El: Krydsningsafbryder, hvordan?

Jeg har en lampe med 3 afbrydere tilsluttet - dvs. to alm. korrespondence afbrydere og så en krydsningsafbryder i midten. Det skulle jo i princippet virke - men det gør det ikke cry

De to alm. korrespondenceafbrydere virker OK - problemet er krydsningen i midten. Jeg har købt en ny krydsningsafbryder (298 kr :!: ) og fulgt anvisningerne fra LK (tror jeg nok :? ). Men jeg kan ikke få det til at fungere ordentligt. Problemet er at der i krydsningsafbryderen er 2x3 muligheder for at placere de 4 ledninger - mens anvisningen fra LK kun omtaler 2x2?

Er der nogen der har erfaring med dette, inden jeg ringer efter elektrikeren? Hvorfor er der 6 muligheder for at placere ledningerne - når jeg kun har 4 ledninger?

mvh Martin
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Fine henvisninger.

Men lægger i dem ikke lige ind som links på "links til HUS" siden.
Så er de lette at finde senere.

MVH Njord
Har været ude at rejse - og har derfor først set jeres svar nu!

Med den rette illustration tog det mig ca. 5 min. at få placeret ledningerne rigtigt :!:

Og det virker biggrin

Tak for hjælpen :!: :!: :!:

Spørgsmålet er så, hvorfor LK ikke vedlægger en tilsvarende illustration :?:

mvh Martin
Citat fra martinus


Tak for hjælpen :!: :!: :!:

Spørgsmålet er så, hvorfor LK ikke vedlægger en tilsvarende illustration :?:



fordi en sådan må kun monteres af en AUT elektriker, og sådan nogen kan han (host host) tongue

min holdning er : er der mere end 2 afbrydere så væk med korrespondance og ind med kiptænding biggrin

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Jeg vil tro det skyldes at LK ikke handler med dig !!!
Fordi det ikke er helt lovligt at rode med den slags ting uden at være under autoriseret opsyn :wink:

MVH Njord
:
min holdning er : er der mere end 2 afbrydere så væk med korrespondance og ind med kiptænding biggrin

Øhh, hvad er så liige en kiptænding?? :?

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Så vidt jeg ved, må jeg nu gerne udskifte eksisterende afbrydere :idea:

Min pointe er, at LK faktisk havde vedlagt en vejledning - men at denne var komplet uforståelig for én som mig! Hvis afbryderen kun var henvendt til installatøren var det jo nok ikke nødvendigt med en vejledning overhovedet!

mvh Martin
Citat fra olfert-olfert

:

min holdning er : er der mere end 2 afbrydere så væk med korrespondance og ind med kiptænding biggrin

Øhh, hvad er så liige en kiptænding?? :?

Mvh. Birger


det er et lille relæ, som man sætter enten i tavlen (besværligt) eller ude ved lampen
på det kan du sætte lige så mange 1pol afbrydere som du har lyst til, de skal bare være med fjeder retur.(der af navnet kip tænding)

fordelen ved det er at du skal kun have en fase og en tændledning nede (som ved en almindelig afbryder)
hvorimod korrespondance skal du have
fase-tændledning-mellemledning ved alle afbrydere
og skal der mere end 2 skal du bruge krydsnings afbrydere og så begynder det at blive "sjovt" at montere :wink:

håber det gjore dig lidt klogere smile

det skal lige siges at jeg som elektriker aldrig har monteret mere end een korrespondance med krydsning. skulle der 4 eller flere tænd steder til satte vi kip ind

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra martinus

Så vidt jeg ved, må jeg nu gerne udskifte eksisterende afbrydere :idea:

Min pointe er, at LK faktisk havde vedlagt en vejledning - men at denne var komplet uforståelig for én som mig! Hvis afbryderen kun var henvendt til installatøren var det jo nok ikke nødvendigt med en vejledning overhovedet!



til udskiftningen...du må selv udskifte en stikkontakt uden jord eller en almindelig afbryder (1pol) er der 3 ledere eller flere må du ikke selv,
men har det selv sådan at kan folk gøre det håndværksmæssigt korrekt, er det ik noget jeg farer i flint over 8)


(dog skal jeg sige at de regler var gældene da jeg kørte som alm. elektriker de kan være ændret siden smile )

jo selv installatøre kan have besvær med krydsning (jeg har :wink: )

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis