Forsikring og gør det selv

Jeg skal igang med et større arbejde på et ældre hus som ejerskifteforsikringen betaler.
Men jeg har hørt noget om at så får man ikke alle pengene udbetalt og skal man evt. betale skat. Hvem hved noget om det?

------------------
Peter

Peter
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du skal under alle omstændigheder sørge for at have en helt klar aftale (skriftlig) om hvad du får beløbet for og hvor meget.

Hvis udgangspunktet er nogle håndværkerpriser kan du risikere/ forvente at timeprisen bliver reduceret til 80 - 100 kr. og du får ingen moms udbetalt af arbejdslønnen (og skal heller ikke betale skat).

Hvis du får det som en kontanterstatning skulle det være skattefri under alle omstændigheder.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Det er skattefrit, da det er en erstatning på et parcelhus formoder jeg. At den så beregnes som en løn og nogle materialer er kun en beregningsform for at finde beløbet.

At du så vælger at lave det selv, svarer til at du selv laver alt muligt andet på dit hus og altså ikke skattepligtigt, og kun hvis du er selvstændig inden for byggebranchen kan der blive tale om en beskatning.

Er ejendommen derimod en erhvervsejendom eller delvist, kan der være skat på det.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Faktisk bør du ikke selv lave noget !!

Du har betalt fuld præmie på forsikringen og derfor bør forsikringen også dække 100 %.

Et de vil spare på den udbetalte løn, og samtidigt bringe dig tættere på fedtefadet hvis et eller andet viser sig undervejs,... Ja det er nærmest uhæderligt.

Så vidt jeg husker er der på disse forsikringer ret høje selvrisikoer og det er derfor store skader vi taler om. Hvad sker der når/hvis skaden så pludselig er større ??? Du står ret skidt overfor en taksator der vil forsøge et overbevise dig, og evt retten, om at den aftalte erstatning var total dækkende.

Du må også huske på at hvis det viser sig at noget efterfølgende er lavet forkert/ulovligt, så er problemet dit, også ved et senere salg. Hvis du har forsikringen til at lave hele seancen så har de også hele risikoen. Selvrisikoen er jo tabt een gang allerede..

Derfor tænk dig om inden du accepterer at lave reperationen selv, brug hellere krudtet på en anden forbedring af huset, haven, garagen eller ??

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Njord.

Jeg kan ikke være mere enig, og det var også kun det skattetekniske jeg svarede på.

Brug tiden på andre forbedringer, du alligevel havde tænkt på at lave.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Herligt at du er enig Jørgen

Jeg mener at man er på vej ud på et betænkeligt skråplan med en så alvorlig reperation og mange usikkerheder !!!

Lad forssikringen ordne de skader de skal dække og brug energien på noget andet, Konen kan sikkert nemt lige finde et par opgaver !!

Venligst Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis