-Det lyder lidt som om du er rimelig tæt på grundvandsspejlet-
Vandet vil kun en vej ved fordampning,og det er -op -

Undskyld: cry -men jeg tror det er realiteterne.-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hvad skal du bruge kælderen til ??

Er det blot for at få et pænt gulv du vil lægge et gulvtæppe, har du måske en mulighed i at anvende et "altantæppe" altså disse nålefiltslignende tæpper, med em bagside der består at nogle gummiknopper. De kan holde til at ligge hele året på en åben altan, så lidt "sved" fra kælder gulvet bør det også kunne klare. Som du skriver dit spørgsmål forstår jeg at det kun er når det er meget vart udenfor at du får en kondensering på gulvet. Og at det ellers er tørt.

MVH Njord
Tak for svarene i 2, grunden til at jeg gerne vil ha gulvtæppe i kælderrummet er, at jeg er ved at etablere mig et lydstudie/musik lokale og dermed gerne ville dæmpe lyden med tæppe.

Normalt er gulvet og selve rummet knastørt, men det er som sagt kun når der er rigtig varmt at gulvfladen bliver fugtgig.

Det er faktisk sådan at hvis jeg lægger håndfladen på fugtpletten så er min hånd fugtig bagefter.

Hvad hvis man så lagde fliser og dernæst tæppe, eller vil fugten stadig stige op til tæppet?

Sand

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Citat fra Sand

Hvad hvis man så lagde fliser og dernæst tæppe, eller vil fugten stadig stige op til tæppet?


Fliser er tætte, men fuger er ikke. Hvis du lægger en vådrumsmembran på gulvet inden du lægger fliser/tæppe, burde der vel ikke trænge fugt igennem. Men jeg ved ikke, hvordan betongulvet tager det, hvis det ikke får lov at slippe af med vandet!
Citat fra ThomP



Fliser er tætte, men fuger er ikke. Hvis du lægger en vådrumsmembran på gulvet inden du lægger fliser/tæppe, burde der vel ikke trænge fugt igennem. Men jeg ved ikke, hvordan betongulvet tager det, hvis det ikke får lov at slippe af med vandet!


-Ja- en omvendt vådrumsmembran, kan måske løse problemet- biggrin
Betonen tager ingen umiddlbar skade af, ikke at kunne slippe af med den underliggende fugt.
Problemet er nok "bare", at fugten transporteres vandret, til fordampning i nærmeste tilstødende lokale - uden membran.-
Eller måske skillevæggen herimellem.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Jeg kan li'som fornemme at det er en lidt svær en' den her smile
Ja, fugten vil nok vandre videre og gå i andre ting, på den måde som det er idag har man sådan rimelig styr over hvor det befinder sig.

Den må jeg lige tænke lidt nærmere over

Jeg skal nok skrive tilbage hvis jeg hører om en genial løsning.

Tak for jeres bidrag, det var dejligt med lidt hjælp

Sand

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Hej Sand,

Du skriver at gulvet kun er fugtigt paa de rigtigt varme sommerdage. Der er derfor den mulighed til stede at fugten skyldes kondens paa det kolde gulv.
En simpel proeve er at laegge noget plastfolie ud over en mistaenkelig plet paa gulvet. Hvis plastfolien bliver vaad paa undersiden, saa er det opstigende fugt fra kaeldergulvet men hvis den bliver fugtig paa oversiden, saa er det kondens.
Proev at lave testen og lad os hoere resultatet.
Hvis det er kondens saa skal du bare laegge taeppet ud (som isolering) og en damptaet membran ovenpaa saa den fugtige luft ikke kan naa det kolde beton :wink:

Karsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis