Gulvvarme i lille badeværelse

Jeg ved godt, emnet gulvvarme har været oppe et par gange før, men jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde svar på mit spørgsmål:

Jeg skal i gang med at renovere et mindre badeværelse (ca. 6 kvm), og vil i den forbindelse fjerne den eksisterende radiator og etablere gulvvarme i stedet. Jeg har fået indtryk af, at den gamle metode med bare at smide 60 gr vand gennem en slange ikke er særligt god, så jeg er på udkig efter en god og billig shuntløsning. Jeg har kigget på denne: http://www.vvs-online.dk/images/produktbilleder/wirsbo/381111022_tek.jpg til ca. kr. 2800 . Er det noget, der kan bruges, eller er der andre muligheder, der er bedre, billigere eller begge dele?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej hvorfor prøver du ikke aquaheat? Jeg har gode erfaringer med dette produkt og det er billig og let at ligge. Extra billig, ca halv pris hvis du kan hente det i tyskland. I en aquaheat pakke får du det hele med på en gang og du skal bare følge anvisningen. 8)

Cold be heart and hand and bone, cold be travelers far from home... they do not see what lies ahead when sun has failed and moon is dead.
Nu har jeg kigget lidt på Aquaheat, og det ser interessant ud. Jeg er dog lidt skeptisk, primært fordi al information er på tysk, og det er svært at se, om det er et gennemprøvet materiale/produkt.

Der står i informationsmaterialet på www.aquaheat.de, at det er lavet af "PB-rør" - hvad er det, og hvordan er holdbarhed og kvalitet sammenlignet med PEX?

Derudover synes jeg, det virker dyrt - 5000 kr. for 5 kvm (hos vvs-eksperten), hvortil skal lægges shunt, pumpe og termostat, da det i grundpakken reguleres på en returventil.

Omvendt er det tiltrækkende, at byggehøjden er lille, da jeg havde tænkt mig at bygge gulvet op af krydsfiner, Litex plader, 12 mm gulvvarmerør lagt i fliseklæb og fliser øverst, hvilket må give et ret tykt lag fliseklæb - jeg har bestilt et dataark fra Litex på den præcise konstruktion, men har endnu ikke modtaget det.

M.h.t. VVS-Grossisten synes jeg at have hørt dem skidt omtalt, men det kan godt være mig, der husker forkert. Modellen til 1600 kr (deres priser er ekskl. moms) er så vidt jeg kan se ikke med rumføler. Betyder det ikke, at man skal regulere termostaten manuelt i forhold til vejret for ikke at få store udsving i temperaturen?
Når det er et badeværelse der er tale om foretrækker jeg at reguleringen foretages på selve vandtemperaturen. Så stiller du termostaten på fx. 30°, så er gulvet altid behageligt at gå på. Og hvis du synes der bliver for varmt for varmt om sommeren, så stiller du den et par grader ned.
Sådan er gulvvarme lavet i mange badeværelser, og jeg synes det fungerer ganske problemfrit.
Rumtermostater vil jeg kun anvende hvis gulvvarmen er husets primære varmekilde.

mvh
Jens
Annonce
Citat fra JensS

Når det er et badeværelse der er tale om foretrækker jeg at reguleringen foretages på selve vandtemperaturen. Så stiller du termostaten på fx. 30°, så er gulvet altid behageligt at gå på. Og hvis du synes der bliver for varmt for varmt om sommeren, så stiller du den et par grader ned.
Sådan er gulvvarme lavet i mange badeværelser, og jeg synes det fungerer ganske problemfrit.
Rumtermostater vil jeg kun anvende hvis gulvvarmen er husets primære varmekilde.


Gælder det også, når huset (og dermed også badeværelset) generelt er meget følsomt over for vejrskift/blæst? - umiddelbart er min tanke, at det ikke er specielt fedt, at gulvet er behageligt varmt, hvis rumtemperaturen falder flere grader, fordi det er blæsevejr!
Hvis du er bange for store temperatur variationer pga. af vejr/udetemperatur vil jeg faktisk foreslå at du kombinerer gulvvarmen med fx. en håndklæderadiator med en rumtermostat.
Problemet med at regulerere rumtemperatur med gulvvarme er at det er en meget langsom reguleringssløjfe. Det tager timer at ændre gulvets temperatur (du ender op med ca. 1 ton beton i dit gulv). Der vil håndklæderadiatoren kompensere når du har luftet ud, det blæser eller er koldt udenfor.

mvh
Jens
Efter at have læst dit spørgsmål - og de meget fornuftige svar herpå - vil jeg også lige komme med et par bemærkninger.
Det fremgår ikke klart af dit spørgsmål - men jeg synes at kunne læse - at i den konstruktion du er i gang med da indgår der dels mindst én træplade og byggehøjde er begrænset (tyder på at der er tale om en konstruktion ovenpå bjælker. Her bør du efter min opfattelse være opmærksom på, at en konstruktion med træ er mere følsom overfor høje temperaturer end en alm. betonkonstruktion - og det næste du skal være opmærksom på, er at du for fordelt varmen - normalt sker dette jo i de 10 cm beton der er støbt ovenpå !!. Har du overvejet at anvende varmefordelingsplader ? Endelig skal du overveje - om du alene har brug for komfortvarme - eller en egentlig rumopvarming - dette betyder efter min erfaring en hele del for hvilken løsning du vælger !
Endelig kan jeg oplyse, at det tyske system kun er 8 mm højt - og bl.a. kan købes i Bauhaus lige syd for grænsen til 295 euro for 5m2
mvh. Jan Petersen

Jan Petersen
Citat fra JensS

Hvis du er bange for store temperatur variationer pga. af vejr/udetemperatur vil jeg faktisk foreslå at du kombinerer gulvvarmen med fx. en håndklæderadiator med en rumtermostat.


Det er også inde i overvejelserne, men det er ikke sikkert, der bliver mulighed for det (økonomi og plads).


Problemet med at regulerere rumtemperatur med gulvvarme er at det er en meget langsom reguleringssløjfe. Det tager timer at ændre gulvets temperatur (du ender op med ca. 1 ton beton i dit gulv). Der vil håndklæderadiatoren kompensere når du har luftet ud, det blæser eller er koldt udenfor.


Det kan godt være, reaktionstiden bliver for langsom, selvom det ikke bliver helt så tungt, som du skriver - jeg kender ikke den endelige tykkelse, men jeg satser på et let pladegulv, så mængden af beton, der skal varmes op, bliver forhåbentlig begrænset.
Citat fra Jan Petersen


Det fremgår ikke klart af dit spørgsmål - men jeg synes at kunne læse - at i den konstruktion du er i gang med da indgår der dels mindst én træplade og byggehøjde er begrænset (tyder på at der er tale om en konstruktion ovenpå bjælker.


Det er rigtigt læst! Jeg har endnu ikkefuldt overblik over den gamle konstruktion, men jeg forventer, at det bliver en konstruktion på bjælker. Planen er at bruge Litex-plader som beskrevet her:
http://www.litexdanmark.dk/montage/etage/etage.htm
De siger, det kan laves med vandbåren varme i 12 mm PEX, men jeg har endnu ikke modtaget dataarket, så præcis hvordan konstruktionen bliver ved jeg endnu ikke...


Her bør du efter min opfattelse være opmærksom på, at en konstruktion med træ er mere følsom overfor høje temperaturer end en alm. betonkonstruktion


Det taler vel også for, at der skal blandeshunt på, så vandtemperaturen ikke bliver for høj? - I øvrigt vil LItex'en jo isolere noget mod underlaget (i hvert fald hvis det er 20 mm plader).


- og det næste du skal være opmærksom på, er at du for fordelt varmen - normalt sker dette jo i de 10 cm beton der er støbt ovenpå !!. Har du overvejet at anvende varmefordelingsplader ?


Ja, men jeg ved ikke, om det er nødvendigt - 12 mm slangerne lægges med 125 mm afstand, men jeg ved ikke, om det er tæt nok...

Endelig skal du overveje - om du alene har brug for komfortvarme - eller en egentlig rumopvarming - dette betyder efter min erfaring en hele del for hvilken løsning du vælger !


Tanken er, at det skal være rumopvarming, men det kan godt være, en håndlæderadiator kan hjælpe med/overtage den opgave, som JensS skriver.


Endelig kan jeg oplyse, at det tyske system kun er 8 mm højt - og bl.a. kan købes i Bauhaus lige syd for grænsen til 295 euro for 5m2
mvh. Jan Petersen


Ok, - det er jo en noget anden pris, selvom der jo stadig kommer shunt og pumpe oveni! Ved du noget om kvaliteten af systemet?
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis