Gode råd søges!

HJÆLP :roll: ....

Jeg er ved at løbe sur i hele haven!!Da jeg synes mangel på tid - og vejr!! gør t haven er ved at ligne et vildnis, så jeg overvejer at så græs i det hele og med tiden, hvis jeg får mere tid "grave" huller til forskellige bede, ønsker jeg gode råd til en let overkommerlig have biggrin hvis en sådan findes!!!Det er nu 6 år siden vi købte huset dvs igang med 5 sommer, hvor jeg hvert år har fået lavet noget ved en meget tilgroet have, men er som sagt løbet sur idet.
eks.: et år ryddet ca 2x4 m bambus og anrettet et rhodendendronbed med stenkant.et år ryddet en "skraldespand" dvs fjernet en plads med trærødder, jord blandet med søm og diverse skrald ca 2x2x2m!!. et år fjernet trærødder og gjort jorden plan og klar til platning af hæk.
I kan høre det går meget langsomt frem ad og i år synes jeg slet ikke der har været vejr eller energi til noget så ukrudtet skyder i vejret!!
Nå men et par spørgsmål:
jeg har et bed langs huset som egentlig bare har nogle forårsløg og ukrudt - jeg overvejer at fjerne det hele og f.eks dække med granitskæver, men synes det måske bliver for kedeligt, så overvejer nu med nogle lave rhodendendronbuske, der kan sætte lidt kulør og stedsegrønt on vinteren men hvor store rødder har sådan nogle? er det godt indtil husmuren og fundamentet?
Nogle bud på en nem overkommerlig have??!!
Jeg har en langside, hvor jeg hvert år kan fjerne vilde brombær/hindbærranker, men i år er jeg blevet så træt af dem at jeg bare har kørt over det hele med plændeklipperen!!Vil dette hjælpe, så de dør med tiden - det hjælper jo åbenbart ikke rive dem op??!
Håber nogen har gidet at læse hele smøren igennem og kan give nogle gode råd!!!!

Vibeke
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flisebelægning med små bede.
Plæne med bede med store planter i og så et ordentlig lag flis ( er ikke det bedste jeg ved men nemt)
For alle vil sikkert give mig ret i at " man vil hellere nyde end yde" og så skal det være enkelt men pænt.

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
Hej ,

Jeg må gi Zephirine ret, fliser må være vejen frem for dig.

Mht. din brombær og hindbær, så tror jeg ikke du kan udrydde dem ved at slå dem med græsslåmaskinen. Men du kan da holde dem nede på den måde.

Men hvorfor ikke lade dem gro og så nyde de skønne bær. Det er jo lækkert at have lidt "sommer-godt" inden for rækkevidde.

Hilsen

mibimu, der er glad for sine bærbuske,
Jeg syntes hurtigt det kommer til at ligne en parkeringsplads hvis man ikke passer på, hvis der er for mange fliser.

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
Hejsa,

Den vedligeholdelsesfri have findes ikke.... selv asfalt skal fejes......

Men få dig nu lavet en haveplan og få lavet et udgangspunkt. I vores tilfælde var devisen: Alt ukrudt (det vil sige alt uønsket!!!) sprøjtes med round-up, jorden kultiveres og der sås græs. Efterfølgende har vi lavet bede, kanter etc. i den udstrækning vi har haft tid og lyst. Og har faktisk opdaget, at jo længere man "bor" i haven, jo bedre idéer får man/klogere bliver man.
Alle bede får flis, selvom det måske ikke er det kønneste. Men dog væsentlig kønnere end ukrudt.

Vores vedligehold begrænser sig til græsslåning og lidt småpilleri. Under en time om ugen.

Mht. til planter ved husmure, er det generelt en uskik. Om ikke andet så aht. fugt. Når det er sagt, er rhododendron ikke det værste.

Mvh.

Jan R.
Annonce
Alt ukrudt (det vil sige alt uønsket!!!) sprøjtes med round-up.

Kan man egentlig sprøjte med Round-up, hvor der står et kirsebærtræ? Vil det gå i rødderne, hvis jeg sprøjter på det skvalderkål, der vokser nedenunder? Eller er det kun, når det rammer de grønne dele?

(Ikke fordi jeg har planer om at sprøjte, men kan være, der bliver sidste udvej)
Sagtens.... det er kun det grønne, der bliver ramt, der går ud. Ellers var alle mine blommer helt sikkert væk....... ;-)

Skvadderkål er dog svære at få has på. Har faktisk fundet ud af, at konsekvent optrækning virker godt (rødderne mister kraft og dør på sigt).

Har også været meget mod sprøjtning - men det har i begrænsede mængder absolut sin berettigelse set i forhold til alternativerne.

Mvh.

Jan R.
Hej Vibeke.
Kunne vi ikke få nogle billeder af dit "vildnis" :lol:
Det ville så være meget nemmere at give "gode" råd.
Jeg har også planer om rhododendron ved huset, men jeg vil dog sætte den ca, en meter ude så de kan brede sig. Inde ved muren lægger jeg en smal stenkant (nybrosten) bare lige til klipperen, så jeg ikke skal bagefter med trimmeren.
hilsen
sniffer

Sniffer  
Dejlig med så mange indslag - jeg vil prøve lidt modspil.
Jeg ønsker heller ikke en vedligeholdelsesfri have, for en sådan findes ikke, men har heller ikke lyst til at gro til i "ukrudt" - derfor overvejelse om græs i det hele for senere måske lave nogle bede eller et par frugttræer.
Zephrine: Jeg tror, jeg ville få holde i ryggen inden jeg fik belagt 800-1000m3 have med fliser :wink: Jeg vil dog tilstå ideen ikke er helt af vejen - jeg har påbegyndt en terasse mere, hvor der før var lidt blomster hist og her, men meget lå under udhænget, så det blev lidt tørt engang imellem!
Sniffer: jeg er desværre ikke så ferm til at få billeder lagt ind på computer :oops: jeg ville gerne lægge et par billeder ind.
Det skal dog også siges der er sket meget i haven siden vi flyttede ind, men det går langsomt, men man får også flere ideer jo længere tid der går, som en nævnte.
Jeg er som sagt bare gået i baglås, fordi det hele synes at skyde i vejret. Planter mod mur holder på fugten - men rødderne sluger vel også en del grundvand= en fordel??? eller hvad? Er det så bedre bare med f.eks granit skærver?
Jeg har også et bed foran huset (hele væggen er vinduer fra top til tå) som man kan sidde og se på inde fra huset - dette har på nuværende tidsspunkt en stenkant - hvilket er ok - her er dog ikke meget at se på før til efteråret, hvor der kommer lidt farverige blomster(hvor ville jeg ønske jeg kunne sætte et billede ind sad )Her overvejer jeg granit igen med f.eks en vand et eller andet i midten. Men med al den granit er jeg også bange for at det bliver for "kirkegårdsagtigt" Derfor forslog jeg før over rhodendendron, da jeg elsker dem med flotte farver, når de står i fuld flor.
Tilbage til brombærene - Jeg synes ikke, de er flotte, selvom man selvfølgelig kan spise dem, men når stænglerne bliver 2-3 meter høje og de alle hænger sammen på hele langsiden (måske 20-30m) synes jegdet bliver et vildnis :evil: - har som sagt prøvet at hive dem op, men de kommer igen år efter år - derfor plæneklipperen, men det tror du heller ikke hjælper - hvad gør man så for at fjerne dem :?:
I nævner Round up, men så troede jeg ikke, man kunne få noget til at gro et stykke tid derefter?
Ideen om granit er en ikke så god. Ukrudt kan sagtens vokse mellem stenene og er umulige at luge. Selv om man ligger fibertex under, vil små frø finde vej ned mellem granitten og så vil du få masser af ukrudt.

Jeg har prøvet at lave nogle hvor ukrudt enten ikke kan trives eller er en del af bedet. Jeg har et bed med bregner, kvikgræs og forårsløg. Det fungere fint under birketræerne. Så har jeg et bed med Høstanemoner, tulipaner, krokus liljekonvaller, liljer og rabarber. Det er grønt det meste af tiden, og ukrudtet har ikke en chance.

I øvrigt tror jeg at have genererelt er mere end et 5 års projekt. Jeg har selv haft have i 5 år, og der er stadig ting jeg bliver overrasket over. Haven har nok mere 30 års perspektiv.
Ideen om at tage et område af gangen er ellers meget god. Det vil være synd hvis du får slået alle forårsløgene ned, det er nogle af de planter der er gode at blive gamle med.

Green

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis