Kondens i nybygget hus

Jeg har tidligere stillet et spørgsmål her i "Lav-det-selv" ang. kondens i et nybygget hus. Dette er lidt i samme retning. Jeg fik nogle gode svar sidst og håber det samme dennegang.

Kan det være rigtigt, at der ved vores hoveddør dannes kondens på det beslag vor dørhåndtaget går igennem? Det er især der hvor beslaget er monteret med skruer, men også andre steder som f.eks. den runde knap vi skal låse døren med. Den er næsten altid våd. De nævnte skruer er efter blot en måned helt rustne, og det er vel at mærke indendørs vi snakker om.

Der dannes også kondens ved andre ruder og døre. Den kondens som findes på ruderne kan jeg godt forstå og kan afhjælpes med grundig udluftning, men der hvor selve vinduesrammen (pvc) går op mod muren og hvor der er fuget, ja der er der vand ned af fugerne, og der dannes mug på fugerne. Hvordan kommer det og er det normalt? Det ser ud som om det kommer ud gennem fugerne. Er det noget bygherren skal/kan rette? Der er et eller andet som siger mig at det er byggesjusk. Lad mig høre jeres mening. På forhånd tak!

Sønderjyden
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har tidligere stillet et spørgsmål her i "Lav... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Måske kunne et par fugtposer i hvert rum komme til sin ret her?
Som en midlertidig løsning kan det da ikke skade.

Det kan evt. være at du kan få bygmesteren til at betale en del, hvis skruer osv. ruster?

Mvh
ThomasB
Tusinde tak for jeres svar. Det har virkeligt været lærerigt. Jeg afprøver nogle af forslage.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Thomas.

Vi boede som nogle ved i et bondehus fra 1788 i 7 år, og der hjalp fugtposerne os særdeles godt især i garderobeskabene, hvor tøjet ellers kom til at lugte, så man skal ikke "rynke på næsen" af denne løsning. Den er hurtig og målrettet til det rum den bliver anvendt i, det ved jeg af erfaring.

Men glem ikke at tømme spanden, så er man lige vidt, og det skete desværre af og til.

Mvh. JørgenE


Mvh. JørgenE
Annonce
TIl Orla

Massefylde for tør luft:
0 gr.: 1,293 kg/m3
20 gr.: 1,205 kg/m3
40 gr.: 1,127 kg/m3

Det er så lidt anderledes med fugtig luft

Hilsen Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis