LM 16

Hej _,
- jeg har netop købt en LM 16, men den tidligere ejer havde ingen information om skibet.

Har du nogen information om skibet, fx en selvbyggervejledning eller lign. vil jeg vær meget glad for at købe/få en kopi af materialet.

Kender du nogle links til hjemmesider om dette skib, vil jeg også være meget glad for disse.

På forhånd tak, og med venlig hilsen Lars

>>Hilsen Lars cool
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for dit link, god side, men hvis der er andre der har andre gode links eller information, så er jeg meget interesseret.

Fx - under flere lag bundmaling i bagbord side, sidder der noget der kunne ligne en bundprop, men inden jeg prøver at grave den frem, kunne der være rart at vide, om det også er det.

Jeg kan heller ikke genemskue, hvordan man smører roret, det går lidt stramt, gode råd efterlyses.

På forhånd tak.

>>Hilsen Lars cool
Hej Igen Lars.

Nøj hvor er du alså bare heldig, det er et rigtigt dejligt lille "SKIV" som bjærger sig rigtig godt. Det nemeste for at få oplysninger om din båd vil være at hendvende dig direkte til LM glasfiber i Lunderskov, eller hvor de nu lige holder til. Jeg er sikker på at de gerne vil værer dig behjælpelig med alt hvad du gerne vil vide.
Jeg er ikke helt sikker men jeg skal prøve at grave i mine gamle brochurer for at se om jeg har en sådan fra dengang jeg var ung og smuk.
(nu er jeg kun smuk :oops: )
Men ja der er en bundprob eller spuns som den hedder i bunden, den skulle gerne være med gevind, men vær lige lidt forsigtig det er messing eller Bronce.
Dine problemer med rorstammen kan jeg ikke lige svare sådan på. Er røret omkring stammen af rustfrit stål eller messing/ Bronce, skyldes det nok snarrer at den er slået skæv, for en egentlig smøring her har der nok aldrig været da stammen jo går over vandlinien, ja den ender jo på dækket !

V.h Håndværkeren smile
hej og tillykke skivet

det kan være svært at sige, hvad der er galt med dit ror.
jeg er dog før stødt på problemet, og en gang skyldtes det at lejerne var fornyet med en art plast. Der er bare det med mange plasttyper, at de udvider sig når de bliver våde, derved strammer de jo om akslen, prøv at mærke om der er slør, der skal være lidt. Du kan også prøve at få en til at dreje roret, mens du lægger et par følsomme fingre på lejet, for at mærke om det øverste eller det nederste vibrerer lidt. Er det tilfældet skal hullet gøres større, måske kender du en smed, som har en stilbar rival. der skal kun fjernes meget lidt af gangen, og retningen skal holdes.
Ved ikke om det er sådan på en LM. det er mere generelt.
hilsen Lynæs

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for jeres indlæg:

Håndværkeren: - tak for tipet, jeg har tidligere haft telefonisk kontakt med fabrikken, men ham jeg talte med kunne desvære ikke bibringe ret meget information. Derfor har jeg fulgt dit råd og skrevet til direkte til fabrikken, det kan være at det virker mere seriøst.

Lynæs: - tak for dine råd, de vil blive afprøvet hurtigst muligt.

>>Hilsen Lars cool
Annonce
Hej igen,

- fabrikken skrev pænt tilbage, de havde ikke længere noget information idet produktionen stoppede for 20 år siden.

De henviste til Kolding Marine, men de overtog kun reservedele. Tegninger o.lign blev solgt til England.

>>Hilsen Lars cool
Jeg ved ikke hvordan jeg skal starte et nyt indlæg mht. LM 16, så jeg starter her.   Hvor f..... sidder skrognumret på en LM 16. Jeg har erhvervet mig en i foråret og den skulle være fra 73. Men kan man nu stole på dette ?. Hilsen Christian
Hej Christian Søgaard
Nummeret sidder på bundstokken i bagbords side ved motor fundamentet, det gør det på mine. Der er både nr.på båden og årstal.
Hilsen wiliam
pS håber det hjælper dig
Hej Lars
Har du prøvet og gi det en gang WD 40 det skulle hjælpe hvis det har stået længe, det gjorde det på min.
Hilsen wiliam
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis