Plantning af liguster morten B M 389 19-06-2005 15:52 Vi vil meget gerne have lukket af mod en vej med liguster. Den generelle holdning er jo at den skal plantes om efteråret, men hvad sker der hvis man planter nu? 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
olfert-olfert 404 2990 19-06-2005 19:45 Citat fra morten B MVi vil meget gerne have lukket af mod en vej med liguster. Den generelle holdning er jo at den skal plantes om efteråret, men hvad sker der hvis man planter nu? Hvis du planter nu, og, vander rigeligt, så, kan den overleve. Planter du om efteråret så, SKAL den overleve. Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-) www.baekhus.dk
Jan R. 1900 7500 20-06-2005 09:18 Ja - rigeligt! Vand om aftenen, evt. af flere gange, så jorden bliver "gennemvåd". Husk ikke at gøde de første 14 dagte - rødderne mister evnen til at optage vand, hvis der gødes (uvist hvorfor). Sørg for at jorden er godt løs/porøs, så rødderne hurtigt får fat. Du kan evt. beskytte rødderne mod varme samt fordampning ved at lægge lidt flis omkring planterne. Det forlænger vandingstiden, fordi flisen dels suger vand, dels spreder det vandet - men tror det er en god investering. Mvh.Jan R.
morten B M Trådstarter 389 20-06-2005 10:00 snakkede med en planteskole de sagde vent til oktober Er det nogle der har gode erfaringer med plantning af luguster i sommermånederne? Og som ved de kan overleve.
Jan R. 1900 7500 20-06-2005 12:36 Jamen det var da derfor jeg skrev det :wink: - efter anbefaling fra planteskolen. Vi fik at vide, at det ikke var optimalt, men det skulle nok gå. Men vi skulle også "vande igennem". Vi skulle plante om aftenen for at "chokere" planterne mindst muligt - kom fra køler. Men jeg vil nok kigge lidt på vejrudsigten, og siger den høj sol den efterfølgende uge, ville jeg nok vente.... Mvh.Jan R.