Carport - en stolpe for meget?

I vores carport (sammenbygget med et skur) er der stolper for hver 1½ meter. Hele "byggeriet" er ca. 10 x 4 meter. Afstanden er lige kort nok, når man skal åbne dørerne i bilen mens man holder i carporten.

Er der nogen der har et bud på hvordan jeg fjerner den midterste stolpe i selve carporten. Reglerne der ligger på langs har en dimension på ca 120 x 60 mm og der er ca. 3 meter mellem stolperne i carportens bredde. Taget er fastlockplader, så det er ikke forfærdelig tungt.

Er det umiddelbart muligt at lave et spænd (i længderetningen) på omkring 3 meter eller skal jeg forstærke stykket mellem de to tilbageblivende stolper med en ekstra regel.

Jeg håber, at der er muligt at udlede problemstillingen ud fra ovenstående beskrivelse og vedlagte billede.

Med venlig hilsen

Hans
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du fjerner den miderste stolpe, skal du erstatte den med et par "skråstiver" på de to tilbageblevne stolper. Se vedhæftede foto markeret med rødt.

Mvh.
bodker

"Mig ikke forstå", :wink: men der kom en masse underlige tegn og bogstaver frem, da jeg vedhæftede det billede, som Hans selv havde uploaded. :?

Mvh.
bodker

Hej Bodker

Tak for dit svar selvom det ikke var det svar jeg regnede med. Er det virkelig nødvendigt med skråstivere her. Der er jo en række stolper længere nede (ved skuret), så den burde vel ikke kunne klappe sammen? Hvis jeg sætter skråstivere bliver der blot endnu mere der generer bildørerne når disse skal åbnes.
Hej,

Nu kan jeg se at du bor i omegnen af Roskilde hvorfor du sikkert får årskataloget fra Værebro Tømmerhandel. Heri kan du finde dimensionering for remme, spær og stolper for "lette" konstruktioner. Jeg regnede lidt på dine længder, og når frem til følgende:

Med spærlængde 4,2 m (så er vi på den sikre side) skal du bruge en rem dimension 63x175 for at understøtte et spænd på 3,2 m. Jeg formoder det er dem du referer til som "reglerne på langs", altså 63 x 125 (uhøvlet).

Endvidere skal du dimensionere dine stolper. En 100x100 klarer 5,5 m2 tagareal, en 125x125 13 m2. Dvs for dit tag (40 m2) skal du bruge 8 stolper - så som jeg ser det bliver konstruktionen underdimensioneret med færre stolper (hvis det altså er 100x100) !

Jeg ville overveje det igen - husk at om vinteren kan der jo ligge en hele del kilogram våd sne på en carport.

Nils-Henrik
Annonce
Tusinde tak for dit indlæg - det var lige det jeg søgte.

Der er p.t. 7 stolper på hver side af hele byggeriet (100x100) - selve carportdelen er knap 20 m2 svarende til 4 100x100 stolper (hvis jeg læser dit indlæg korrekt) - dette burde vel så være i orden selvom jeg fjerner en af stolperne i carporten.

Næste problem er så, at remmen (mine regler) skal være 63 x 175 og ikke 63 x 125 som de er nu. Kan man kompenserer for dette ved at lægge en ekstra 63 x 125 op "på den anden side af stolpen"?

Det er klart, at det hele må ikke brase sammen i tilfælde af sne-vejr, og der er alene tale om et "nice-to-have" projekt, så hvis der er usikkerhed om udfaldet må det hellere blive som det er!
Ok, der var altså flere stolper end jeg umiddelbart havde regnet med. Så der får du ingen problemer.

Remmen kan du fint kompensere som du allerede har beskrevet ved at lægge en rem til ind på den anden side af stolpen. Gør du det er du sikret ved ret store mængder sne.

Nils-Henrik
Igen tusinde tak for din tilbagemelding. Jeg vil gå i gang med projektet her i weekenden.

Det er fantastisk, at der er så mange kompetente mennesker der på den her måde deler ud af deres viden og erfaring! :idea:
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis