Gulvvarme i lille badeværelse

Jeg ved godt, emnet gulvvarme har været oppe et par gange før, men jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde svar på mit spørgsmål:

Jeg skal i gang med at renovere et mindre badeværelse (ca. 6 kvm), og vil i den forbindelse fjerne den eksisterende radiator og etablere gulvvarme i stedet. Jeg har fået indtryk af, at den gamle metode med bare at smide 60 gr vand gennem en slange ikke er særligt god, så jeg er på udkig efter en god og billig shuntløsning. Jeg har kigget på denne: http://www.vvs-online.dk/images/produktbilleder/wirsbo/381111022_tek.jpg til ca. kr. 2800 . Er det noget, der kan bruges, eller er der andre muligheder, der er bedre, billigere eller begge dele?
Jeg ved godt, emnet gulvvarme har været oppe et... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Damn det er blevet langt det her..... :wink:

Har lige så lige lavet et badeværelse på lige knap 6 m2. Gulvvarme lavet i 20 mm Pex med returtermostat (som i øvrigt sidder på et 60 år gammelt anlæg). Efter råd fra vvs'eren lagde jeg kun ca. 5 cm beton ovenpå rørene (støbt i alt 8 cm ovenpå gammelt dæk). Varmefordeling er helt fantastisk, ingen problemer med for stor modstand i forhold til øvrige anlæg.

Har du overvejet brug af svalehaleplader?

Mvh.

Jan R.
Hej igen
Omkring kvaliteten - så har jeg ikke selv brugt systemet (endnu) men ifølge det Bauhaus-katalog jeg sidder med så er der ti års granti fra producenten - samt det faktum at det bl.a. forhandles i Bauhaus - gør at jeg personlig ikke er nervøs for at købe systemet. (Jeg har tillige set systemet et par gange i Bauhaus i Tyskeland - det ser 100% ok ud !!)

Jeg har selv lavet en løsning for 4 år siden - med varmefordelingsplader og 20 mm pex (ovennævte tyske system var ikke på markedet dengang) jeg fulgte en byggevejledning fra Wirsbo - der ikke "kostede" noget i højden. Systemet i to rum har fungeret perfekt (med en minishunt fra vvs-grossisten). Jeg har dog kunnet konstatere, at den mængde varme som gulvet afgiver (ved maks 30 grader overfladetemperatur pga. bl.a. parketbelægning) ikke er nok til at holde rummet opvarmet når der er rigtig koldt. Det er naturligvis meget individuelt - men i vort hus fra 20'erne er isoleringen ikke god nok til dette - så jeg har tillige monteret en lille alm. radiator til de kolde dage !

Mvh. Jan Petersen

Jan Petersen
Citat fra trench

Hej hvorfor prøver du ikke aquaheat? Jeg har gode erfaringer med dette produkt og det er billig og let at ligge. Extra billig, ca halv pris hvis du kan hente det i tyskland. I en aquaheat pakke får du det hele med på en gang og du skal bare følge anvisningen. 8)
:?:

Og hvad koster dette aquaheat så ekstra i strøm om året.? Vores lille badeværelse er knap 4 m kvraratmeter. :wink:
Citat fra sophieh

Og hvad koster dette aquaheat så ekstra i strøm om året.? Vores lille badeværelse er knap 4 m kvraratmeter. :wink:


Aquaheat er, som navnet antyder, vandbaseret, så strømudgiften er kun det, det koster at drive en eventuel cirkulationspumpe smile
Hej
Jeg har sidste forår lagt dette gulvvarme i vores lille badeværelse.
www.thermo-floor.dk
Jeg er yderst tilfreds med produktet og de er meget flinke til at vejlede.
Du tegner gulvet op og han laver en skitse hvordan det skal lægges.
Jeg har lagt mit lige under fliserne. Først i et tynd lag fliseklæber, og efter nogle dage har jeg så lagt fliserne. Den varmer gulvet meget hurtig op da det jo faktisk kun er klæberen og fliserne der skal varmes op, og ikke først flere centimeter Beton.
Forbruget skulle være ved en god isolering af badeværelset 85-100 Kr pr. kvm, pr år, iflg hans skrivelse.
Det synes jeg også er tilfældet, da jeg ikke kan registrere nogen nævneværdig merforbrug i strøm.

Håber du kan bruge det til noget.
NB: jeg valgte en termostat med aften/weekend indstilling, og jeg valgte alligevel at montere den i en højde af 150 cm, og dette har jeg ikke fortrudt.
Grund: Så børnene ikke kunne pille ved den og i den højde er der ikke så meget vandspøjt, hvis overhovedt.

Med venlig hilsen

Søren
biggrin Mange tak. Dejligt når nogen har prøvet noget og kan give en vejledning, sår man selv skal igang og det så også er positivt. Tak herfra :lol:
En detaljeret artikel om hvorfor man bør etablere gulvvarme på badeværelset .

Kan godt se dette indlæg har nogle år på bagen, men til alle andre som måtte være interesseret i gulvvarme er artiklen brugbar.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis