parketgulv fra bauhaus?

Er der nogen der kender det massive trægulv som bauhaus har? Det er en 8 mm eg eller merbau(lignende), der er lavet af massive stykker træ der er limet på en måtte - lidt ligesom flisemosaik. Det er delt op i felter på 16x16 cm og en "måtte" består af 8 felter. Det ser flot ud, og er en billig måde at få et massivt egetræsgulv (99 kr pr. kvm).
Det er kun 8 mm og efter lægning sliber man nok en mm af for at rette det af, men det burde jo også være nok til at det holder i mange år.
Gulvet skal fuldlimes, og kan (skal) efter sigende klæbes direkte på beton, men hvad gi'r det af problemer med støj, hårdhed og fugt. Betonen er med gulvvarme med blandesløjfe, så det bør vel heller ikke give problemer?
Jeg kender heller ikke lige den rette lim at bruge til beton/træ.



Ligner lidt : http://www.drayer.nl/foto-gallerie/parket-mozaik-schuren-gereed.JPG
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et pænt gulv, men jeg kan nok desværre ikke give dig nogen entydige svar på det du spørger om.
Normalt, når man lægger parket på beton har man en fugtspærre og noget trinstøjdæmpende mellem parket og beton. Fugtspærre kan jo ikke lægges med den type som du beskriver, og hvordan den reagerer på gulvvarme ved jeg ikke, men jeg ville være betænkelig et langt stykke hen ad vejen.
Allerhelst ville jeg nok have en konstruktion som følger:
Beton, Fugtspærre m. foam, Gulvspånplade og Mosaikparket. Det kommer jo desværre til at fylde lidt mere, men sålænge jeg ikke har oplysninger om, hvordan det vil reagere jf. det du skrev, vil jeg være mere tryg ved ovennævnte løsning.

Mvh. Carsten.
Hej

I dag bruger man lim der er indbygget fugtspærre i til sådanne opgaver, eller laver en membran ved påsmøring.

Jeg mener at et sådant gulv bør spartles for at tætne sprækker før færdigslibning.

Hvad står der forøvrigt i deres monteringsvejledning?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, der kan man bare se, hvor uvidende man er :lol:
Hejsa!

-Har et lignende gulv liggende i min stue-
Gulvet er spartlet og limet direkte på beton, men kontaktlim.
Er ca. 35 år gammelt. Da vi købte huset, var her lige pålagt nyt tæppe, det lod vi ligge, i den tro at her "kun" var beton under.
Da vi senere ønskede os et trægulv, fjernede vi det gamle tæppe og vups herunder lå det dejligste gulv.
Gulvet blev slebet og lakeret med en mat lak.
Lak netop fordi gulvet ikke var udspartlet, med lakken fik det en større og bedre bæreevne.
Så er her vel også noget med eg og garvesyre, som måske kan begynde at give sorte skjolder. Hvis det hvidpigmenteres og oliebehandles.
Vi er rigtig glade for dette gulv, og vil ikke for noget i verden udskifte det med noget andet.
-Det er "gammelt" flot og uden revner- og iøvrigt rigtig let at holde.
Så holdbarheden må siges at være god- Ligner ikke noget som bør udskiftes de næste mange år.
-Bare lige for at skitsere holdbarheden-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Monteringsvejledningen siger at man skal bruge parketlim. Der er jo sikkert en vandtæt membran i det også?
De skriver ikke noget om gulvvarme, men med blandesløjfe går det nu nok. Hvis det ender med at jeg prøver det, skal jeg nok gi' en tilbagemelding.
Retro04; Det er et flot gulv du har. Hvordan er det med hårdheden af gulvet mht. støj og komfort?
Ved du hvor tykt dit gulv er?
Jeg har ikke bestemt gulv endnu, men det kunne godt ende med den i eg.
Fruen vil gerne ha' det hvidolieret, men det ved jeg heller ikke om det bliver stærkt nok. Jeg vil jo helst undgå skjolder, men det kunne være jeg skulle foreslå en lak med hvid pigmentering.
Citat fra cvi


Retro04; Det er et flot gulv du har. Hvordan er det med hårdheden af gulvet mht. støj og komfort?
Ved du hvor tykt dit gulv er?


Takker!
Synes også selv der er rigtig flot, og ikke mindst spillet og farvenuancerne. biggrin
Gulvet er som jeg tidligere har beskrevet, -jeg troede det var beton, som lå under tæppet-
Det er et hårdtgulv, ingen "ubehagelig fjedren" eller for den sags skyld knirken.
Arkustikken i rummet er god, ikke at sammenligne med eks. klinker.
Det er let at holde,-vi skåner det ikke- specielt.
Har hunde som af og til tager sig en "lille løbetur". Gulvet har endnu ingen nævneværdige ridser, efter flere års brug. (Det skyldes vel lakken)
Har fået af vide at gulvet ca. hvert 5år burde genbehandles med mat lak
i glans 40
( Det må jeg se at få klaret, men man er jo bange for at det kommer til at ligne "drengenes gynmastiksal")
Med hensyn til tykkelsen på gulvet, var det ca 8-9 mm. Nu efter slibning er det nede på 7mm.
-Så her er vel til et på gange endnu.-

Held og lykke med jeres valg af gulvbelægning.......
retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også