Påhængsvogn til havetraktor

Hej,

Har købt ny havetraktor. Den (æld)gamle rider var ved at falde fra hinanden, så nu er det en ny 15HK Husqvarna som holder græsset nede.

Jeg tror, at vi vil få stor gavn af en vogn til at spænde efter den. Kan se på købemodellerne, at de kan laste temmelig mange kilo.

Er der nogen som har erfaring med at bygge en sådan vogn selv?
Det kunne være et sjovt projekt, men jeg savner inspiration.

Umiddelbart kan man vel dele projektet op i 4 dele:
1) Hjul/aksel
2) Stel
3) Kasse -
4)Tip?

Alle forslag/ideer modtages med tak - skal nok uploade billeder hvis projektet lykkes.


Peter
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Find evt en trailer der ikke kan bruges mere...
Her er det hjul med aksler du skal kigge på. Resten kan du nemt svejse op af nogle firkantprofiler og kassen laves nok bedst af såkaldt "trailerplade" eller støbeplade, en krydsfiner med denne brune holdbare overflade.

MVH Njord
Jeg har lavet en "light" udgave.
Underdelen er resterne af en Harald-Nyborg trækvogn.
Jeg har monteret en ny trækstang. Den har håndtag 20 cm fra enden og en tap, der passer til havetraktoren.Den originale trækstang falder af hvis et 5årigt barn bruger den.
Kassen er lavet af krydsfiner fra kraftige engangspaller og noget maling.
Den holder ikke evigt, med der er udgifter for 50 Kr.
Der er en plan bund på 60* 100 cm. Siderne på kassen er limet sammen og kan tages af.
Den har været til stor hjælp under et større isolerings projekt.

Fordelen ved en enakslet anhænger er at dødelige kan bakke med den.

Håber det er lidt inspiration.
Thomas

Mvh Thomas

Hej

Jeg er selv igang med at lave en trailer til min have traktor.

Jeg har fundet mig en gammel trailer som jeg købte for en kasse Tuborg.

1.JPG

Da den jo er lidt for stor til haven har jeg skåret stangen mellem akslerne op og forkortet den der imellem og svejst den på rammen igen. Så hvis du kigger på billedet neden under kan du se selve rammen og så er der noget jern i begge sider foran og bagpå som jeg har skåret af.

2.JPG

Så skal jeg så til at lave sider. Det er så "bare" at lave nogen rammer og svejse dem på og beglæde det hele med træ. Eller man kan i stedet for at svejse dem på sætte dem på med hængsler så de kan vippes ned og tages af evt.

Det her er så uden tip.

Mit næste projekt det er nok at lave en med tip hvis jeg da ikke for fundet en med tip inden.

Men simpel nok.

Hvis vi tager den lidt nemme hurtige måde. Så tager man igen en gammel trailer og gør det samme ved den som jeg har skrevet oven over. Men så laver du en til ramme og ligger oven på rammen til traileren. Nede for enden tager du så to rør og svejser på i værd side på rammen til traileren. Så tager du 2 rør som er lidt større eller mindre end dem du svejsede på rammen til traileren. Sådan så de kan glide ind i de andre eller ud over de andre. Dem svejser du så fast på den ekstre ramme som du har lagt oven på traileren. Så har du en med tip. Men på grund af den vipper helt uden for enden er den jo så nok for tung at vippe. Derfor tager du så et stykke tykt jern og svejser fast lodret på trakstangen til traileren. Oppe i toppen monter du et hjul så en stålvejre (stavefejl) kan køre på. Så monter du stålvejren på den øverste ramme og køre den op over hjulet på den lodrette stang du svejsede på og ned til et spild som er spændt fast på trakstangen til traileren.

Altså det med stålvejren og spildet. Sådan et som man typisk har på sin bådtrailer. Det er sådan et jeg mener.

Det lyder måske lidt svært. Men så har man hurtig og enkelt lavet en trailer med tip.

Du kan evt. på trailer rammen lave det med de rør midt på traileren da du så ville på den måde nemt kunne vippe den med hånden.

Men der er mange måder :twisted: :lol:

Men nu når jeg kan se at du evt. ville igang med noget tilbehør til have traktor. Så ville jeg nævne jeg er ved at lave en hjemmeside om have traktor og tilbehør. Siden hedder www.traktorforum.dk Den ville snart være oppe og køre. Pt. er der ikke noget på siden. Men hvis du eller andre har lyst til at hjælpe med at indele den i emner eller generalt ville hjælpe (koster ikke noget og ingen krav om man skal kunne noget bestemt med en pc) så skriv da gerne til mig eller følg med på siden :lol:

Med venlig hilsen
Kim Petersen
www.togforum.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også