karmskruer

Hejsa herinde!

jeg har en enkelt dør jeg skal have skruet fast i løbet af weekenden og har i den forbindelse været på besøg i den lokale Stark for at købe nogle karmskruer. Jeg kunne som udgangspunkt vælge mellem to forskellige typer skruer:

en med hoved og en uden hoved :? :?

Men hvad er forskellen er funktionsmæssigt.....hvis en sådan eksisterer? :shock:

Jeg mener tidligere at have fået fortalt at hvis man bruger karmskruer uden hoved er det ikke nødvendigt at lade kilerne sidde, mens det omvendte gør sig gældende, hvis man bruger skruer med hoved....hvis det er tilfældet er det så den eneste forskel......

Håber som altid på nogle konstruktive kommentarer. biggrin biggrin
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du har stort set selv givet svaret, dog kan tilføjes, at for dem med hoved behøver du heller ikke at lade kilerne blive siddeende, hovedet gør bare, at du kan trække karmen lidt ekstra til.

Typen med hoved var den første vi så på markedet.
I dag bruger jeg selv udelukkende dem uden hoved, det synes jeg er pænest.
Hej

Det anbefales ikke at anvende betonskruer (karmskruer) hverken med eller uden hoved til dørmontage, hvis man ikke anvender såkaldte blivende underforinger (fast underlag/kiler).

Årsagen er at de risikerer at gå løse med tiden i murværket efter rystelser fra fruens smækken med døre.

Hvis du anvender montageskum som tætning mener jeg dog at anvendelsen af betonskruer er fornuftig og anvender løsningen selv uden problemer.

Alternativt anbefales "rigtige" karmskruer med plast eller stålekspansion.
Er der nogen der har erfaringer med den svenske variant af karmskruen?
Den er i to dele, der sidder sammen, men kan dreje ifh til hinanden. Den tynde del der går i muren kan således bruges til at justere karmen både med tryk og træk. Eneste ulempe er at den laver et lidt større hul end de tynde karmskruer uden hoved.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis