Toilet på 1. salen og vådrum ?

På 1. salen er der et ganske lille toilet-rum hvor der ønskes at sætte en (lille) vask op, men hvordan er det nu hvis der skal installeres en håndvask, skal jeg sætte en vådrumsgipsplade uden på den alm. gipsplade, eller kan jeg nøjes med at male gipspladen med vådrumsmaling ?

Eller skal der fliser op ?

...Eller ?

Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvis det er et wc-rum uden gulvafløb, er der egentlig ikke nogen særlige krav, men det ville nok være anbefalelsesværdigt at udføre gulvet som et vådrumsgulv med vådrumssikring 10 cm op ad væggene.
Citat fra Orla Nautrup

Hvis det er et wc-rum uden gulvafløb, er der egentlig ikke nogen særlige krav, men det ville nok være anbefalelsesværdigt at udføre gulvet som et vådrumsgulv med vådrumssikring 10 cm op ad væggene

Aha...men det lyder som lidt af en opgave...forklaringen er den, at jeg har sat nye lægter og alm. gipsplader op, altså istedet for de tidligere vægge som var fra omkring 70'erne og tynde som pap. Som du kan se på billedet (skulle egenlig bruges i et andet spørgsmål) kan du se at der er gulvbrædder der hvor jeg har skåret et stykke af gulvbelægningen.

Jeg tænker bare på at man jo ikke kan undgå lidt vandsjask når håndvasken bruges, altså op af væggen, og hvordan vil en alm. gipsplade se ud efter års "vandsjask" ?

Thomas
Hvis du vil lave det rigtigt godt du sætte en vådrumsplade udenpå men jeg ville nok kunne nøjes med glasvæ/filt og vådrumsmaling, og så evt. sætte fliser op over/bag håndvasken.
Citat fra Orla Nautrup

Hvis du vil lave det rigtigt godt du sætte en vådrumsplade udenpå men jeg ville nok kunne nøjes med glasvæ/filt og vådrumsmaling, og så evt. sætte fliser op over/bag håndvasken.

Tak for dit svar. Jeg læste et sted, at hvis man skal sætte fliser på en gipsvæg, så bør man bruge 2 lag gips. Jeg har "sparet", og kun brugt 1 lag, men der kunne sagtens sættes et lag mere på indvendigt hvor fliserne evt. skal på, dog virker væggen nu rimelig stabil trods kun 1 lag gips.

Thomas
Hej

Der bør nok være 2 lags gips ved fliser, men der kan også limes laminatplade eller lignende på i stedet for.

Jeg har dog tidligere set at det godt kan holde med 1 lag gips under fliser.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også