havebordssæt mrk. "Jutlandia"

en af mine bekendte er træt af,at det skal rengøres og behandles hvert år og nu står jeg med det. Jeg er i gang med at slibe/pudse/høvle og det virker (ganske pæn under det sorte), jeg går ud fra at det sorte er skimmel-/svampearter. Hvad skal jeg nu give træet for at sættet bliver vedligeholdelsesfri???????? Sættet står på den åbne terrasse, men bliver tildækket med plastic om vinteren.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan normalt med held rense det af med et træ-rense system, f.x. trip-traps.
Har endnu ikke mødet nogen, der har fundet vidundermidlet til vedligehold af disse møbler - de ser grimme ud efter et par år, ligegyldigt hvilken olie/system man bruger.......
Min teori er, at træet arbejder så meget, at fugtet kan trænge forbi olien.

Anyway - har set en del malede hårdt-træsmøbler, der holder sig rigtigt pæne flere år. Men det er jo en anden sag, eller?

Hvis du stiller møblerne under plast, danner der sig kondens - som drypper ned på møblerne HVER dag og samtidig minimerer fordampningen. Så det er ikke meget bedre end hvis de står ubeskyttet....

Mvh.

Jan R.
Jeg har selv samme problem, med at vores havemøbler af teaktræ bliver sorte ila. vinteren, jeg har prøvet lidt af hvert, min bedste erfaring har jeg lige gjort, jeg prøvede at højtryksspule en af stolene, det gav et fantastik resultat, det var nemmere end at slibe med diverse slibemaskiner, det er bedre for miljøet end at bruge trærens (som i øvrigt ikke er billigt), så nu har jeg købt mig en højtryksspuler, da jeg mener at det er den nemmeste og hurtigste metode. Møblerne skal stå mindst 24 timer i tørvejr/under halvtag inden de igen får olie.
Intet er vedligeholdelsesfrit... glem alt om genveje til vedligeholdelsesfrie haver i hele taget.
Alle træmøbler skal passes, så det ender med at det ikke er nødvendigt med hårdttræ til havemøbler.
Lad træmøblerne stå under halvtage / i skure og ikke dækket til med plast. Giv træet olie flere gange om året – gerne hver 2. måned i sommerhalvåret. højtryksspulere er for hårde ved træet i det lange løb. Lav det selv folket er ikke dovne folk vel?

 

det nok ikke lige dovenskaben der lurer hos "lav det selv folket" men mere at være praktisk, finde den gode løsning, at gøre det rigtig første gang. Jeg vil senere komme tilbage og fortælle hvad jeg gør samt vise et billede af resultatet. Men der kan godt gå lidt tid for jeg er i gang med at renovere indgangsparti (dør m.m.)
Meget apropos sad jeg forleden i en ganske udmærket havestol hos mine forældre - kunne godt se den var lidt gammel, hvorefter min far fortalte, at den daterede sig mindst 25 år tilbage - nok nærmere 30. Ganske simpel fyrretræsstol, behandlet med gori 44 (som min far sværger til).

- og den har altid stået udenfor, aldrig overdækket..........

Mvh.

Jan R.
Annonce
Som Jan R. skriver er plasticbetræk nok en dårlig ide! Mit gæt er, at det meget vel kan være hovedårsagen, hvis møblerne bliver sorte, og at det er værre end ingenting.

Vi har et teaktræsbord, som står ude hele året. Første år gav vi det olie, men det holdt ikke længe, så sidste sommer vedtog vi, at det skal være "patineret" - om det er grimt er jo en smagssag, men det er i hvert fald pænere end "delvist olieret", som ville være alternativet for vores vedkommende!

Denne vinter har det stået helt uden olie og ubeskyttet, og de sidste olierester er ved at være væk, så det står ensartet teak-gråt - der er ikke noget skimmel eller lignende.
ja så er sættet klar til brug, jeg har skilt den ad og sleben med exentersliber,trekantsliber,båndpudser,høvl og skrabejern, det er noget træls arbejde (støver meget selvom der er støvpose på) herefter har jeg samlet den og den har fået en "hegnsbeskyttelse" farveløs (terpentinbasis)) og herefter lidt havemøbelolie. Jeg gør ikke noget tilsvarende igen, fordi jeg har brugt ca. 25 timer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også