Kondens i nybygget hus

Jeg har tidligere stillet et spørgsmål her i "Lav-det-selv" ang. kondens i et nybygget hus. Dette er lidt i samme retning. Jeg fik nogle gode svar sidst og håber det samme dennegang.

Kan det være rigtigt, at der ved vores hoveddør dannes kondens på det beslag vor dørhåndtaget går igennem? Det er især der hvor beslaget er monteret med skruer, men også andre steder som f.eks. den runde knap vi skal låse døren med. Den er næsten altid våd. De nævnte skruer er efter blot en måned helt rustne, og det er vel at mærke indendørs vi snakker om.

Der dannes også kondens ved andre ruder og døre. Den kondens som findes på ruderne kan jeg godt forstå og kan afhjælpes med grundig udluftning, men der hvor selve vinduesrammen (pvc) går op mod muren og hvor der er fuget, ja der er der vand ned af fugerne, og der dannes mug på fugerne. Hvordan kommer det og er det normalt? Det ser ud som om det kommer ud gennem fugerne. Er det noget bygherren skal/kan rette? Der er et eller andet som siger mig at det er byggesjusk. Lad mig høre jeres mening. På forhånd tak!

Sønderjyden
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg kan godt huske dit tidligere spørgsmål, og svaret er faktisk det samme, nemlig op med temperaturen og luft ud.

Jeg vil gætte på at du har en lavere temperatur end i resten af huset, i entreen ved din hoveddør og dette er årsagen til at fugten kondenserer de steder hvor den bliver afkølet (ved låse og hængsler er der kuldebroer).

Erfaringsvis er det forståelsen for udluftning den er gal med.
Har du prøvet at fyre op til 23 gr. i hele huset lad emhætte/ badeværelsesventilatorer køre samtidig med at du lader alle friskluftventiler og indvendige døre stå åbne alle steder.
Lad det stå sådan i nogle dage (ventiler til der ikke dannes kondens mere).

Det med at skruerne ruster er noget hø, da sådanne skruer normalt er rustfrie.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej Per! Nej jeg har ikke målt den. Hvad skal jeg bruge og hvad skal det helst vise. Undskyld men jeg er nok lidt dum på det område.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej

Den relative fugtighed bør ligge indenfor området 45 - 65% og sørg for at få en måler der viser korrekt.

Jeg så engang en samling hygrometre som de hedder hos isenkræmmeren (ca. 10 forskellige), det var rystende hvor stor forskel der var indenfor den halve meter de befandt sig.

Lige nu er den bedste fugtmåler dine duggede vinduer m.m. så luft ud til duggen forsvinder, selv om det gør ondt.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Der er en utolig mængde fugt i et nybygget hus. Samtidig er temp. sandsynligvis ikke så høj, som hvis du boede i huset. (De haåndværkere må kunne arbejde sig til varmen!) smile smile

Mit råd til dig: Op med varmen, op med vinduerne og ned med fugten.

Mvh
Bodker smile

Mvh.
bodker

Annonce
jeg mener dug dannes hvis du har en rumtemperatur under 17C, som der tidligere er svaret: Prøv at lufte ud og varme hele huset godt op. Og hvis det er et splitternyt hus så er der en masse fugtigthed som skal ud.
Her er så lidt teori:
Den relative fugtighed er et udtryk for hvor meget vandamp luften indeholder i forholdet temperaturen.
Eksempelvis kan 1 kg luft indholde 10 g vand ved 15 grader. I denne tilstand er den relative fugtighed 100%.Hæves temperaturen til 25 grader og mængden af vanddamp holdes konstant, falder den relative fugtighed til ca. 50%. Det er for di luften kan indeholde 20 g vand pr. kg luft ved 25 grder.

Tilbage til huset:
Hvis vi antager at temperaturen er på 17 grader, kan luften indeholde ca. 12 g vanddamp pr. kg luft. I et fugtigt hus vil du hurtigt nå en mætning på 100%. Herefter stopper affugtningen af huset, da luften ikke kan optage mere. Hvis du derimod til stadighed udskifter luften med frisk udeluft, vil fugten blive transporteret væk.
Antager vi at ude luften er 10 grader med 60% relativ fugtighed, vil den opvarmet til 17 grader have en relativ fugtighed på ca. 30%. Nu kan luften igen suge fugt til sig.

Dette er er der ikke noget nyt i. Orla, Thomas og andre har allerede påpeget, at det er udluftning der skal til. Jo mere du varmer op - jo hurtigere går det.
Der er dog også en anden mulighed. Det er affugtning. Med en lille affugter (med varmepumpe i) kan du virkelig få hentet noget vand ud af luften.

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej

Vær forsigtig med affugtere i parcelhuse, ellers står man pludselig med et hus hvor tingene er udtørret for kraftigt, med skadet træværk til følge.

Iøvrigt hvis man bruger affugter skal man huske at huset i princippet ikke skal ventileres samtidig med, da man ellers går i gang med at udtørre indtrængende udeluft,
og det bliver man aldrig færdig med.

Til Per M. Friis

Glimrende beskrevet bortset fra at det er 1 kbm luft der ved 15 gr indeholder 13 gram vand ved relativ fugtighed på 100% og falder til ca 50% ved en temperatur på 25 gr.

Læs iøvrigt SBI anvisning 178 side 46 vedrørende udtørring af byggefugt.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Hej Orla

Jeg tror vi taler forbi hinanden.

Jeg taler gram vand pr. kg. luft.
Du taler gram vand pr. m3 luft.

I SBI'en som du henviser til, er teorien nok omsat til en mere praktisk anvendelig enhed (g/m3). Jeg har kun de tunge teoribøger hvor der anvendes g/kg.

Til Sønderjyden + Orla

Jeg tror en affugter vil kunne afhjælpe problemet - så fugtigheden i huset kommer ned på et acceptabelt niveau. Om man derefter vil anvende affugter er så en anden sag.

Når du skriver om mugdannelse på fuger og rustne skruer, ville jeg nok stille mig tvivlende over for bygmesterens materialevalg. Måske skulle du i første omgang kontakte ham og nævne at der er problemer. Ønsker han ikke at gøre noget, kan du så overveje syn og skøn.

Hilsen Per

PS. Det er godt du tager emnet op igen. Dit sidste forsøg gik der vist lidt spunk i (fra gruppens side).

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 09-11-2002).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej

Mug o.l. dannes ved høj fugtighed og jeg tror ikke man i første omgang skal tillægge materialer/ eller håndværker nogen skyld i denne sammenhæng.

Til Per M. Friis

Ok vi har nok talt forbi hinanden men meningen var jo den samme.
Hvad er vægtfylden på luft?

------------------
www.orla-nautrup.dk
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis