Profilbrædder fra 80'erne - lud eller hvid maling ?

Vil blot høre blandt jer LDS'ere om i er til lud eller hvid maling hvis nogle 80'er profilbrædder skal "opgraderes" ?

Profilbrædderne sidder på en skråvæg som er ca. 5 meter lang med et Velux vidue i, og loftet er pudset. Rummet (soveværelse) er relativt mørkt, trods det at der i endegalven er to alm. vinduer. Rummet er i en vinkel på ialt ca. 20 kvd.

Når man ser boligprogrammer, bliver stortset alt hvad de kommer i nærheden af, malet hvidt.

Ville I også gøre det, eller er lud vejen frem ?

Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bryder mig slet ikke om profilbrædder på loft, men er der profilbrædder, vil jeg vælge lud.

 

.........hvis du behandler dem med lud, skal du bruge en meget pigmenteret lud-lak. og en bred og ret blød pensel , og så behandel så 3-4 brædder i fuld længde af gangen , for at undgå synlige samlinger,

god arbejdslyst

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Du skal være opmærksom på, at traditionel lud kun stopper gulningsprocessen - træet bliver ved at have samme farve, som det har på behandlingstidspunktet.
Lud med pigment ("hvidlud") indeholder farve og "malingsflager", der giver et lyst, ludet udseende. - og det er i givet fald det, du skal bruge.

Jeg ville nok hive brædderne af og sætte gips op....

Mvh.

Jan R.
Må jeg ikke lige være uenig her.

Beste løsning. - Pil det ned og sæt gips op
Næste bedste - mal et det helt hvid.
Ja, hvis ellers brædderne er fine nok, så tror jeg at jeg ville male dem helt hvide, spærregrunder først så du ikke får gennemslag ved knaster.
Annonce
ingen tvivl om at gipslofter kan være superflotte osv. Men profilbrædder behøves nu ikke nødvendigvis at være fuldstændig umoderne bare fordi de er opsat i 80'erne. Ofte er det jo også en del af husets sjæl og så er det bare op til ejeren at kombinere sig frem til en løsning der er spiselig. Vi har selv profillofter i vores hus. Her satte vi entreen istand i foråret og med noget glatfilt, pæn maling, profilerede gerigter, fopaneler osv jamen så ser det sgu ganske tidssvarende ud.

At vi se har bestemt os for gipsplader i køkkenet (når vi begynder på det rum) er en anden sag og skyldes primært at vi har svært ved at skaffe samme type brædder som der sidder på loftet i forvejen. Og så er gips jo ikke et dårligt alternativ.

Ellers har vi fået lysnet alle brædderne med en blanding af vand og maling - efter rådgivning fra en kammerat, der er malermester.....og det er slet slet ikke så ringe endda. smile

Kort sagt tror jeg egentlig bare min pointe er at bare fordi det i dag er normalt med gipslofter - er det ikke ensbetydende med at tidligere ofte anvendte alternativer er grimme, ubrugbart eller lign. biggrin biggrin biggrin

Held og lykke med projektet :wink:
Vi har 5" rå fyrprofilloft, som blev ludbehandlet i 1978, og har ikke været efterbehandlet siden. Samme farve som da de var nye. Vi har nu besluttet os for at male dem hvide, men jeg kunne aldrig drømme om at tage dem ned og erstatte med "gisp" loft. :wink: som da er meget flotte, men uden "sjæl"

Mvh.
bodker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også