Reparation af støbt trappe - forslag søges

Jeg har læst den lille folder fra Maxit da vores trappe trænger til en kærlig hånd, og jeg vil hermed høre om i (ud fra billedet) vil foreslå at bruge Maxit reparationsbeton + Maxit betonklæber ?

Og er det til at få en rimelig pæn ensartet overflade på trappen hvis der bruges rep. beton - eller skal den så pudses op - eller ?

Evt. forslag til bedre løsninger ?

Reparationsbeton :

http://kortlink.dk/the
http://kortlink.dk/thc

Betonklæber :

http://kortlink.dk/thd

Det fremgår måske ikke af billedet, men flere steder er overfladen også ret medtaget.

Thomas
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa!

-En rigtig flot trappe-! biggrin

Men når det så er sagt, - ja........ så fortjener den en vedligeholdelse.-

Min erfaring med restaurering udendørs trapper, går på først at fjerne alt løstsiddende beton,
- med hammer mejsel-
Herefter højtryksrensning.
Jeg vil herefter prime/tandspartle hele trappen med multiklæb/combifix.
Lade dette tørre ca. 1 døgn.
Herefter vil jeg pudse hele trappen, både trin og stødtrin. med cementmørtel cement sand/grus 1:3 iblandet betonbinder.
Trin ca 3 cm lagtykkelse, stødtrin ca 1-2 cm.
Ved stødtrin kan du evt. lave en "støbeform" og så vibrerer betonen på plads med slagboremaskine, isat en maskinbolt eller bræddebolt.
Trinnene 3 cm. glittet puds. Med glittet menes, at når pudsen er udført og et fedt lag af cementslam lægger sig på overfladen, glittes dette med en spandske/murerske.
Husk at "brække" kanten mellem trin og stødtrin. Afrunde m. pudsebrædt.
Husk afdækning med plastik i ca 5 døgn, sikrer mod for hurtig udtørring og evt. regn.
-Afslut evt. betontrin og trædørtrin med en gummifuge-

-Denne metode har jeg brugt til adskillige trapper, og det har "næsten"
aldrig slået fejl.

Held og lykke med din nye trappe,
-Det er jo ved indgangspartiet at man giver folk det første indtryk.- biggrin biggrin


retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

-Denne metode har jeg brugt til adskillige trapper, og det har "næsten" aldrig slået fejl.

Tak for dit flotte indlæg! Det er noget af en omgang trappen skal ha' skal jeg ellers love for...

Har du et bud hvad en fagmand ud i pudse-opgaver kunne tage for sådan en opgave - evt. hvis det grove forarbejde er gjort ? Jeg er ikke "hardcore" ud i dette område, så måske kunne det "betale" sig at betale for at få det gjort.

Thomas
Hej igen!

Måske nok en ordentlig omgang, men............
Det er nu slet-slet ikke så svært som det måske umiddelbart lyder til. biggrin

Når alt forarbejdet er gjort, tager oppudsningen vel kun nogle få timer for en prof.
Man behøver absolut ikke at være "hardcore" pudsemester for at opnå et flot resultat.
Fronterne på trappen kan som sagt støbes i "støbeform" herefter måske filtses.
Trinnene skal bare glattes og afrettes med vaterpas, herefter pudses let med pudsebrædt, for at trække evt. småhuller sammen. Herefter glitter du for at opnå en slidstærk overflade.

-Det var lav-det-selv versionen jeg beskrev- :lol:
-Den hvor man måske "kun" tager et trin af gangen.-

Den professionelle løsning bliver, hvis den skal laves helt fra bunden,
sikkert meget kostbar, men - Alt er jo relativt- biggrin

Hvert murerfirma har sikker sin egen måde at angribe opgaven på.
Så det er svært at komme med en egentlig pris.

MVH retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

-Lige en lille tilføjelse-

Husk at bruge rapid cement. Ellers risikerer du at trappen igen bliver aret/fuld af små kratre. ( her er vejsalten den store synder )

Det med at det er en ordentlig omgang, er udelukkende når - Kun det bedste er "godt nok"- kan selvfølgelig lappes sammen.

Den omtalte, færdigblandede lynbeton, 15min. er super til lapper som hurtigt skal anvendes, men........ 15min overrasker ofte selv den mest erfarne. :shock:

Held og lykke.
retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Citat fra retro04

Den omtalte, færdigblandede lynbeton, 15min. er super til lapper som hurtigt skal anvendes, men........ 15min overrasker ofte selv den mest erfarne. :shock:

Det er en god løsning som du kommer med til at, men problemet ligger lige pt. i at det vil være svært at finde 5 dage hvor trappen kan tørre i pga. meget 'trafik' på den, så jeg påtænker lidt at bruge 15 minutters løsningen for at rette op på de værste skader på overfladen her-og-nu. Men vil der være noget problem i at lappe på trappen med lynbeton, for senere, når tiden er til det (ferie), at tage den "helt store tur", som du har foreslået, eller vil det blive noget juks at blande de to ting sammen ?

Thomas
-Med hensyn til lynbeton, er her ingen problemer, hverken nu eller efterfølgende-
-Men husk at de ca. 15 min starter allerede når, du bare lige, kigger i spanden..................... :lol:

Havde egentlig haft lyst til at spørge om du havde en "nødudgang".
For jeg kan nemt forestille mig problemet med trafikken på trappen.

Har lige lagt klinker i køkken/alrum og badeværelse.
og tro mig her var trafik............ :twisted:
Det kan være en prøvelse af de større, at være LDSér i disse situationer.

mvh.retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis