Skorstens mur

Hej

Vi har købt en gammelt hus hvor der er en ikke bærende mur formet som et T hvor skorstenen sidder i midten af Tét.
Vi kunne godt tænke os at halvere den ene gren af Tét så der bliver åbent ind til stuen.
Mit spørgsmål er: Kan man / må man det ? - jeg tænker på om muren støtter skorstenen eller lign.

Gode råd modtages gerne biggrin
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, hvis der stadig kun er muret skorsten ville jeg ikke fjerne sidestøtterne. Er der derimod isat isokern (det er ofte sket i ædre huse pga. problemer med løbesod) kan du sagtens fjerne sidestøtterne.

Nils-Henrik
Citat fra nfaber

Tja, hvis der stadig kun er muret skorsten ville jeg ikke fjerne sidestøtterne. Er der derimod isat isokern (det er ofte sket i ædre huse pga. problemer med løbesod) kan du sagtens fjerne sidestøtterne.


Tja- For at sige det mildt , - Jeg er total forvirret.-
Det er vidst et svar som bør uddybes, noget nærmere.

Hvad er det som en isokern tilfører en skorsten, så støtte/skillevægge bare lige kan flyttes. :?:

Følger tråden, og vil senere vende tilbage, hvis da "svaret " ikke er dukket op inden da.

Mvh. Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej igen!

I skriver at skorstenen står midt i et T.
Skal det forstås sådan at skorstenen er integreret i konstruktionen, altså at eksempelvis bagsiden af skorstenen er en del af T væggen.
Hvad er målene på væggenes længderetning, og hvor meget ønskes fjernet. :?:
I skriver at væggene ikke er bærende.
Hvordan er konstruktionen. :?:
Går væggene helt til loft, er her tale om etagebyggeri. :?:

-Må man det- ?
Temmelig sikkert, men det kræver at kommunens tekn. forv. ansøges, når her er tale om omstrukturering af skillevægge.

-Men det er måske bare et "lidt større hul" i eksisterende.-

Med venlig LDS-hilsen
retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Tak for de mange svar

I ønsker lidt mere info - jeg har lavet en ubehjælpelig tegning der viser opsætningen.
Vi planlægger ( hvis muligt ) at tage ca 20Cm fra i bredden og ca 2 M i højden så der bliver åbent ind til stuen.
Væggen gik op til det gamle loft - som vi rev ned, den bærer ikke noget foroven ...
Det ser ud som om at væggen går ind i skorstenen, men jeg er ikke sikker da jeg ikke har fjernet pudset fra væggen endnu.
Citat fra Jazpar


Væggen gik op til det gamle loft - som vi rev ned, den bærer ikke noget foroven ...


Hvis væggene intet bærer altså ikke er bærende skillevægge,
er spørgsmålet, hvorfor de lige er 1m. (minimumskravet for støttevægge)
Kan ikke forestille mig at det er pga. skorstenen.
Fritstående skorstene på adskillige meter er ikke unormalt.
Måske er væggene rejst som en del af husets arkitektur :?:
-Men det korte af det lange er, Jeg kan ikke se nogle faldgruber i hvorfor i ikke skulle kunne fjerne en "lille bid" 20cm. af en af væggene.-
-Ville ikke selv have nogle bekymringer i den retning-
Med hensyn til tegningen, -den er ikke ubehjælpelig-, det er altid rart at have noget at holde sig til. Tegninger og billeder siger ofte meget mere en ord.

Med venlig hilsen
retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis