HPFI-relæ

Hej! Jeg får sådan et forfriskende pust af krybestrøm under bruseren om morgenen, eller i hvert fald når jeg vasker hænder(og jeg har rifter på fingrene). Det er vist ikke så sundt og sikkert. Så jeg tænker på at få byttet nuværende relæ(HFI) ud med et HPFI-relæ Istedet. Men er det noget man må/kan som ikke-elektriker??? Eller hvor får man den slags ydelser billigt sådan i københavns-området?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du må have overgang i et eller andet.
Ellers også bliver dine vandrør brugt som jord.

Et HPFI relæ vil ikke fjerne overgangen, men det vil bare slå fra hver gang.

Du skal nok ringe til en elektriker, og få ham til at gennemgå dine installationer, og finde fejlen, for der er noget galt.

Mvh
ThomasB
Det er et gennemgående problem i hele bygningen(etagebyggeri fra trediverne), og jeg ved der er lavet noget med jordspyd i kælderen, men der er krybrestrøm i hele byggeriet.

Måske man bare skal indse sine manglende talenter, og lade en elektriker komme med et bud. Kan jo ikke være så slemt endda. Men rigtigt at det ikke er så sundt med adskillige ampere i hænderne...!

citat:
Oprindeligt indsendt af ThomasB:
Hej.

Du må have overgang i et eller andet.
Ellers også bliver dine vandrør brugt som jord.

Et HPFI relæ vil ikke fjerne overgangen, men det vil bare slå fra hver gang.

Du skal nok ringe til en elektriker, og få ham til at gennemgå dine installationer, og finde fejlen, for der er noget galt.

Mvh
ThomasB



Hej igen.

Jeg ved ikke om det skader med strøm igennem hænderne, men umiddelbart tror jeg ikke det er skadeligt. Jeg ser ofte reklamer for tingester man spænder på maven, eller lår, og så kommer der strøm ud og får musklerne til at trække sig sammen. Dette gør åbenbart at musklerne bliver større, og derved undgår man at gå til fitness. Måske skulle du bare lade det være, og så håbe på at du om 1 år ligner en udsmider fra en natklub smile

Hvis det er en lejerbolig, kan du kræve at det bliver ordnet omgående, men hvis du selv ejer boligen, så ville jeg altså tage det op på generalforsamlingen og få styr på det. Jeg er ikke sikker på at det er strøm fra din forsyning, og derfor vil det sikkert heller ikke hjælpe noget med et HPFI relæ.

Jeg har faktisk selv boet i en ejendom fra 30'erne på østerbro, hvor vi havde samme problem. Jeg troede at det var vores opvaskemaskine, men det var det ikke. Det var fordi man have brugt vandrørene som jordleder.

Mvh
ThomasB
Kære ThomasB

Du joker muligvis uden at jeg forstår det, men fejlstrømme i installationer skal man ABSOLUT ikke spøge med, da omtalte fejltyper kan være direkte livstruende.

Når først potentialer begynder at svæve frit omkring er der kun én ting at gøre hvis man ikke selv er elektriker eller installatør: Ring efter én - med det samme. (Er selv installatør, ikke autoriseret).

Med venlig hilsen
lf
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen! Tak for de mange svar! Håber jeg kan "betale tilbage" en anden god gang. Ved i det mindste en hel del om sauerkraut, hvis det skulle have interessse;o)

Nå, men boligen er min egen(kreditforeningens), så jeg hænger jo selv på tingene. Men det med HPFI'en har jeg bare fra ejerforeningens formand, som mener det er det. De har vist planer om at tvinge os til at skifte relæ, men hvis det nu ikke er det, så... Må vist lige tjekke om de får en installatør til at gennemgå tingene, ikke en minerydder eller hvem de nu har spurgt...!
Annonce
Hej IF.

Jeps jeg joker, selvfølgelig skal man ikke have strøm i vandet.

Mvh
ThomasB
He he..der var du hurtig smile

Mvh
ThomasB
Som synes Orla tager strøm på os..
Hej... Udskiftning til et HPFI afbryder hjælper ikke, da dit nuværende HFI afbryder og overstående har samme udløsning ved fejlstrøm ( fra leder til jord )på 30 mA.
Du kan muligvis have et HFI, som har en udløserstøm på 500 mA (0,5A). DEt kan du læse på HFI afbryderen. Har HFI'en det, bør du få det udskiftet af en aut. installatør, for du kan ikke afbryde for spændingen før HFI afbryderen, da det er mastsikringerne der skal afbrydes for at gøre din tavle spændingsløs.
Forskellen mellem HFI og HPFI, er at HPFI afbryderen ikke er nær så følsom over for bla.a. statiske overspændinger, så som tordenvejr.
Jeg vil få en aut. Installatør til at checke, at din jordforbindelse er helt iorden og at en evt. gammel vandrørsjord er demonteret.

Hilsen en gammel elektriker
Dvs. man ikke skal udskifte en velfungerende HFI-relæ, hvis ikke man har problemer med at det er følsomt i f.eks. tordenvejr?
Jeg syntes ellers at havde hørt perifert, at man skal have HPFI, f.eks. hvis man sælger huset og skal aflevere det i lovlig stand efter dagens standard.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis