Omfugning af murstenshus

Er omfugning af et murstenshus fra 1925 gør-det-selv arbejde? Jeg har efterhånden lavet rigtig meget selv, inkl. pudsning og fuldspartling af indervægge, opmuring af ny indermur (som skulle pudses).

Hvor lang tid skal jeg sætte af til det? Og hvad skal jeg forvente at det koster? (Huset er en klassisk murermestervilla i 2 etager plus kælder og med muret vinkelkvist).

Tak for alle input!
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo da, det er gør-det-selv-arbejde.

Fugerne skal udfræses ca. 15mm.
Dette kan du gøre på flere måder.
Den metode jeg valgte var en 8mm fugefræser (5stk ca. 300,-) i en billig boremaskine (100,-). Jeg har fræset mur i et plan ca. 40m rundt om huset.
Jeg har slidt 2 boremaskiner op samt 4 fræsere.

Det er for os amatører nok nemmest at fuge plant med muren.
Færdig blandet tørmørtel sikrer et ensartet resultat. Jeg kan anbefale en KC50/50/700 med bakkesand (giver en let gullig fuge).
Mit forbrug var ca. 10 sække á 40kg til ca. 60,- pr sæk.

Tiden uha! Det tager ca. 1 time pr. meter mur (1 plan) at fræse.
Fugning tager også ca. 1 time pr meter mur.
Men det er ensartet arbejde og dine "etaper" bør nok ikke være for store.

Håber dette giver svar på dine spørgsmål?

Mvh JSJ

Mvh Jan Steen
Citat fra jsj

Jo da, det er gør-det-selv-arbejde.

Fugerne skal udfræses ca. 15mm.
Dette kan du gøre på flere måder.
Den metode jeg valgte var en 8mm fugefræser (5stk ca. 300,-) i en billig boremaskine (100,-). Jeg har fræset mur i et plan ca. 40m rundt om huset.
Jeg har slidt 2 boremaskiner op samt 4 fræsere.

Det er for os amatører nok nemmest at fuge plant med muren.
Færdig blandet tørmørtel sikrer et ensartet resultat. Jeg kan anbefale en KC50/50/700 med bakkesand (giver en let gullig fuge).
Mit forbrug var ca. 10 sække á 40kg til ca. 60,- pr sæk.

Tiden uha! Det tager ca. 1 time pr. meter mur (1 plan) at fræse.
Fugning tager også ca. 1 time pr meter mur.
Men det er ensartet arbejde og dine "etaper" bør nok ikke være for store.

Håber dette giver svar på dine spørgsmål?

Mvh JSJ


Hej JSJ

Hvis du stadig har din gang her i forummet, må vi så ikke se dit resultat?
Og ca. hvor mange meter fuge kunne du få fuget pr. sæk.?
Kom du cement i ? Hvis ja, hvor meget cement kom du i pr. sæk?

Jeg har selv forsøgt at omfuge mit hus, men havde svært ved at finde den rette blanding som gav en ens artet fuge. Så jeg har aldrig fået fuget mit hus helt om. Men har ikke opgivet tanken om at få det gjort.
Måske er der en murer her i forummet, som kan fortælle, hvordan man få lavet sine blandinger og hvordan de bliver ens artet?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Det nemmeste du kan gøre at at blande hele lortet selv, dvs at hvis du vil ha en grov fuge eller fin fuge så blander du det alt efter hvodan du vil have det eks.

Fin fuge: 4 spande murersand,1 spand murercem
grov fuge: 3 spande muresand 1 spand gulv sand, 1 spand murercem,

når du fylder spanderne op til kanten så er du sikker på at det giver ens blandingsforhold og dermed ingen farveforskel, prisen for det er lidt svingende, men det sand du skal bruge kan du hvis du selv henter det hos en vonmand få for en 100 kroner ca, og 1 sæk murercem a` 25 kg koster nok ca 80 kroner...

Ham der svarede dig tidliger skrev at det nemmeste var nok at la fugen gå gat med muren... LAD VÆR MED DET, det ser ikke særlig goldt ud, hvis så kan du tage et skaft fra et haveredskab ( træskaft) også save det skrå af, derefter sliber du kanterne en lille anelse så e ikke er helt skarpe, også er det ellers bare med at fuge, og derefter pinder du det af med pinden, en god regl er at du fuger så meget af gangen som du kan nå uden at bevæge dig (blive stående på samme sted) hvis du har pindet det af så kan du evt syre det af med en svag syre 1:20 dertil tager du en flisesvamp og kører let hen over stenene, hvis du vælger at syre det af senere når du færdige med den ene side så skal du blande det en del kraftiger noget der svarer til 1:9 ca, dog hvis du anvender denne måde så skal du efter du har pindet fugen af børste den af med en blød/middel hår kost/børste..

Alternativ til fugepinden er at gå ned i din lokale byggemarked og købe en fuge kugle, kan oz varmt anbefales...

Hvis du har nogle spørgsmål er du meget velkommen til at skrive

mvh Chris

Lav det selv og spar hvor du kan :)
Hej Boozy

Tak for dit indlæg.

Kan du ikke forklare mig, hvad murersand og gulvsand er? Er det en speciel slags sand?

Jeg ønsker en fuge, der har en farve i stil med bakkesand, men måske er murersand lig med bakkesand.

Fin eller grov fuge, har det ikke noget at gøre med de kornstørrelser, der er i sandet?

Tror sgu, at jeg køber den omtalte fugekugle, for den bliver vel heller ikke slidt så hurtig som et stykke træ?
Et spøjst stykke værktøj, jeg fandt lige et billede af det på nettet ved http://www.carl-ras.dk/e-handelskatalog/haandvaerktoej/murervaerktoej/fugekugle/fugekugle/
Men skal kuglen være Ø25 eller Ø30?

Kan du fortælle mig, hvor hårdt man skal fylde fugerne op, altså hvor hårdt skal jeg presse mørtlen ind i fugerne?
Jeg har som sagt prøvet at fuge et lille stykke før, men jeg synes, det blev så glat og kom til at se noget træls ud.

Hvor meget sand og cement tror du, jeg skal bruge til et hus i 3 plan? Huset er ikke firkantet, men der er karnap på, så lad os sige at huset måler ca. 9X9 meter, og jeg vil skyde på at der fra husets sokkel, som er ca. 50 cm høj, er cirka 7 meter op til tagrygningen/kip. Huset er vist med det man kalder sadlemagertag, dvs. en taghældningen er 45 grader.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Murersand er noget fint sand til at murer med, kommer dog helt an på hvor henne af du får det i landet da der nok er mangeforskellige meninger om det, men hvis du vil ha en lys fuge så ville jeg nok købe noget cement, du kunne evt prøve at fuge et lille stykke også vente et par dage og se om du kan li farven, det sku svært at sige hvor meget du skal bruge men hvis du tager 1 kubik meter sand, og lidt af det grove hvis du vil ha den lidt grovere fuge også 8-10 poser cement så kan du jo se hvor langt det rækker, går ud fra at det ikke er så langt at køre for dig for at hente noget mere...

Angående hvor hårdt fugen skal trykkes også skal du bare fylde noget med fugemasse i indtil du ikk kan få mere i, hvis du derefter har fuget et stykke så tager du og skraber fugen glat af med fugeskeen, derefer tager du kuglen og trykker den helt i bund,

Angående kugle størrelse så er det lidt op til dig hvor langt du vil ha din fuge trukket tilbage, men jeg ville nok vælge en 30èr...

Håber det var svart nok wink

Lav det selv og spar hvor du kan :)
Annonce
Hej Boozy

Tak for svarene.
Til din og andres orientering, så bor jeg i Brabrand ved Århus, så det skulle vel ikke være så svært at finde et sted, hvor der sælges murersand. Måske der er en herinde der ved, hvor man køber murersand nær mig i ordentlig kvalitet?
Murersand er det sand baseret på strandsand eller bakkesand? Eller er det noget helt 3. ?

Hvad angår farven så må den for alt i verden ikke være cementfarvet. Jeg kan derimod utrolig godt lide den gylden, beige agtige farve som bakkesandet giver, når altså andelen af cementen ikke farver for kraftigt.

Jeg fulgte engang et råd om 8-10 del bakkesandsmørtel og 1 del cement, men det synes jeg blev alt for gråt. Det var de fuger, som jeg omtalte i mine forrige indlæg.

Men du har sikkert ret, jeg er nok nød til at forsøge mig frem.
Vil jeg kunne bruge kilo som målenhed i stedt for spand(e) eller dele?
Når jeg spørger, så er det forbi jeg er ikke helt sikker på, om de forskellige materialers vægtfylde vil skæv vride blandingsforholdet?

I dit forrige indlæg skrev du gulv sand, men mener du ikke bare almindelig gul sand? Hvis nej, så må du godt lige fortælle mig, hvad gulv sand er.

Beklager min uvidenhed på dette område, og håber ikke at jeg trætter dig med mine for dig sikkert dumme spørgsmål, men før eller siden skal vi jo alle lære wink noget nyt smile

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Jeg har lige et par tilføjelser.
Boozy skriver Murercem. Hvis der med det menes Murcem, så er det ikke det samme som cement. Murcem er et produkt fra Maxit, der blandes med sand/grus. Til forskel fra almindelig cement, indeholder Murcem en række tilsætningsstoffer, der gør det lettere at arbejde med. Ren cement og grus giver en "død" mørtel.

Jeg vil helt sikkert anbefale at bruge en kalkmørtel, og blande den med cement. Afhængig af hvilken kalkmørtel du benytter, og hvor stærk en fuge du ønsker skal der blandes cement i. Forholdet vil være omtrent 1:10.

Det er ikke ligemeget om du måler efter rumfang eller vægt. Der findes skemaer over det nøjagtige forhold, hvad enten du vælger det ene eller det andet.

Til sidst et link, som jeg har givet mange gange efterhånden biggrin
http://www.aalborg-portland.dk/media/pdf_filer/inspi_goer_det_lettere.pdf
Nederst side 19.
Lige en ting.

Der er absolut intet i vejen for at bruge Murcem. Det er et spørgsmål om smag og behag.
biggrin
Citat fra Knaldperle

Lige en ting.

Der er absolut intet i vejen for at bruge Murcem. Det er et spørgsmål om smag og behag.
biggrin


Jeg ville nok oz vælge mørtel hvis det var, men det nemmeste at ha liggende og det ikke sviner er sand derfor jeg tog det... og ja helst en spand end vægt, det er oz snart det nemmeste wink

Lav det selv og spar hvor du kan :)
Hejsa,

Prøv lige at søge på fugning her i forummet - det hele har været behandlet før.
Jeg fik en glimrende fremgangsmåde/arbejdsbeskrivelse fra et medlem.

Er lige gået igang med projektet - fræser med stift på vinkelsliber, og det går fornuftigt, men tager tid ;-)

Har valgt at bruge bakkemørtel i sække fra Maxit, fordi projektet kommer til at strække sig over laaaaang tid og vil være sikret en ensartet kvalitet. Billigste ville være at få en kasse mørtel fra et mørtelværk, men spildet bliver alt for stort.
Herude vest på bruger jeg en del cement til 8 dele mørtel - hvilket giver en overvejende grå fuge (til min vivs store irritation). Du skal op i 1-10, hvis den skal blive gullig.
Bruger du kuglen (har valgt den største) får du den bedste fuge rent holdbarhedsmæssigt - presser fugen bedst og giver tryk ud mod kanterne. Til gengæld er den relativt glat, hvilket nogle ikke bryder sig om.
Skrabefugen (med skråtskåret kosteskaft el. lign.) giver en mere uens overflade, men ofte et mere harmonisk udtryk på ældre huse.

Har ganske enkelt fuget små stykker op med forskellige mørtler og afslutningsmetoder og valgt ud fra det.

Laver du en fugt i ren sand/cement, får du en knaldhård fuge, hvor du risikerer at beskadige stenene (fugen bliver hårdere end stenene - hvis huset arbejder, knækker sten, ikkefuge). Derfor bruges normalt en KC-mørtel.

GOD ARBEJDSLYST wink

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis