Teakdæk

Står og skal købe ny båd. Vil utroligt gerne have teakdæk, men er fra flere sider blevet advaret om, at det er utrolig arbejds- og plejeintensivt. Er der nogle, der har lyst til at dele deres erfaringer på området med mig??
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv teak i mit cockpit og på kistebænkene. Vi har valgt ikke at gøre noget ved det, da teak med tiden bliver helt gråt og det finder vi mest naturligt.

Vil du have teak til at beholde sin glød, kan du prøve at spørge i Matas hvordan de vil gøre det. Jeg læste engang at de havde noget man smurte på, og efterfølgende skyllede af, så så teak ud som nyt, men det har jo så den "ulempe" at dækket bliver mere varmt at gå på om sommeren i bare tæer :lol:

-Polarbear
Hej

Gennem flere års experimentering er jeg foreløbig nået frem til at en blanding mellem Gori 22 og Gori 44 teakfarve i forholdet 5:1 giver en god beskyttelse og en smule glød.
22 holder teaken fri for svampe og andet stads som har det med at sort-farve teaken.
44 giver lidt glød så teaken ikke bliver helt aske-grå.

Blandingen lægges/gnubbes ud med en lille grydesvamp (de farverige fra supermarkedet). 2 gange i løbet af sæsonen kan gøre det.

Oprensning inden første påføring kan f.eks. ske med klorin/vand 50/50 (brug en BLØD børste), skyl efter med rent vand. Alternativet er at slibe ned.

Hold dig væk fra såkaldte teak-sealere, det ser flot ud i starten, men det får hurtigt et "lakeret" look.
Efter nogen tid komme det også til at se afskallet ud der, hvor trafikken er størst.
Det er et stort arbejde at slibe væk igen og sandpapiret pakker til sad

Der er uomtvisteligt mere arbejde i et teakdæk fremfor et glasfiberdæk. Det er et spørgsmål om prioritering.

mvh
Henrik.A
hej

nu er en af fordelene ved teak , at det er utroligt skridsikket , og det skal man ikke efter min mening sætte over styr styr , ved at påføre olier og lakker eller andet med tørrelse i. Jeg har haft teakdæk i mere end 20 år og har kun vasket det med brun sæbe hvert forår , og det er stadig smukt gråt. Een ting skal du dog passe meget på , specielt hvis teakdækket er lagt på finer , hvilket er meget almindeligt , og det er at gummiet ikke slipper i nåderne , således at vand trænger igennem , og får underlaget til at rådne. Hvis du ser på båd med teakdæk , så bed om at få dækket spulet over med vand ( rigeligt ). Såfremt der er steder langs nåderne , hvor vandet er længere om at tørre , kan du godt gå ud fra at fugemassen har sluppet teaktræet , og en reparation er påkrævet.

Du kan også godt gå ud fra at de meget skrappe rensemidler fjerner lidt teaktræ hver gang det bruges , det er skrappe sager , og der er ikke meget at ta' af hvis det er teakfiner , der ligger.
venlig hilsen lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
tak for svarene! Det sidste indlæg tiltaler mig mest - ikke mindst fordi der nævnes skridsikkerheden som argument udover æstetikken, som naturligvis ligger lige for. Forøvrigt minder "behandlingen" mig om den, jeg hvert år giver mine havemøbler - og også de er stadig lige smukke at se på. Jeg vil se mig godt for - for det er nyt for mig, at teakdæk lægges på finer. Tak for tippet ! :lol:
venlig hilsen Hejn
lige et notat

Såfremt båden er totalt af glasfiber, bruger man ikke finer, det er , som regel brugt på glasfiber og træbåde . med træoverbygning. Jeg har dog også set en Laurin 32 glasfiberbåd med teakdæk , hvor teak'en var sat fast med popnitter i glasfiberen, nåderne havde sluppet , vandet løbet igennem, popnitterne var tæret væk , og der var kommet vand , gennem popnittehullerne, ned i distancematerialet i dækket , som derved var delamineret , og det udviklede sig til en større reparation.

Og teakdæk eller ej, vær altid opmærksom på huller i et dæk, hvor der for eks. har været monteret et eller andet, det skal være lukket perfekt, ellers trænger der vand ind der, og er distancematerialet balsatræ, så rådner det, er det skum, der bliver vådt, kan der ske det, at dækket delaminerer i frostvejr . Prøv om dækket føles blødt omkring hullet, gør det det, så find en anden båd.

lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også