Rep. af vindues-lysning/fals

I forbindelse med en mindre renov. af et soveværelse, har jeg et spørgsmål / problem.

De 2 vedhæftede billeder viser overkanten ved et vindue - eller rettere 2 vinduer, og der har i sin været valgt den lette løsning, og blot sat et par "flotte" dækplader op sad

Nu er spørgsmålet så, hvad bruger man til at pudse dette op så det bliver rimelig pænt og glat, og ikke mindst, hvilken fremgangsmåde ?

Min egen tanke går på at bruge pudse-mørtel, men om det går an ved jeg ikke?

Det der er min største bekymring, er at fladen vender opad og ikke nedad, skal man her kaste puds/mørtel/etc. på, og kan man overhovdet få det til at binde når der skal flere steder op mod 5 cm. puds eller tilsv. på ? På billedet kan pudset fra loftet og noget af forskallingsbrættet ses.

Er der noget man især skal være opmærksom på - eller skulle jeg hellere bare male dækpladen hvid, og så sige at det var dét ? :wink:

Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det burde jo nok pudses op, men jeg kunne godt finde på at sætte en plade i stedet, bare uden spor, og så male den, men jeg er jo også tømrer, og gør helst i træ biggrin
Har selv haft samme problem med alle mine lysninger da jeg tog den tidligere ejers meget lidt smagfulde træ-lysninger ned.

De første lavede jeg ved at sætte en træplade op og spartle muren og træpladen ud så de gik i ét med hinanden.

De sidste lavede jeg "rigtigt" ved at pudse dem op.

Efterfølgende har jeg fuldspartlet og malet med maling med sand i.

Idag kan jeg se at jeg burde have pudset dem allesammen, for jeg har - nu - lært at træ og puds arbejder forskelligt. Dem jeg har lavet af træ har nu fået nogle trælse revner, og dem jeg har pudset er helt perfekte.

God arbejdslyst.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej!

- Ja- træ er en let, god og hurtig løsning. Sviner ikke nævneværdig og kan hurtigt laves færdig.
Hvis du samtidig fuger ud mod eks. vægge og false, med gummi/akryl fuger, kommer her vel heller ingen revner.

Så kommer vi til pudsen, som jo nok er den "mest rigtige" reperation.
-Det er jo ikke alle som kan leve med tanken om, at her er huller, revner og sprækker under "lappen".-
Ganske rigtig,- her skal kastes mørtel opad- :shock:
i mindre lagtykkelser på op til 2 cm. af gangen. Lad det tørre ca. 12-24 timer. Herefter gentages processen til her kun er ca. 1 cm tilbage på hele stykket, -kan evt. mellemliggende, glattes m. pudsebrædt.-
Den sidste cm. pudses færdig i en arbejdsgang.
Og husk lige, at skære kanterne mod øvrige flader rene, med eks. en fugeske. Det er unægtelig lettere at komme videre med malerarb. uden alle de pudsegrater.
Kalkmørtel 1:8 kan anvendes. 1del cement: 8 dele 7% kalkmørtel.
Alternativt bruger du en færdigblandet rep. tørmørtel.

Det med at kaste mørtelen opad, er ikke så svært endda, -et lille svirp i håndleddet- og så sidder det lige hvor det skal. :wink:
Brug evt. en spandske til formålet.
Lykkedes det ikke helt i første omgang, kan jeg trøste dig med at øvelse gør mester.
Man burde altid "starte" med det sidste vindue, for her går det som det skal. :lol:

Held og lykke med arbejdet.
retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Lykkedes det ikke helt i første omgang, kan jeg trøste dig med at øvelse gør mester. Man burde altid "starte" med det sidste vindue, for her går det som det skal. :lol:

Jeg har nu forsøgt mig som mure-mester for første gang, og det var bestemt ikke noget succes, sikke et svineri, og det kom ikke til at hænge fast :shock: Det havde været smart om man kunne "spray-male" puds/mørtel etc. på, under kontrolleret forhold.

Havde fladen vendt nedad istedet for ville det nok ha' gået ganske smertefrit.

Nu tror jeg blot at jeg laver træ-trickset i første omgang til jeg kan få hjælp af en som har øvelse ud i oppudsning/muring :roll:

Tak for jeres svar.

Thomas
Hejsa!

-Giv nu ikke op-
Du må jo have valgt pudseløsningen som 1. prioritet. biggrin biggrin
Enten har mørtelen været for tynd, eller du har ønsket at blive færdig hurtigere, end det i virkeligheden kan lade sig gøre. -Altså for tykt et lag.-

1. Start med at afrense fladerne for løstsiddende materiale.

2. Tryk evt. mørtelen op på pudsefladen, med bagsiden af en spandske.
Hold evt. pudsebrædtet under, til at fange nedfald.

3. Mørtelen skal være i en konsistens, så den ikke er tynd eller for
Træg at arbejde med.

4. Jeg lover dig, at når først den første cm. hænger fast, er det hele
væsentlig lettere. Næste lag får "noget at bide i."
Fyld så huller- til du får en næsten jævn overflade-
Husk at lade mørtelen tørre i mellem lagene.
- Tro mig, murerne har også af og til "nedfald" Spec. når man lige håber på at kunne blive færdig, i første hug.-
(Det er også en af de "svære" operationer. Første lag sidder jo på uens sugende underlag.) :wink:

Håber det kan hjælpe dig lidt..... :?
Eller er plan B. allerede trådt i kraft. :?:

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Man kan evt. blande lidt "Gul Lip" eller lignende fliseklæb i mørtelen.
Det forbedrer klæbeevnen betydeligt, så vi amatører også magter at pudse loft og lign.

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Citat fra retro04

-Giv nu ikke op-
Du må jo have valgt pudseløsningen som 1. prioritet. biggrin biggrin
Enten har mørtelen været for tynd, eller du har ønsket at blive færdig hurtigere, end det i virkeligheden kan lade sig gøre. -Altså for tykt et lag.-

Jeg har som sådan ikke givet (helt) op, men det irretere mig bare at det ikke lykkes. Jeg har nok fået valgt en for kraftig blanding. Jeg brugte Grovbeton fra Maxit, men har også en pose cementpuds stående. Fladen var renset, og jeg brugte også betonklæber, hvor jeg svummede underlaget.

Nu fik jeg nok ikke skrevet at der i venstre side er en sprække på 5x15x20 (B/L/D) cm., altså mellem forskallingsbrædt og mursten opad (20 cm. op) det er jo unægtelig en del at fylde op...

Thomas
Hej igen!

-Så skal du jo først til at mure- biggrin
Med det krater, vil det være en god ide først at indmure nogle murbrokker/tørre murstensstykker porebeton eller hvad du nu har.
Fyld dem med mørtel og pres dem på plads i hullerne. Skub mørtlen omkring dem med en fuge eller spandske.
Lad det så tørre op.-Hvorefter du senere påbegynder oppudsningen -lag på lag-
Som HansW skrev, er det måske ikke nogen dårlig ide at bruge multiklæb. ( det letter måske arbejdesprocessen, og skader absolut ikke det færdige resultat.)

..............Et er sikkert, grovbeton er ikke løsningen...........

Med cementpuds og svumning med betonklæber er du på rette spor. biggrin biggrin
Jeg giver dig ret, det er írriterende når tingene ikke makker ret.
Men fortsæt endelig, og spørg igen hvis her er behov.

Håber det bliver bedre nu, ellers følger vi spændt med på sidelinien. :wink:
(der er jo lidt langt til fyn')

Mvh retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej Retro.

Havde vi en ugentligt vinder på LDS over oplysende og gode svar, ville du have fået det i denne uge efter min mening.

Med LDS-hilsen

En der efterhånden har lært teknikken.

Mvh. JørgenE
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også