omstilling af ruko cylinderlås

Hej jeg er ny i dette forum så er lidt usikker om jeg henvender mig det rigtige sted

men jeg har overvejet at omstille min lås, dvs selv pille cylinderen af som åbenbart kan gøres med 2 skruer. Mit problem er bare at for at kunne løsne disse skruer er jeg nød til at pille låsekassen ud, hvilket ikke kan lade sig gøre uden at jeg har pillet cylinderen af :?

Så kan det mon være de rigtige skruer jeg tror det kan være eller er det nogle helt andre? De 2 skruer jeg tror det kan være sidder på bagsiden af låsekassen (i kransen af cylinderen), én oppe i venstre hjørne og en nede til højre.

Jeg har løsnet en skrue der sad på låsekassen (udover de 2 der sidder for at holde fast på kassen), men ved ikke hvad den gør???

håber der findes en som kan være mig behjælpelig, på forhånd tak

PS: der kan evt. ligges et par billeder ind hvis det ville være en hjælp?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke en låsehaj - men de ruko-låse, jeg har splittet ad, har alle haft en låsering på "bagsiden" (dvs. modsat nøglen), som skal løsnes, før du kan trække cylinderen ud.
Men smid et par billeder - det siger meget. Der findes jo et utal af ruko låsekasser ;-)

Mvh.

Jan R.
tak... jeg smider lige et billede op :wink:

jeg har lavet 2 prikker over hvor de 2 skruer sidder og som du kan se kan man ikke få dem ind eller ud uden at døren skal skæres til. Så man kan jo ikke sætte låsen i på den måde fra start, medmindre man er tryllekunstner :lol:
Så vidt jeg kan se sidder der en rund "ring" uden om selve cylinderen. De to skruer som cylinderen sidder fast med bør sidde under denne ring. Ringen bør sidde fast med 2 skruer som sidder i den tilsvarende runde ring på indersiden af døren.

Er jeg helt på visldspor?

MVH
Kim

MVH
Kim
så fandt jeg løsningen... der kom en kammerat forbi som nærmest voldtog låsen og trak den plade af som man kan se på billedet.... de 2 skruer bruges ikke til noget, men vi fandt ud af at den skrue jeg ikke vidste hvad blev brugt til... den spænder og løsner både cylinderen og pladen på bagsiden... man skal bare løsne skruen, men hele tiden sørge for den er i bund (dvs ikke pille den ud) så den løsnes og vice versa hvis den skal spændes.

Lad os bare sige jeg grinte lidt af mig selv over hvor nemt det var bagefter og måtte dele det med jer, hvis nu i selv en dag skulle stå det. En omstilling koster kun 50 kr. så det er jo langt billigere end at skulle få en låsesmed ud og gøre det.

jeg takker for alle henvendelser

mvh

R.Hansen
Lige et fif til dem, som måske er lidt bange for at skille selve cylindereen ad og få alle delene spredt over hele gulvet :?

Hvis man tager hele låsen ud og tager den med hen til låsesmeden, kan han omlægge den for et beskedent beløb (jeg husker ikke lige hvor meget da det er nogle år siden jeg selv havde brug for dette, men jeg mener det var under en hund)

Torben
Annonce
Tak for det. Det var lige det jeg havde brug for at vide her ca. et år efter at indlægget blev bragt.
Jeg har en lås magen til Shakta og var lige ved at gå amok, men beherskede mig, og fandt så løsningen her.
UP. smile

Kun døde fisk flyder med strømmen rolleyes

"En omstilling koster kun 50 kr. så det er jo langt billigere end at skulle få en låsesmed ud og gøre det."

- jeg forstår ikke helt HVOR det koster 50 kr.? Jeg har to Ruko låse, der skal stilles om, men jeg kan ikke orke at gøre det selv. Hvis det ikke er låsesmeden, der kommer ud og stiller låsen om, hvem er det så?

Håber at I kan hjælpe mig - jeg er vist helt tabt her.

Netmet
Citat fra netmet

- jeg forstår ikke helt HVOR det koster 50 kr.? Jeg har to Ruko låse, der skal stilles om, men jeg kan ikke orke at gøre det selv. Hvis det ikke er låsesmeden, der kommer ud og stiller låsen om, hvem er det så?

Håber at I kan hjælpe mig - jeg er vist helt tabt her.

Netmet


Det, der menes er, at du tager låsen ud og tager den med hen til låsesmeden. Så sparer du låsesmedens løn for kørsel m.v.

Torben
Tusind tak for dit svar - det lyder jo helt logisk. Nu må jeg så lige se, om jeg kan finde ud af at tage cylinderen ud, sådan som det er beskrevet ovenfor.
Så er jeg tilbage...

Det er nu lykkedes mig at afmontere cylinderen på min hoveddør og det gik faktisk utrolig nemt. Værre er det med køkkendøren, som er en enden slags Ruko lås. Der sidder en plade på hver side af døren med en vrider på indersiden og cylinder på den anden. Desuden går håndtagene gennem denne plade også. Og det er så lige dét, der er problemet for jeg kan simpelt hen ikke få den lille pal op, som sidder i det ene håndtag. Palen skal ud for at jeg kan fjerne håndtagene og afmontere selve cylinderen. Det ser ikke ud som om den er skruet i - men den rokker sig ikke, når jeg prøver at banke den ud.

Er der nogen her i forummet, der kan hjælpe?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis