Maling af nye vinduer?

Hej Alle glade lds´er

Jeg har lige købt mig et par nye vinduer der ikke er malet eller noget.
Hvordan griber jeg denne opgave an.
De er lavet ud af kerne fyr.
Ligesom dem fra http://www.jvk.dk/

Håber at i kan hjælpe mig, jeg skal ud og købe maling her idag efter kl 17.00.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Her er etklip fra den side du selv henviser til!

5 gode råd, når du skal male dine nye vinduer og døre
Vinduer og døre fra Jydsk Vindueskompagni, udført i fyrretræ, har fået en farveløs træbeskyttelse (vacuumimprægnering DS 2122 B), som forlænger levetiden på dine nye vinduer og døre. Er denne imprægnering stadig fedtet, bør du vente med at male, til træet er helt tørt.
1. Støv vinduerne og dørene af.
2. Vinduer og døre fra Jydsk Vindueskompagni, udført i fyrretræ, har ikke modtaget knastlak (Shellak). Du kan begrænse knastudtrækket ved at give knasterne denne lakforsegning inden du går i gang.
3. Påfør dine nye vinduer og døre grundingsolie, 1-2 gange, til træet er mættet.
4. Efterfølgende slibes med sandpapir - evt. korn 120. Eventuelle huller el. ridser fyldes ud med linolie-kit og efterslibes, så overfladen bliver glat.
5. Påfør 1-2 gange heldækkende træbeskyttelse, til du opnår en hel, dækkende overflade.
Hej

Nu bevæger vi os ud i noget som er næsten som religion :lol:

Men selv villle jeg for nemheds skyld nok vælge et blandingsprodukt (vand/olie) fordi man kan rengøre værktøjet med vand.
Meget enig med Orla.
Jeg er "imprægneret" med Gori fra barnsben, men konverterede for 5-6 år siden til Demidekk, som subjektivt vurderet er mindst ligeså godt.
- og nu er jeg faldet for et helt tredje mærke (Flügger-produceret).

- og sparker dagligt mig selv i bagdelen, fordi børnenes legehus blev malet med et billigmærke (skulle bruge en farve, som ikke lige var på lager i kvalitetsmalings-afdelingen).

Tænk på hvor lang tid man bruger på at male et vindue... og hvor surt sparet 200,- på en spand maling så kan være!!! Køb kvalitet!

Mvh.

Jan R.
Og grunden til at knasterne ikke har fået shellak er, at imprægneringsvæsken faktisk opløser shellakken, så det kan derfor ikke betale sig for producenterne at gøre det.

Hvordan det så forholder sig, hvis man påfører det senere, ved jeg ikke.
Hej

Jeg mener at man kan risikere at hele fladen med forsegling ryger af ved anvendelse af shellak på vinduer.

Er der nogen der har erfaringer de kan øse af her?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også