Stol ikke altid på haynes manualerne.

Var på biblioteket og låne en bog om min Felicia.

Man kan købe en central lås hos T.Hansen for 250 kr. Checkede diagrammet i bogen med diagrammet på remote centrallåsen. Som elektroniktekniker skulle det ikke blive noget problem.

Min ide var at droppe alle de der motorer/løfteenheder til dørene, da bilen i forvejen har et vw centrallåse system, og kun bruge remoten fra t.hansen sættet. Da bilen var splittet ad (hele instrumentbrættet skal ud) kunne jeg se diagrammet på styrringen slet ikke passer med diagrammet og ledningsfarverne fra haynes bogen, æv. Nå men styrringen er flækket i og virker rimeligt godt.

Et rigtig Lav det selv projekt der skulle tage 1 time, som kom til at tage 5.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
LOL - tror du har ret. Men er ret sikker på, at det skyldes VW-gruppens platforms-struktur, hvor der mere eller mindre er "frit valg på alle hylder".
F.x. findes min polo ikke.... Den kører med Golf undervogns- og bremsekomponenter, har et låsesystem som flere autoriserede forhandlere har påstået er eftermonteret (er originalt - haft bilen fra ny), den originale udstødning og ophæng var - efter sigende - en tilpasset Bora - og jeg kunne blive ved...

Efter et par år havde VW fået rettet oplysningerne i deres systemer, så de mest gængse reservedele nu leveres rigtigt første gang....

Mvh.

Jan R.
Min oplevelse med Haynes er at det giver en ret god rette snor for hvordan tingene er samlet. Men bilmodellerne er også ret forskellige.
Jeg har på et tidspunkt arbejdet med autokølere ( Nissens ) og her ser man ofte at samme bil er udstyret med adskillige forskellige kølere alt efter hvor den er beregnet til at skulle køre.
Op hængene er forskellige, osv. Der er mere eller mindre plads omkring disse osv.

Så samme bil er oftest lavet i en del lettere forskellig versioner, til de forskellige markeder.

På samme måde har jeg også arbejdet med kølefrysemøbler og de kan også være forskelligt bestykked med teknik til forskellige markeder...

MVH Njord
Nu er Haynes manualer kun en lille tynd bog vel sagtens for at holde omkostningerne lave. En tilsvarende værkstedsmanual er væsetligt mere omfangsrig og dækker endog normalt kun en enkelt årgang af bilen.

Til en tidligere Citroën BX havde jeg en tilsvarende fransk bog, hvor der var gjort meget ud af de elektriske diagrammer, men selv om der var diagrammer for næsten hver årgang, gjorde man kraftigt opmærksom på, at der løbende inden for hver årgang skete ændringer, og at der kunne være monteret flere forskellige fabrikater af den samme komponent. Det diagram, de viste var ligeledes under forudsætning af, at modellen var monteret med alt ekstraudstyr.

Et fuldt diagram for hver enkelt årgang og hver enkelt modelvariant ville nok nødvendiggøre at hver Haynes-manual udkom i mange bind, og så var der næppe kunder, der ville købe dette omfattende værk. I det nuværende omfang finder jeg Haynes særdeles anvendeligt til at danne sig et overblik over, hvorledes det elektriske i bilen er skruet sammen.
Nu er Haynes manualer kun en lille tynd bog vel sagtens for at holde omkostningerne lave. En tilsvarende værkstedsmanual er væsetligt mere omfangsrig og dækker endog normalt kun en enkelt årgang af bilen.

Til en tidligere Citroën BX havde jeg en tilsvarende fransk bog, hvor der var gjort meget ud af de elektriske diagrammer, men selv om der var diagrammer for næsten hver årgang, gjorde man kraftigt opmærksom på, at der løbende inden for hver årgang skete ændringer, og at der kunne være monteret flere forskellige fabrikater af den samme komponent. Det diagram, de viste var ligeledes under forudsætning af, at modellen var monteret med alt ekstraudstyr.

Et fuldt diagram for hver enkelt årgang og hver enkelt modelvariant ville nok nødvendiggøre at hver Haynes-manual udkom i mange bind, og så var der næppe kunder, der ville købe dette omfattende værk. I det nuværende omfang finder jeg Haynes særdeles anvendeligt til at danne sig et overblik over, hvorledes det elektriske i bilen er skruet sammen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis