Køb af billig kap/geringssav

Hermed vil jeg høre om der blandt jer LDS'ere er kendskab/erfaring med de billige kap/geringssave som kan købes til under 1000kr. ?

Jeg har tidligere haft en Power Craft fra Harald Nyborg hjemme (ca. 800kr.), men anlægslanet var skævt, så den kom retur. Hvis der f.eks. skulle saves 2 stykker a' 45 grader, så passede det a' H til når de blev sat sammen til 90 grader cry

Nu har jeg så netop i dag anskaffet mig en Millarco kap/geringssav (tilbud ca. 600kr.), men problemet er faktisk det samme med denne model - selv om der står "Ny model" :roll: dvs. når der ligges en retteskinne på anlægslanet, så er der et gab på ca. 2 mm. (en bue), desuden synes jeg heller ikke at splitten som holder selve drejeskiven holder særlig godt fast, hvis man rokker med håndtaget, kan man flytte den omkring 0.25 grader.

Vil det sige, at for at undgå disse problemer, skal man så kaste 3500-4000kr. efter en Bosch/Dewalt kap/geringssav, eller findes der en middelløsning ?

Thomas
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Billige kapsave er noget hø. Jeg købte en billig i Bauhaus, Den var OK til 90 gradersvinkler, men totalt upræsis til alt andet. Efter en tilbygning med masser af profilbrædder, blev akslen skæv, så savsporet blev over en centimeter bredt. Den røg til genbrugspladsen. Hvis man skal lave plankeværk eller profilbræddebeklædning, er sådan en sav næsten uundværlig, men næste gang vil jeg nok prøve en dyre prisklasse.

Green

Jep - drop det. Koebte en billig til at lave lidt profilbeklaedning med, har faaet den repareret tre gange (opslidte lejer, skaeve anlaeg) indenfor 2 aar. Og har vel at maerke lavet et helt legehus og en garage med den.......

Saa der staar DeWalt eller lignende paa den naeste!

Mvh.

Jan R.
Citat fra Jan R.

Jep - drop det. Saa der staar DeWalt eller lignende paa den naeste!

Tak for jeres svar, maskinen er nu retuneret, det var faktisk (næsten) sådan at en alm. savkasse kunne lave det det lige så (u)nøjagtigt som den billige kap/geringssav. Men nu melder spørgsmålet sig bare hvor meget man skal ofre på en anden maskine....

Bosch har en lækker kap/geringssav, som jeg er brændt lidt varm på, men her er der så heller ikke længere tale om en max. 1K sav.

Det er en Bosch GCM 10 S, og det billigste sted jeg kan finde den, er på Harald Nyborgs side (3.498kr.), men om det er en GCM 10 S ved jeg ikke ? (men den ligner!)

http://kortlink.dk/tft

Det lyder - tiltrods for at det er mange penge (momsen udgør faktisk mere end hvad den famøse billige maskine kostede...) - som værende en ok maskine, eller hvad mener i ?

Mit udgangspunkt var omkring 2000kr., men det bliver nok svært at finde en som både kan save korrekt, og ha' udtræks funktion ?

Bosch :

http://kortlink.dk/tfu

Thomas
Ser lækker ud!

Carl-ras har åbningstilbud på en dewalt 707 i Kokkedal til 2000+ moms. Næppe så lækker som bosch´en men en tusse billigere. Har selv brugt Dewalt´en en del - synes den er god
Citat fra lyk

Carl-ras har åbningstilbud på en dewalt 707 i Kokkedal til 2000+ moms.

Kan det passe at Dewalt 707 er uden teleskop ?

Når jeg kigger på Tool Worlds side, så ser det ikke umiddelbart ud til at Dewalt 707 er en udtræks model ?

http://kortlink.dk/tgb

Thomas
Annonce
Den er med udtræk- her specikationerne fra dewalts hjemmeside. Men jeg kan se at du bor på fyn? der er nok lidt vel langt til Kokkedal

Specifikationer
Driftseffekt 1200 Watt
Afgiven effekt 800 Watt
Klingehastighed 6700 omdr./min
Klingediameter 216 mm
Centerhul 30 mm
Geringsvinkel 48 °
Geringskapacitet (højre/venstre) 50/50 °
Vægt 14.5 kg
Dybde 550 mm
Længde 490 mm
Højde 590 mm
Maks. skæredybde 60 mm
Skærekapacitet v.45°/90° (max. højde) 190x60 mm
Skærekapaciatet v.at 90°/45° (max. højde) 270x48 mm
Skærekapacitet v. 90°/90° (max. højde) 270x60 mm
Maks. skærekapacitet 45°/45° 190x48 mm
Både Bauhaus og Harald Nyborg fører den sav fra Bosch som hedder PCM 8S, som også har teleskop/udtræksfunktion. Den føres i Harald Nyborg for 2289,- og i Bauhaus er den en anelse dyrere ca 28-2900, men her er der så et understel i metal med.
Har selv saven (købte den for ca 4 mdr siden på tilbud i bauhaus for 1995,-) jeg har været utrolig glad for saven, som netop i forhold til andre billige save har et plant anlæg.
Jeg har købt en Metabo Lasercut til ca. 800 i Baubaus. Den var testvinder i gør-det-selv bladet. Jeg bruger til beklædning på et skur. Indtil videre er jeg fuldt tilfreds - den er god og præcis. Laseren er en stor hjælp- kan ikke undervurderes.

Jeg vil advare mod at købe det billige skrammel - Hercules, Alpha tools eller hvad det nu hedder. Det holder ikke 1 meter. Så er det faktisk bedre at bruge en sav og en skærekasse!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis