Hvor tæt skal et undertag være?

Vi er ved at få lagt nyt tag af et tømmerfirma. Der er lagt undertag og alle lægter, - der mangler faktisk kun teglsten (glaserede NARVIK tegl), som bliver lagt så snart al det regnvejr i øjeblikket er overstået.

Undertaget er TYVOK PRO.

Alt på min 1. sal er ryddet og jeg kan se spær og undertag. I bunden af mine spær og enkelte andre steder, har jeg flere steder en lille sø med vand fra al regnvejret de sidste par dage (ca. en kopfuld hvert sted). Jeg har kigget efter huller i undertaget både indvendig og udvendig, men uden at kunne finde nogle. Jeg tror at vandet trænger ind, der hvor afstandslisterne er sømmet på spærret.

Er dette OK? Er teglene (falstagsten), alligevel så tætte, at det er meget usandsynligt at der overhovedet vil trænge vand ind på undertaget? Eller skal et undertag være 100% tæt?

Har jeg grund til at være urolig og bede tømrene gøre noget ved det? (det er jo svært nu, hvor alle afstandslister og lægter er monteret)
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej JKS

Dit undertag skal være 100% tæt, se evt. www.duko.dk for information vedr. undertage.

MVH

Søren
Som shn siger - undertaget skal være tæt. Desuden skal det være udført sådan, at vandet naturligt vil løbe ind på "midten" af banerne, dvs. midt mellem spærrene. Det må ikke kunne løbe ud til spærrene/afstandslisterne.
Og der må ikke være pytter - for et hul i en pyt er lig meget vand ind i huset.......

MEN skynd dig ud med kameraet og tag en masse billeder. Det vil gøre det så meget lettere for dig at få håndværkeren "ind til højre".

Desværre er fejl på undertage noget, der ses ofte.......

Mvh.

Jan R.
Hej JKS

Er du sikker på at der ikke er tale om kondensvand?

Mvh. RoseHill

Lav det selv - så er du sikker på, at det virker.
Frem med haveslangen og find ud af hvor det kommer ind. Hvis der er hul betyder det ikke at undertags-banen skal skiftes, den kan udbedres med "tape".
Hej jks
Jeg kan anbefale at du går ind på http://www.godetage.dk/html/index.html.
Dejligt at høre at du har valgt falsetegl, som er meget tætte. Men lad mig stille dette spg.
"Hvorfor lave et undertag imod fysne, slagregn mm, hvis det alligevel ikke behøver at være tæt" jeg ved godt at nogle undertage er difiations åben, men så meget?? nej.
:lol:
Hej

I princippet skal et undertag være tæt, men ikke nødvendigvis tæt for alle de større påvirkninger som kan forekomme under åben himmel.

Det kan godt være at din antagelse med at fugten kommer ind ved klemlisterne er rigtig og det er der nok ikke så meget at gøre ved, da denne risiko gerne skulle forsvinde når tagstenene bliver lagt.

Der kan dog godt være fejl i montagen som bør rettes inden lægningen af tagstenene, så få en kyndig til at løbe undertaget igennem inden tagstenene bliver lagt.

Husk at sikre undertaget mod blafring, da det er et meget let undertag der er valgt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis