stopning af vinduesfuger

Hvilken løsning er den bedste til stopning af vindue/dørfuger.

Mineraluld eller skum?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

For mig er der ingen tvivl om hvad er er bedst rent teknisk men man kan nemt komme ud i noget der ligner en religionskrig på dette emne.

Det er nok nemmere for uøvede at begå fejl med skumløsningen, men den virker både som tætning mod vindtryk/ understøtning af fastgørelser og er en del af selve fastgørelsen.

I princippet kan det sagtens lade sig gøre at montere vinduer udelukkende med skum/fugemasse hvis man bærer sig rigtigt ad, men dette anbefales normalt ikke.

Siden jeg som en af de første her i landet (i midten af 70'erne) begyndte at bruge skumløsningen, kan jeg ikke mindes at have modtaget en eneste klage over trækgener ved vinduer.
Hej

Jeg forstår ikke meningen med at der ligesom er blevet en trend med mørtelfuger, da det er alm. kendt at den næsten altid revner fra, ikke fordi det gør noget, men det ser ikke altid lige pænt ud.
Om det er blevet en trend ved jeg ikke.
Det var jo også sådan man gjorde i gamle dage.
Nu er vores hus fra 1936, så derfor skal det være mørtelfuger.
Hej

Jeg mener det er blevet en trend, men selvfølgelig hvis du vil have det til at ligne det eksisterende, synes jeg det er helt ok.

Det har i praksis ikke den store betydning om den udvendige fuge er tæt eller ikke, bare din stopning/skumning er tæt.

Prøv at montere rund bagstop som til elastisk fuge, bare lidt længere inde (ca 2 cm), samtidig med at du skummer, så har du også styr på skummets ekspansion.
Annonce
Orla, det mener du ikke vel. Du får det til at lyde som om at man ikke skal bruge karmskruer i dit indlæg. Kan det nu passe ?.

En af mine venner er glarmester. Han laver også lidt tømrer arbejde (læses monterer vinduer). Under den sidste store orkan vi havde her i danmark, var han kaldt ud til boliger der havde fået trykket deres vinduer helt ind med karm og det hele. Fejlen var at folk kun havde brugt monteringsskum ved monteringen af vinduet og ikke karm skruer.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej

Hvis du læser det rigtigt står der i princippet/anbefales normalt ikke.

Der sidder givetvis masser af vinduer monteret på denne måde uden problemer.

Det er dog som alt andet, at håndværket skal udføres korrekt, for eksempel hvis man ikke fjerner støv og fugter tørre ting inden brug af montageskum, beder man jo om problemer.
Jo jeg kan godt se at du skriver anbefales ikke (undskyld min manglede nærlæsning af dine ellers udemærkede indlæg).

Jamen er det overhovedet lovligt. Du kender mange af de der byg erfa blade mener jeg at have læst.

Står der noget i disse om regler/erfaringer.

Jeg kikkede lidt i et nummer af IDE nyt, her står at en fuge rundt om vinduet ALTID skal være diffutionsåben. Det fatter jeg intet af. Jeg har brugt silicone på bagstopper run om de fleste af mine. Det er sku da illusteret på siliconen at det er det man bruger det til.

Er det noget du ved noget om.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
-Nu skal jeg jo ikke til at lære vinduesmesteren, at montere vinduer-

Til O Nautrup, Tak for dine, mange gode og oplysende indlæg, er stortset altid enig. biggrin biggrin
( Men vil lige vende et par andre vinkler på spørgsmålet her.)

-Når man taler om fugning af vinduer, er her vel mange forhold som skal tages i betragtning-
Det er ikke enten eller, men et spørgsmål om hullet hvor vinduet eller døren skal placeres i, eller måske allerede sidder i.
Jeg ved at mange vinduesfirmaer, som yder både 5 og 10 års garanti, betinger sig at vinduerne, eks. 118,8x118,8 som minimum, monteres med mindst 3 karmskruer i hver side. Ellers er garantien værdiløs.
( og ja- korrekt udført udskumning virker perfekt )
Husets alder og beskaffenhed, vejer tungt i beslutningen om hvordan fugningen skal udføres.
Nyere huse med adskillelse af for og bagmur. eks. med flamingo, kan sagtens fuges med elastisk fuge både ude og inde.
Ældre huse, hvor for og bagmur er sammenmurede, sikkert med adskillelse af en 10 cm. murpap opsnoet i fugerne. Er det en god ide at montere gummifuge på bagsiden, og en diffusions åben fuge på udvendige side. Det mindsker risikoen for at vand kondensere mellem fugerne.
Nu er det jo heller ikke lige meget, hvad vinduerne er lavet af.
Trævinduerne er vel dem som kræver den største omhyggelighed.
Ældre huse med trævinduer i sammenmuret fals. mener jeg bør renoveres med en diffusionsåben mørtelfuge, evt med en 2mm siliconefuge mellem karm og mørtelfuge. Det er jo her revnedannelserne opstår. Har til formålet brugt en 2mm. oliebehandlet metalskinne, som monteres på vinduet under mørtelfugningen. Sådan får jeg en diffusionsåben combi mørtel/siliconefuge.

Bare lige nogle tanker fra en som, har brugt tiden på at lave hullerne, hvor vinduerne sidder i.

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej

Godt indlæg retro04

Jo vi kan alle lære noget en gang imellem ved at lytte til fornuftige personers meninger.

Selvfølgelig skal vinduesfabrikanternes monteringsanvisninger følges og hvis man fraviger dem er der ingen garanti på produkterne.

Uanset hvordan konstruktionsopbygningen er omkring vinduer, og om det er den ene eller anden type vinduer, skal fugten nok komme ud, bare muren er opført af teglsten. Teglstenene har nemlig den egenskab at den er rigtig god til at transportere fugt så uanset hvilken fugekombination du vælger vil du ikke få fugtproblemer.

Din løsning vedrørende kombinationen mørtel/silicone tror jeg ikke holder i længden, da en fuge på 2 mm ikke kan optage nogen særlig stor bevægelse i konstruktionen og derfor må en elastisk fuge ikke være under 6-8 mm her. Samtidig kan man nemt komme til at smøre silicone ud på vinduet så fremtidig maling ikke kan hænge ved.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også