Varmeflytning

Det varmeflytnings udstyr man kan købe i byggecentret til at flytte varme fra rum med brændeovn til andre rum, er det noget der dur..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mange forskellige typer, derfor vil svarene være meget tynde !!

Men hvis du vil lave et lille og næsten gratis forsøg på at flytte varme kan du jo prøve med en alm blæser der oftest anvendes i sommervarmen. Men den kn du sække fut i lugten omkring brændeovnen og sikkert også gennem en dør eller to indtil at andet rum.

Så kan du se om din ovn kan yde nok !!

Men ja det virker, kig på hvor meget luft der flyttes i timen, det er jo ydelsen på systemet.

Venligst Njord

MVH Njord
Det du kan købe i et byggemarked, koster tre gange så meget som det burde. Jeg ville kontakte en vintilationsmontør og høre om han vil sælge dig materialerne.
Varmeflytning er nu ellers en simpel sag.
Hvad havde du tænkt dig? Flytning fra A til B eller noget mere fordeling?

Hilsen Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 10-11-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Jeg havde tænkt mig til flere rum for at spare på fjernvarmen.men på grund af meget lille loftrum kan jeg ikke lave det på loftet til den anden ende af huset men der er kælder/krybekælder under hele huset kan det laves her? der hvor brændeovn står kan jeg nemt komme på loftet og sætte en ventil i.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan nemt selv lave et fordelingsanlæg - Ring evt. WWW.VVS-grossisten.dk og hør hvad stumperne koster.
Men der er nogle ting du skal gører op med dig selv inden du kaster dig ud i projektet.
1. Hvis du suger fra stue til andre rum, så flytter du også røglugt fra brændeovn / tobak m.m. og tale i stuen forplanter sig til de andre rum gennem kanalerne. Derfor skal der bl.a. ludsluser på.
2. Du kan også suge fra andre rum og blæse ned over brændeovenen, så flytter du den varme luft gennem dører p.g.a. det vacum der opstår. Her vil tale ikke generer så meget, da det er tale fra rum og til stue - tit er TV el radio tændt. Men en lydsluse skal der på.
3. ophæng blæser-motoren "isoleret" fra kanalerne ved at forbinde den til rørerne via flexslanger. (motor-støj-vibrationer)
4. Hvis rørerne ligger koldt, så skal de isoleres med min. 50 mm. gerne 100mm.
5´. Brug ikke flexslanger til hele anlægget, da der er stor luftmodstand i dem og der opstår turbulensstøj i dem og ned gennem ventilerne.
6. monter en hastighedsregulering til blæser-motoren - Da en større lufthastighed støjer mere, så du kan regulerer ned, så blæseren ikke høres så meget.
Placer blæseren over fordelingsgang eller andet ikke opholdsrum, for det er ikke rart at ligge i sengen og lytte til blæserstøj.
7. En termostat kan evt. starte blæser-motoren automatisk , når temperaturen er oppe på f.eks. 23 gr. og slukke igen, når temperaturen igen falder til f.eks. de 23 gr.

Det var bare et par tip. God fornøjelse

Elektrikeren

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Elektrikeren (den 11-11-2002).]
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis