Når sommeren gi'r klø...

Sommeren på Bornholm er skæppeskøn lige nu - alt vokser sig mere og mere frodigt og trives, så det er en lyst 8) (måske knapt så lystigt, at uønskede planter trives mindst ligeså godt...). Men den gi'r også klø sad

Jeg har overvejet, om jeg kunne bære en lykkeamulet med en bid af en citron-perlargonie i for at undgå det ubehagelige. Ikke, at jeg sådan er meget mere overtroisk end vanligt.

Men nu har jeg fået rod på en del af de stiklinger af citron-pelargonie, som akselj i sit storsind forærede mig som starten på min samling af duft-pelargonier/duft-geranier (en samling, der ikke er kommet videre endnu).

Og jeg har hørt sige, at citron-pelargonien holder myg på afstand. Der er da heller ikke nogen myg lige her, hvor et eksemplar vogter ved det vindue, der oftest er åbent. Men problemet er jo, at jeg ikke sidder særlig meget lige her i disse dage (og jeg har stadig glemt at købte den der komplette B-vitamin hos Matas, som jeg har fået anbefalet andetsteds - den har da vist også en positiv indflydelse på hukommelsen...). Hvorfor laver man forresten ikke solcreme med gå-væk-myg i?

Uanset, så er der stillestående vand enten hos mig eller i naboens havedam, for myggene har forlystet sig hele 7 gange på mig de seneste to dage cry

Men når jeg nu ikke har formået at holde dem på afstand i haven endnu, så er jeg dog glad for mine Aloe Vera planter! De blev anskaffet til at dulme min soleksem - den har jeg i.ø. 7-9-13 endnu holdt på afstand med en god solcreme. Men de er så sandelig uundværlige, når nælden springer på en, eller den brandvarme bradepande pludselig kommer for tæt på og altså også, når de blodtørstige hunmyg har forlystet sig!

I løbet af ikke alt for mange minutter fjerner saften fra Aloe Vera bladene kløen og i løbet af nogle timer er hævelsen forsvundet og afløst af en rød skygge, hvor stikket var - ihvertfald på mig sarte blegansigt. Jo den er underskøn den plante.

Jeg satte forresten to planter ud i drivhuset i rosernes og druens halvskygge. De ser ud til at stortrives i den fugtige varme og der poppede en mængde små, grønne prikker op i potterne. Jeg tror, det er nye planter.

Desværre blev jeg mindet om (der var den med den manglende hukommelse igen), at det var på tide at strø nye forsyninger af Ferramol (sneglebekæmpelse) ud. De uelskede Iberiske Skovsnegle tog nemlig for sig af de små nye, så det svandt meget synligt i dem cry Der var sågar en enkelt snegl, der havde den frækhed at ligge på lur på bagsiden af den ene Aloe Vera dagen efter ædegildet. Det tror jeg, at den fortrød... Og jeg gik straks igang med at "fodre" dens medsammensvorne - man skal jo være god ved dyrene :wink:

Til nød kan tandpasta bruges til dæmpe kløen lidt i mangel af bedre - men den evner ikke nær det samme som Aloe Vera saften.

Fortsat god sommer fra en vidunderlig klippeknold i Østersøen!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
Den meget oversete hyldebusk er skam også effektiv imod myg.
Knæk lidt balde af og "nuller" dem så der kommer saft frem.
"Tør" dig med bladene på udsatte steder. Stil/læg resterne på havebordet, så er der fred..........Øhhhhh-----mon dine snegle kan li dem?? Du kunne jagte sneglene med dem. Ka være de flygter ligesom myggene :lol:
Hilden
sniffer

Sniffer  
Hej Zep!
Hvor får man fat i Ferramol?
Hvordan anvendes det?
Hva' koster det?
Og ikke mindst - virker det?
Og hva' med pindsvin?

mvh
Henrik
Hej Henrik.

Jeg vil starte med et link, hvor de beskriver en del:

http://www.nyttedyr.dk/Nyttedyrdk/produkter.php?produkt_id=23

Vi har købt det i den lokale dlg/foderstofforretning for et par år siden. Prisen der kan jeg ikke huske, men det var det billigste sted dengang. Og så købte vi tillige en mellemstor sæk, hvilket også gav lavere pris i.f.t. at købe 1 kg. af gangen.

Ja det virker, vil jeg påstå (det er svjv endnu ikke dokumenteret). Starten af havesæsonen 2003 var et mareridt her, hvor vi vadede rundt i snegle om aftenen. Jeg lod mig overtale til at forsøge Ferramol (kemisk krigsførelse er ellers ikke mig), så der blev strøet ud før ferieturen. Da vi kom hjem havde det hjulpet væsentligt!

Vi er nu igang med 3. sæson med Ferramol og der er ihvertfald ikke blevet flere af dem i den periode. Netop nu i drivhuset har jeg en hel række salat, som de stort set ikke har rørt og kun 3 jordbær er blevet angrebet. Men man skal helst huske det der med at strø jævnligt, for ellers får man de kedelige oplevelser, hvor de pludselig har taget for sig af et eller andet.

Ferramol skulle kunne danne parløb med pindsvin. Det jeg har fået oplyst er, at Ferramol udelukkende er skadeligt for snegle og hverken ex. fugle eller børn skulle tage skade af at indtage det i modsætning til det nu forbudte Metaldehyd, som vist ikke kun bekæmpede snegle. Vi havde da også et hyggeligt pindsvin, som trissede rundt i haven sidste sommer.
Jeg havde nær trådt på beviset på, at pindsvin trives her trods Ferramol cry

Intetanende kom jeg med favnen fuld af ukrudt for lidt siden og anede først i sidste øjeblik, at der lå noget på min vej. Om det er den samme "nålepude" som sidste år, ved jeg ikke, men den ligner da meget... :wink: og var ihvertfald ganske levende. Den lod sig tålmodigt forevige og vi trissede derefter hver til sit.
Citat fra Zephirine

Jeg havde nær trådt på beviset på, at pindsvin trives her trods Ferramol cry

Intetanende kom jeg med favnen fuld af ukrudt for lidt siden og anede først i sidste øjeblik, at der lå noget på min vej. Om det er den samme "nålepude" som sidste år, ved jeg ikke, men den ligner da meget... :wink: og var ihvertfald ganske levende. Den lod sig tålmodigt forevige og vi trissede derefter hver til sit.


Nååå, hvor er den sød, den lille pindgris. biggrin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis