Nye gerigter

Davs herinde! Håber der findes en el-kyndig der kan hjælpe med lidt rådgivning biggrin

Jeg skal i gang med at skifte mine gerigter ud. Årsagen er de nuværendes udseende, som må siges at være temmelig kedelige. Så jeg fræser nogle nye og får dem banket på plads.

Problemet er blot at vores kontakter sidder i gerigterne og de ledninger der er trukket er afpasset efter en gammel type kontakter. Og når jeg nu har skilt skidtet ad kan jeg jo ligeså god skifte kontakterne ved samme lejlighed.

MEN, ledningerne er for korte og jeg ville være MEGET træt af at skulle trække nye ledninger for at kunne skifte kontakter og gerigter. Spørgsmålet er så om det er lovligt at forlænge disse ledninger et par cm. med nogle muffer som forbindelsesled.

Jeg mener tidligere at have erfaret at det er lovligt, fordi man til enhver tid kan opnå adgang til installationen....men vil alligevel gerne have det verificeret.

Håber på nogle gode svar. :wink: :wink:

Hjælp til at bage, eller mangler du en opskrift. Så prøv www.hindbersnitten.dk
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Har du tænkt dig at de nye afbrydere og stikkontakter skal monteres i de nye gerigter?

Hvis man komme til samlingen, uden at skulle have gerigtet af, må du umildbart gerne.

Søren
Lovligt og lovligt.. Der sidder jo nok ikke nogen dåse bagved, som det er nu? Og det har aldrig været lovligt at lave det uden dåse bagved afbryderen, men det bliver jo lige så lovligt som det hele tiden har været.

Søren
Er det væsentlige ikke, at laver man ændringer på en el-installation, skal ændringen opfylde de nuværende krav, så dit projekt altså ikke er lovligt.

Det fortalte elektrikeren mig, da vi fik nyt køkken sidste år, og så blev alle kontakter flyttet fra gerikter til væg samtidigt, og det har jeg det rigtigt godt med, for det virker mere solidt.

Mvh. JørgenE
Du kunne evt. overveje at flytte kontakterne lidt op, så ledningerne kan nå.
også længe du kun udskifter eks.kontakter, og ikke udvidere installation er det fuldt lovligt.
Hvis du udvidere installatioen, skal du have en dåse bagved. de nye kontakter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis