Isætning af fransk dør

Hej

Da jeg flyttede ind i mit hus for 2 år siden satte jeg som noget af det første en dobbelt fransk dør op imellem mine to stuer. Det skete ved hjælp af nogle (store) karmskruer med tilhørende rawplugs, som jeg skruede i karmen efter at have boret for.

At skrue disse ind i væggen havde dog den uheldige effekt, at nogle af murstene formodentlig gik i stykker, og når jeg så skruede løs, kunne jeg se mit absolut nyopsatte glasvæv med den fineste nymaledeoverflade begynde at bule ud ved karmskruerne.

Det var noget af en streg i regningen, men døren kom næsten op..... næsten. Dvs. den sidder pænt og lige, men dørbladene er en anelse skæve, så døren reelt ikke kan lukkes ordentligt (jeg kan lukke den ved at åbne begge døre og så lukke dem samtidig).

Det er jo ikke helt optimalt, men jeg har ikke den store lyst til at begynde at skrue mere på karmskruerne, så væggene ødelægges endnu mere. Det er jo netop det, der har afholdt mig fra at få gjort noget ved det. Nu har jeg haft så meget andet at se til, men det generer og irriterer mig dybt, at det ikke lykkedes mig, at få sat den dør ordentligt op.

Så nu er mit spørgsmål: hvilke skruer er de rigtige at bruge til opsætning af en fransk dør i en indvendig murstensvæg? Og kan jeg genbruge de huller, jeg allerede har boret?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har brugt de medfølgende plugs og boret for i væggen med den rigtige dimension lyder det lidt vildt, at murstenene skulle gå i stykker! Jeg har gjort præcis det samme uden nogen som helst form for problemer - har du boret meget yderligt?

Men derudover er det da ikke skruerne, der skal styre afstanden mellem dørene - den skal styres med kiler/klodser mellem karm og mur - hvis jeg husker rigtigt går pluggen både gennem karm og mur, så skruens formål er at fiksere - ikke at stramme/spænde.
Der er ikke tale om medfølgende skruer og rawplugs - jeg fik anvist nogle efter at have spurgt i byggemarkedet.

Der er ikke boret yderligt, og der er kilet ordentligt op - blot en lille bitte smule skævt (altså ikke ordentligt nok! :? ).

Men hvis det skal rettes, skal der jo skrues igen, og det er heri mit problem består.
Hej

Hvis dine plugs flækker murstenene er det sikkert fordi du er lidt yderlig i stenen og du vender dine plugs så de ekspanderer sidelæns og ikke op og ned i muren (er kun aktuel ved plugs af PVC).

I dette tilfælde er du nok nødt til at montere om forfra med nye huller (surt)
Hej

Jeg ville bruge alm. karmskruer i stedet, og så bore for med 6,5 mm murbor.
Jeg har meget hårde mursten i min gamle rønne og de flækker hvis jeg "nøjes" med at bore for til karmskruen med et 6 mm bor. :oops:
Så på med vanten, nye huller og skruer, samt ny opretning af døren.

Kewin.

Husk:
Assumptions is the mother of all fuck ups !!!
Jeg havde en tømrer til at sætte nogle nye vinduer i mit hus, og han brugte karmskruer uden rawplugs. Er det ikke sådan nogen, jeg burde bruge i stedet for de (ekspanderende) skruer jeg har brugt?

Checkede lige skaderne på væggen i går, og de var værre end jeg huskede dem. Nogle tips til, hvordan man kan reparerer et mindre område med malet glasvæv, som er gået løs (pudsen er også løs inden under)?
Annonce
Yepper brug karmskruer uden rawplugs du virker pefekt, men husk at bore ordenligt for.

rep af område med malet glasvæv - igen gode ideer her desværre - bruger altid kun glasfilt det er nemmere at reppe på.
Hej!

-Kan du ikke skære glasvæven op ved karmskrueskaderne og blotlægge det skadede område. evt med en skarp spartel. Reperarere pudsen og lime væven på plads.- :?

Lyder lidt som om at dine mursten er cellesten, når plugsene ekspanderer i en sådan mangelfuld fyldt celle sprænges stenen - UHELDIGVIS-
Hvis det er cellesten, er det en rigtig god ide altid at montete/fastgøre i fugerne.
Fugerne sidder normalt med tre sten pr 20 cm. ved normalt skiftemål.
bagmur og skillevægge kan afvige en smule. Med det burde være mm.

-Håber inderligt på at du får styr på problemet.-

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hov... skrev forkert før: jeg har glasFILT på væggene!!!

Så vidt jeg husker er det cellesten (hvis det altså er dem med huller i). Men løsningen er vel at bruge karmskruer uden plugs, som pma skriver.
Hejsa!

-Glasfilt gør da det hele meget nemmere at reparere- biggrin biggrin Heldigvis!

Betonskruen er den letteste at bruge til at fiksere med.
-Kan løbende justeres under montering.-
Risikoen for ekspansionsskader minimeres samtidig.
Husk afstandsklodser på hver side af skrue.
Når du så er 100% sikker på at dørbladene sidder korrekt, kan du med fordel bruge en montageskum, til yderligere fiksering samt lydisolering.
-Men pas nu på med det skum- Brugt forkert er det ofte til mere skade end gavn.

Held og lykke med døren.
Lykkedes man ikke første gang, så er det jo "bare" om igen.
-Det har vi sikker alle prøvet.- :wink:
..Og hvor bliver man glad, når "skidtet" virker som forventet.... biggrin biggrin

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også